Sv: Övningar

en kompis till mig brukar sätta upp hinder som ett V och sedan hoppa på en 8-volt. Det brukar jag tycka är kul att göra också, men jag hoppar inga höjder, utan det är dressyr med lite hoppning ;)!

man kan ta två bommar och lägga ena änden av varje bom på en "sockerbit" o andra änden av bommarna läggs ett par meter isär på marken så blir det som ett V (som man hoppar "uppifrån"). jättebra att kolla om man kan få hästen dit man vill. många hästar hoppar hellre vid sidan om sockerbiten istället för mitt över den ;)

Senast ändrad av en moderator:

Majjijann skrev:
man kan ta två bommar och lägga ena änden av varje bom på en "sockerbit" o andra änden av bommarna läggs ett par meter isär på marken så blir det som ett V (som man hoppar "uppifrån"). jättebra att kolla om man kan få hästen dit man vill. många hästar hoppar hellre vid sidan om sockerbiten istället för mitt över den ;)
jag kan inte riktigt förstå hur du menar? kan du försöka förklara lite mer ordagrant?
vad menar du med "sockerbit" ? syns den under bommen där ?

v_NiniZ_v skrev:
jag kan inte riktigt förstå hur du menar? kan du försöka förklara lite mer ordagrant?
vad menar du med "sockerbit" ? syns den under bommen där ?

Suck.... :smirk:

sockerbit.. en sån här http://www.gullmyrahinder.se/the_block~8.php den röda plastgrejen till höger där "the blok".. den är ungefär 60 cm hög..

om man ställer en sån på högkant, som den står på bilden, kan man lägga änden av två bommar på sockerbiten. o andra änden av bommarna ligger på marken bredvid varandra (sneda som ena bommen i ett kryss) men man drar isär bomändarna som ligger på marken ett par meter, så man får en spets, en >

sen rider man mot spetsen så man kommer in mellan bommarna där de ligger på marken o sen tar man ett skutt över sockerbiten som bommarna ligger på i andra änden. dvs man kommer från vänster om spetsen ser ut så här >

iom att det är lägre vid sidan av sockerbiten vill hästen gärna hoppa där, och det är just det övningen går ut på. att få hästen att hoppa rakt fram över sockerbiten istället för vid sidan om den.

man kan säkert använda något annat än just en sockerbit. en lagom stor låda elelr vad som helst som man kan lägga upp bommarna på. använd fantasin.

hoppas du hänger med... hur som helst är det en bra och rolig övning!

Senast ändrad av en moderator:

man ska kunna hoppa pilspetsen från höger om den ser ut såhär >

då blir det svårt och nyttigt för då måste hästen vara rak för att inte springa förbi!

Ställ upp 1-4 hinder på en volt... (20 metersvolt)
Hoppa dem i galopp å försök att hålla samma galopp hela tiden...
Hästen kómmer att vilja byta galopp.... jag låvar... :D
De låter jätte lätt, med de e svårt...
Ha d!

jaja.. men som lite mjukstart kan man börja från andra hållet ;) har aldrig vågat försöka från det hållet :o

självklart rider man från de hållet du beskriver först!

sen när man väl har hästen rak är det inga problem åt de "svåra" hållet heller!

Brukar ställa upp två hinder på medellinjen med ca. 5 gallopsprång emellan. Sedan ett hinder i början på de båda snettigenom linjerna. Ser till att hindrena går att hoppa åt båda hållen. Sedan kan man alltså hoppa medellinje, första hindret på medellinjen och svänga åt valfritt håll och hoppa snett igenom. Bara att fortsätta :) Ger superbra träning och man får koll på sidorna genom att sätta hästen på rumpan efter första hindret och sedan styra till nästa :)

Majjijann skrev:
sockerbit.. en sån här http://www.gullmyrahinder.se/the_block~8.php den röda plastgrejen till höger där "the blok".. den är ungefär 60 cm hög..

om man ställer en sån på högkant, som den står på bilden, kan man lägga änden av två bommar på sockerbiten. o andra änden av bommarna ligger på marken bredvid varandra (sneda som ena bommen i ett kryss) men man drar isär bomändarna som ligger på marken ett par meter, så man får en spets, en >

sen rider man mot spetsen så man kommer in mellan bommarna där de ligger på marken o sen tar man ett skutt över sockerbiten som bommarna ligger på i andra änden. dvs man kommer från vänster om spetsen ser ut så här >

iom att det är lägre vid sidan av sockerbiten vill hästen gärna hoppa där, och det är just det övningen går ut på. att få hästen att hoppa rakt fram över sockerbiten istället för vid sidan om den.

man kan säkert använda något annat än just en sockerbit. en lagom stor låda elelr vad som helst som man kan lägga upp bommarna på. använd fantasin.

hoppas du hänger med... hur som helst är det en bra och rolig övning!

Haha, jahadu (; har aldrig hört talas om en sån tidigare! d:

Men då vet jag det! är den bra??

det är skitkul att hoppa dogbone!!
Men det är svårt att beskriva...
En rolig övning som man kan göra är ivf att ställa flera s.k. gobones efter varandra.

Om du tänker dig att du ser medellinjen framför dig, och så ska du ställa hindrena såhär över medellinjen; / \ / \ / \ , så att du kan hoppa "sicksack" över alla hindrena men samtidigt så ska du kunna hoppa rakt fram på medellinjen, alltså att du hoppar snett över varje hinder...gaah det är svårt att förklara...! :bump:

fråga om du inte förstår!! :D :D :D :D

Ett hinder i mitten av VARJE sida samt ett i mitten så ska man kunna hoppa runt på små volter eller runt hela spåret

En övning som inte är så kul, med ack så nyttig.
Tag 3 upphöjda bommar och lägg dem på rad med 14 m mella varje. Sen rider du över dem i en jämn galopp och varje bom ska vara mitt i ett galoppsprång och det ska vara lika många galoppsprång mellan varje.

lägg två bomar (vanliga bommar rakt på marken) med ett visst avstånd emellan. tex. lagom avstånd för fyra normala galoppsprång. sen kan man öva att länga o korta så det blir tre elelr fem språng mellan bommarna..

ingen riktig hoppövning kanske, men väldigt nyttigt..

absolut! :)
hoppa barbacka!! :bump: :banana: :rofl:
Bättre balansträning finns inte..haha

nästa vecka har jag planerat detta dock:

I I -5.5m- I -9.5m- I II

travbom-räcke-räcke-galoppbom-oxer

hoppas det gick att förstå.. :angel:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att få en flexibel häst krävs övningar som både kortar upp och länger hästens steg, enligt A-tränaren Tobias Grönberg. Här tipsar...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 980
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupen i hoppning från Stuttgart. En anrik, utmanande deltävling som alltid brukar locka de främsta ryttarna – med flera svenska...
Svar
0
· Visningar
60
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka