S

Sellan

tips på övningar i skritt/trav..?
den trogna skänkelvikningen går nämligen aldeles för lätt på den nya pållen. öppna och slutor gör hon som en dans.. små volter får hon inte gå på än.. hon går på tygeln hela tiden och framdelsvändningarna gör hon helst flera varv när hon ändå håller på.
cavaletti får hon inte heller börja med...
funderar på att lära henne bakdelsvändning.. hon verkar inte kunna det än.. några bra tips?

Sv: övningar

Jag jobbar mycket med skänkelvikningi skritt och trav. Skritta genom hörnet och påbörja skänkelvikning längs långsidan i skritt. Det är lättast att börja med huvudet mot sargen och baken innanför spåret. Efter några steg ber du hästen om trav. Var noga med att ligga kvar i skänkelvikningen. Bryt av till skritt efter några steg, ligg kvar i skänkelvikningen, rakrikta längs spåret och beröm. Gör om och byt sedan varv.

Den här övningen är mycket användbar för att få hästen att ärligt bjuda framåt med båda bakbenen. Du kommer kanske att upptäcka att hästen inte bjuder lika bra i ena varvet.

Behöver jag säga att min pålle hatade den här övningen när den introducerades.... Jag kom verkligen åt honom och han gör nu detta mycket bra. Faktiskt så har hela ridningen förändrats. Tänk att en så enkel övning kan ändra så mycket!

Det viktigaste är att hela tiden vara lätt i handen och att fokusera på hur hästen flyttar sina bakben och svarar för den sidförande skänkeln.

Du kan ju också göra olika kombinationer av öppna och sluta på samma sätt. Fokusera då på takten och övergångarna.

Lycka till/Mvh Monika

:bow:

har du bra tips på hur man kan lära henne bakdelsvändning?
rider för tränare fast på annan häst men har inte riktig "verbal-kontakt" med henne/hon förklarar bara hur man gör det, inte hur man lär henne det.. (jag vet hur man gör fast inte riktigt hur jag ska börja att lära henne.. *lite luddigt*)

har tänkt att stärka hennes förvända galopp, (tänkt att starta LA nu i vår) vet inte hur långt hon kommit i sin utbildning (ägaren vet inte riktigt heller eftersom hon varit utlånad) vad ska man INTE göra när man tränar förvänd galopp?

har nyss lärt henne att rygga, när jag skulle prova å rygga så snurrade honb bara runt alaldes förtvivlad för hon förstod inte, så jag lutade mig fram tryckte med handen på bogen samtidigt som jag sa back och tog i tyglarna lite försiktigt samtidigt som jag skänklade, då backade hon ca 2steg, gjorde så 3ggr och nu backar hon hur mycket somhelst när jag ber henne och hon tycker det e skitkul, så hon verkar extremt lättlärd och vill verkligen inte lära henne fel!

Oftast är det lättast att lära in bakdelvändning från några seg öppna. Säg att du rider i skritt i vänster varv. Gå en aning innanför spåret och be hästen om några steg öppna. Efter några steg gör du en halvhalt och ser till att du har hästen ordentligt på yttertygeln. Sedan ber du hästen att föra sin framdel in mot mitten med hjälp av ett ledande tygeltag till vänster. Nöj dig med ett steg eller en antydan till att hästen försöker göra det du ber om. Beröm massor.

Öka långsamt antalet steg. Det är bättre att göra tio bakdelsvändingar med bara ett steg åt sidan som är bra än två hela som är halvbra. Det du uppnår med den här övningen är att hästen lär sig lyssna på dina hjälper. När hästen väl gör det ordentligt så är det oftst lätt att göra en hel bakdelsvändning.

Alltså, få steg och öva många gånger. Tappar hästen framåtbjudningen så kan du göra några skritt-trav-skritt övergångar.

Hoppas att det går bra! Har du prövat övningen med skänkelvikning? det kan vara svårare än man tror.

Mvh Monika

:bow: tror att det sättet är perfekt att lära henne på!

ska prova så fort jag kan med övningarna! har inte ridit henne de senaste 2dagarna för jag har varit sjuk. men kanske idag/imorgon!
ska berätta hur det går :)

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
629
Senast: Grazing
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
931
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 844
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 010
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30