M
Moej
Någon som har tips på roliga hoppövningar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag kan inte riktigt förstå hur du menar? kan du försöka förklara lite mer ordagrant?Majjijann skrev:man kan ta två bommar och lägga ena änden av varje bom på en "sockerbit" o andra änden av bommarna läggs ett par meter isär på marken så blir det som ett V (som man hoppar "uppifrån"). jättebra att kolla om man kan få hästen dit man vill. många hästar hoppar hellre vid sidan om sockerbiten istället för mitt över den
v_NiniZ_v skrev:jag kan inte riktigt förstå hur du menar? kan du försöka förklara lite mer ordagrant?
vad menar du med "sockerbit" ? syns den under bommen där ?
Majjijann skrev:sockerbit.. en sån här http://www.gullmyrahinder.se/the_block~8.php den röda plastgrejen till höger där "the blok".. den är ungefär 60 cm hög..
om man ställer en sån på högkant, som den står på bilden, kan man lägga änden av två bommar på sockerbiten. o andra änden av bommarna ligger på marken bredvid varandra (sneda som ena bommen i ett kryss) men man drar isär bomändarna som ligger på marken ett par meter, så man får en spets, en >
sen rider man mot spetsen så man kommer in mellan bommarna där de ligger på marken o sen tar man ett skutt över sockerbiten som bommarna ligger på i andra änden. dvs man kommer från vänster om spetsen ser ut så här >
iom att det är lägre vid sidan av sockerbiten vill hästen gärna hoppa där, och det är just det övningen går ut på. att få hästen att hoppa rakt fram över sockerbiten istället för vid sidan om den.
man kan säkert använda något annat än just en sockerbit. en lagom stor låda elelr vad som helst som man kan lägga upp bommarna på. använd fantasin.
hoppas du hänger med... hur som helst är det en bra och rolig övning!