Övningar?

E

ElinTure

Jag undrar bara om ngn vill dela med sig av lite övningar man kan göra med sin häst... Jag är skötare på en ridskoleponny, vilket begränsar vad jag kan göra, jag kan tex inte vara på nästan ngn annan plats än i boxen :( (boxen är ganska stor, han är en stor B-ponny och boxen är godkänd för storhäst). Han är väldigt osäker i sig själv pga att han blivit slagen väldigt ofta, mest pga människornas rädsla :mad: ! Vill gärna ha lite tips på hur jag ska göra för att få honom att bli mer självsäker...:confused:

Hoppas att ngn kan ge ngt tips :p

Sv: Övningar?

Det är ganska omöjligt att träna olika övningar i en box.. Kan du inte nes ta ut hästen om du frågar innan? I boxen kan du ju bekanta dig med hästen, få honom att acceptera dig. Han ska acceptera dig när du tar på honom överallt med handen, borsten, platspåse, rep, spö mm. Låt fantasin flöda. Men ta dte lungt i början, accepterar han först inte dig och din hand ska du inte börja med andra konstigheter.
Som sagt, fråga om du får lov att träna honom ute så ska jag ge dig mer övningar.

Okii, om vi säger att jag frågar om jag kan gå ut med honom, då kan jag vara på en väg ute i skogen. Sedan kan jag kanske göra lite efter ridlektionen, då leder jag honom i träns...

Bra övningar att börja med är olika ledövningar som att flytta bakdelen (du går mot hästen och lägger ett tryck med blicken. om den inte flyttar sig får du förstärka med t.ex. mer rörelse), leda framåt (viktigt att du riktar blicken åt det håll du ska så att du inte tittar på hästen), backa (finns många olika sätt t.ex. skaka i repet eller inta en hotande ställning). Dessa övningar är ju svåra att göra i en box, men om du får gå ut med honom någon gång är det bra övningar att börja med. Det är viktigt att man ger eftergift direkt när hästen gör rätt, och ger hästen en chans att svara på små hjälper. Öka kraven sakta när hästen lyssnar bättre och bättre.

Det är svårt för oss att beskriva exakt hur du ska göra, men grunden för att du ska lyckas är att du skaffar dig så mycket kunskap som möjligt genom t.ex. böcker.

Lycka till!

Kajsa och Johanna

Åh... Tack för tipset! :rofl:
Han är ganska tjurig av sig (tycker inte om små barn som hoppar omkring, jag förstår honom) och jag är nästan den enda som klarar av att hjälpa till när de mindre barnen behöver hjälp (är tjurig även mot ridläraren)... Kan man göra ngt för att han ska bli "bättre"? Han trivdes inte i spiltan i det gamla stallet (har byggt ett nytt), men nu när han har box så är han lugnare, dock fortfarande lite bråkig i ridhuset (inte med de lite äldre, tror att han blir irriterad när de står och "hoppar" på stället Lr liknande)
Han är min lilla ögonsten
:love:, så jag vill göra allt för att han ska trivas bättre (det bästa vore förståss att sälja honom, men just nu så kan inte ridskolan det pga många gamla hästar som inte orkar gå så många lektioner):crazy:

Att leka med en häst är något man kan göra på alla ytor - en box går finemang att göra lite övningar i också.

Kolla av hästen med att smeka den eller ex. borsta den. Får du vara överallt utan att hästen ex. vänder bort huvudet, försöker kicka med något ben, kniper med svansen, höjer huvudet etc. Behåll alla sådana ställen lite i minnet och "vinn" dem successivt med att börja smeka hästen på en punkt där du får vara och gör sedan korta närmanden och backa av till det ställe där du får vara - helst innan hästen hinner reagera. Det betyder alltså: är hästen rädd om öronen, men du får vara på halsen, så kan du smeka - göra en 10-dels sekunds liten visit mot örat/gränsen där du inte får vara - och tillbaka igen. Varefter gör du längre "visiter".

Felet man ofta gör med hästar är att när man får lite framgång så vill man ha meeeeer framgång på en gång istället för att backa av eller kanske rent av sluta när hästen gjort framsteg.

Ja, den leken kan du i alla fall göra och på motsvarande sätt tillämpa på alla ställen på kroppen reagerar. När det fungerar kan du gå vidare och ta med dig exempelvis: plastpåsar och allt annat som hästen kan behöva jobba med. Många hästar tycker inte om sina träns, sadlar osv. Höjer den huvudet, lägger öronen bakåt eller kanske rent av hugger åt sadel och träns kan det vara idé att jobba med det.

Ha grimma och grimskaft på för din säkerhet bara.

Sen kan du be hästen gå undan för ett jämnt tryck: bakdel, framdel, backa med att hålla på nosen. Be om ett litet steg i taget. man kan även leka med att lyfta fötter och exempelvis lära hästen att lyfta på hovarna när du gör ett visst ljud eller rörelse.

Oj, det blev långt, men hoppas att du får ut något av det....

Det finns alltid en anledning till att hästen är sur mot människor, och det är inte så konstigt att en ridskolehäst som stöter på en massa olika människor varje dag som inte alltid behandlar honom på samma bra sätt.
För att få en bra relation till hästen måste du spendera mycket tid med honom och bete dig på ett trevligt sätt som han förstår. Du har redan märkt att han låter dig tränsa.

Det är viktigt att ta allting i hästens takt och inte pressar för mycket, speciellt med en ridskolehäst som säkert redan är ganska pressad. Du ska göra saker som han tycker om, beröring med en plastpåse i en box kanske inte är det bästa sättet för boxen kan göra att han känner sig instängd. Men om du vill göra det måste du vara uppmärksam på vad hästen ger för signaler. Om han tycker att det är obehagligt måste du minska pressen.
Detta kan vara läskigt för många hästar och absolut ingen övning man börjar med. Förbered med beröring med handen m.m.

Du måste lyssna mycket på vad hästen säger om ni ska vara på en så liten yta som i en box, som dessutom är ett ställe där han ska kunna vila och ta det lugnt. Han får inte börja tycka att du är jobbig med alla dina övningar.

Tack för tipsen!! :love: Då får vi hoppas att det går bra!! :rofl:

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar