Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

H

Havannis

Hej, Min häst har stått en edl nu på slutet pga. av skador. Man känner ju ganska rejält tat hon bli jätte stel på volt och blir lite motvillig på skönkel då det bli jobigt. Jag har tränat mkt skönkelvikningar, framdelsvändningar, öppnor och slutor. Gör det varje pass börjar alltid pasest med det för att försöka få hon så mujuk och följsam som möjligt. Det har också funkat! Men Ngn som har tips, råd övningar för att få en lite stel häst så mjuk och följsam som det bar går?

Sedan har du nå bra konditions övningar?
Ngn bra övning som är bra för muskeluppbyggandet?
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Nu fortsätter vi att fylla upp den HÄR tråden, med frågor, tips och råd. Men glöm inte att även titta i den här tråden, som tidigare varit nålad sen i somras.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=903431

Mvh

IngelaH
moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Behöver lite hjälp ... Någon som har tips på konditions och muskeluppbyggande övningar? Har ett 16årigt halvblodssto som just nu är väldigt stel...kom gäärna med maaassa tips tack =)
 
Sv: Igångsättning efter bete, vila eller konvalescens - Gäller ALLA hästar och ponnie

Behöver lite hjälp ... Någon som har tips på konditions och muskeluppbyggande övningar? Har ett 16årigt halvblodssto som just nu är väldigt stel...kom gäärna med maaassa tips tack =)

Hej vet att edt var jag somstarta tråden och att jag sjölv behöver tips och så. Men jag vill ge dig lite tips som ändå hittils har funkat på min häst. För det första börjar jag alltid passet med förutom att skritta fram att göra skänkelvikningar,öppnor, slutor i määngder. Gör också framdelvändningfar osv. liksom försök få din häst så mjuk och följsam för skänkeln som möjligt och det räcker med ngra stegs skänkelvikningar t.ex pressa inte hästen för hårt i början då den är stel. ju mjikare hästen blir ju mer kan man ju kräva av den. Det har jag gjort och jag har aknske gjort det i 10minuter och liksom sedan under passets gång gör det lite då och då för asså det ger resultat, dagen efter så kommer du känna att din häst är mer mjuk och arbetsvillig för skänkeln. Om du gör så varje dag att börja passet iallfal med edt så kan jag iallafall garantera dig en mindre stel häst.

Sedan är det ju då med konditions och muskeluppbyggande övningar som jag är väldigt dålig på. det ända på typ konditions övningar jag vet i princip är intervaller. Hoppas jag iallafall hjälpt dig lite :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Ett tips, eller snarare fortsättning på Havannis tips.
Om hästen är väldigt stel så är det inte så bra att börja direkt med skolor och så i uöövärmningen, för de övningarna kräver faktiskt en del smidighet och samling vilket en stel häst inte är i början av ett ridpass.

När du värmt upp (jag brukar börja på lång tygel med bra tempo, mycket svagt böjda spår redan nu (stora volter och serpentiner tex), utan större krav på formen. Sen trava igång lite lugnt, fortfarande lång tygel.) så börja istället med lättare lösgörande arbete och jobba er framåt. Börja med mycket övergångar (i skritt till att börja med), läng och korta stegen, gör mycket halter. Fortsätt sen med övergångarna på böjda spår, volter och serpentiner, slalom etc, byt ofta varv så att hästen lösgör sig i båda sidorna. Öka och minska volter. När hästen ger efter och ställer smidigt (jag låter alltid ställningen komma av sig själv, det är ingen ide att tro att man kan hålla ställningen med tyglen, utan det kommer när hästen är mjuk) och är smidig i kroppen, böjningen är viktig, kan man börja lite med skolorna och skänkelvikningar tex som du tipsade om.

Det är jättebra övningar, men inget som jag skulle kräva i början av ett pass av en stel häst. Precis som du sa: Ju mjukare den är, desto mer kan du kräva av den. Och att kräva att hästen går i öppna som uppvärmning tycker jag är alldeles för mycket.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Att rida mycket ute i skogen, gärna brevid stigarna är bra. Rid upp och ner för alla backar, över stock och sten och låt hästen verkligen jobba. Gärna på lite halvlång tygel så hästen verkligen kan se var den sätter fötterna, både lösgörande och muskeluppbyggande.

Sen om man har snö ute, årstiden just nu ska ju föreställa vintern, så är det nyttigt att rida i "djupsnön". Tänk bara på att det blir mycket jobbigare för hästen så rid kanske lite kortare pass.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Hej!:)
Jag undrar hur man bygger upp muskler på en häst som är väldigt omusklad, och hur man får upp konditionen och hur man kan få hästen att (iaf) börja söka sig neråt i formen?? :D

Då hästen jag kommer rida är lite spänd och helst koncentrera sig på allt annat går hon med huvudet ganska högt och vill inte söka sig neråt.
Så vi behöver helt enkelt börja från början;)

Ska man ha något speciellt bett, eller någon hjälptygel? :)

Hon rids nu på tredelad gummibett med vanliga ringar;)

Väldigt glad för många svar!!:D:banana:
Mvh Moooa
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

När mina hästar har stått pga. skada eller liknande har jag låtit en kiropraktor/massör gå igenom hästen och eventullt räta ut snett skellet. lätt att dom belastar fel när dom har haft ont, allt skönt att veta att dom är raka och okej i kroppen innan man bygger muskler på det :)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Ja det är ju jätte bra o göra!:)

Den hästen jag pratar om har bara vilat för att ägaren inte har haft tid:)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Intervaller är jättebra för konditionen! :D

Brukar annars lägga upp mina pass så att hästen kanske jobbar ca. 15-20min. 20min går åt till att värma upp, mycket skritt i början och koll på start och stopp och svänga. Sen trava runt på mycket snälla böjda spår för att sträcka ut sidorna och för att få igång flåset. Galopper i båda varven också på böjda och raka spår.

Sen skrittar jag några minuter och sen börjar jag jobba med olika övningar och har oftast en häst som är mer eller mindre mjuk och smidigare igenom kroppen än vad jag hade från början. Då kan jag börja jobba mer med muskulärt mer krävande övningar då hästen förhoppningvis har kommit igång nog mycket för att klara av det på bästa sätt. :D

Övergångar kan man aldrig träna för mycket av, från halt till skritt, från trav till galopp, från galopp till skritt.
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Tack för tipsen!:D
Hästen jg kommer (eventuellt) börja rida är väldigt svankig så hon kommer behövas rida dressyr 2gånger i veckan för o hålla igång ryggmusklerna ordentligt;) N
ån som vet någong övning som e bra för syggmusklerna?:D
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Tacktacktack jättesnällt=)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

tack(: behöver all hjälp jag kan få:)
 
Sv: Övningar för mjuk/följsam häst? Konditionsträning och muskleuppbyggande övningar?

Skulle nog galoppera mycket på en sån häst för att stärka upp bukmusklerna. Mycket galopp ute i friskare tempo!
 
Sv: Styrketräning

Vad har ni för bra styrketräningstips? Vad brukar ni göra?
Kondis har vi, men det fattas lite muskler.

Vem pratar du om, dig eller hästen? Tips till er båda har vi nog. För ryttaren så är styrketräning för bålen så oerhört viktig och för hästen är bomarbete eller samma sak att skritta över stock och sten viktigt. Sedan är det viktigt med tempväxlingar och gångartsbyten.

Hälsning Maja
 
Sv: Styrketräning


Jag tror på uteritter som styrketräning som grunden. Att slita mest på ridbanan tror jag är förödande då det behövs styrka före voltarbete. Även härdning av skelettet genom att låta hästen gå i långsamt tempo länge på hårt underlag är bra. Fast kondisen var det väl inget fel på.

Jag har letat upp ett skogsparti jag tar mig igenom efter ca. 5 min framskrittning på ridturen. Här ligger stockar, och de som inte fanns där förut har jag dragit fram till stigen jag rider på. Vilket betyder att jag inleder ridturen med att hästen får lyfta på benen. Nära finns även några sugande backar att skritta uppför med stenar inne i skogen med. Att ofta inleda och rida dessa små omvägar är det som jag tror bygger häst på bästa sätt. Backarna är jag kanske mer sparsam med, men stockstigen både inleder jag och avslutar jag alltid en skogstur.

Sedan är det givetvis vanligt markarbete på ridbana som bygger, någon/några gång i veckan och gärna även lite hoppträning på hästens nivå varannan vecka.

Tror på lagom är bäst och att ha en plan, träningsschema, som man följer så att man vet att man bygger på och inte sliter.

Hälsning Maja
 
Sv: Styrketräning

Vi rider nästan allti i skog och mark och lyfter på benen. Hon är stark ock kan bära sej, det är bara galoppen som vi behöver jobba lite till på. Annars så är hon fin.
 
Hur håller man hästen i bra kondition?

Snart är ju äntligen tävlingssäsongen här! Jag behöver tips på hur man ska få hästen i bra kondition, och hur man bygger upp styrkan hos den. Hur länge ska man rida? Hur många gånger i veckan ungefär? Hur ska man lägga upp "schemat" för veckoträningen? Och hur ska man fortsätta att hålla hästen i en bra tävlingskondition? Efter tävling, ska man låta hästen vila då, isf hur länge? Innan tävling, hur ska man rida då? Ska man låta hästen vila dagen innan tävlingen eller..?
Jag har gjort såhär att tagit det lugnt kvällen innan tävlingen, gått ut och gått med min ponny eller bara ridit lite lugnt i hagen.
Har inte så många bra knep om hur man ska få upp konditionen, men jag rider ungefär fem till sex dagar i veckan, blandat. Mest dressyr på ridhuset eller ute, sen varannan vecka ungefär brukar jag hoppa, annars rider jag väl mest ut. Brukar inte galoppera så mycket, travar långa sträckor ist men jag brukar lägga in lite galopp också, han är väldigt busig när han ska galoppera ute. Inte alltid, men en del gånger kan han bli som tokig, bocka - sticka osv.
Mycket tacksam för svar!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej. Har ett problem med hästen som endast uppstår vid vissa ridpass ibland och det är att han blir svårsvängd. Det problemet...
Svar
7
· Visningar
2 490
Senast: Ginne
·
Dressyr Funderade länge på vart tråden skulle hamna men blev här tillslut. Jag har just börjat rida en häst som är under igångsättning...
Svar
9
· Visningar
3 150
Senast: AgentCarter
·
T
Ridning Jag har börjat rida en äldre islandshäst som är väldigt stel i hela höger sida. Han har stått ett tag pga en envis hovböld. Nu ska jag...
Svar
2
· Visningar
2 027
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp