Övningar för höger bak

mumrikan

Trådstartare
Nu var det ett tag sen jag hade en tränare av olika skäl och det är ju svårt att se från marken samtidigt som man sitter på...:angel:
Men nu har syrran hjälpt till några gånger och hon konstaterar att P hela tiden försöker komma undan med höger bak. Rakt fram trampar han under sig lika bra med båda bak och i skänkelvikning och öppna korsar han bra, men när man ska rida sluta eller bakdelsvändning slänger han liksom ut höger bak rakt utåt istället för att trampa in med det.:crazy:
Här där vi bor finns inga kotknackare eller annat så det får jag klara mig utan. Veterinäreren har kollat men inte hittat något fel, så vi har konstaterat att det bara gäller att stärka det bakbenet genom diverse nyttiga övningar.
Så nu är det fritt fram att tipsa mig om vad jag kan göra.Slutor rider jag ju som sagt men jag vill hellre komma på någon "light-version" eftersom han tycker att det är för jobbigt.
Tränar också en del galoppvolter och galoppöppna, ibland med spöet petande på höger bak i varje steg, men ibland blir det för mycket att hålla reda på och om jag inte kan göra det bra vill jag hellre låta bli, svårt när jag oftast inte har någon på marken.
Har också jobbat en del vid hand, men utan rätt utrustning (bra tömkörningsgjord ffa) känner jag inte att jag kommer åt honom mer än några steg.

Sv: Övningar för höger bak

Har han alltid gjort så eller har det kommit nyligen? Låter onekligen som att det är hälta på gång. Att hästen är svagare i en sida är ju inte ovanligt men när de tar till den typen av åtgärder så är det sällan att det bara rör sig om svaghet.

Vad gjorde vet? Böjde? (använder de sig av det hos er?) Bedövade? När det är på ett tidigt stadium och möjligen högt upp (has, knä, länd) så är det ju ganska svårt att upptäcka vid en alltför enkel undersökning.

Nej veterinären använder sig inte av böjprov eller bedövning utan tittar när man rider och vid hand samt känner igenom överallt. Jag vet att långt ifrån alla hältor avslöjas då, men det är det enda vi har. Det som är bra är dock att vår veterinär är heltidsanställd på stallet (ca 100 hästar) och att hon känner alla hästar väl samt att man brukar kunna prata med henne ganska mycket så fort det är något man undrar över.
Däremot tror jag inte att det är hälta på gång eftersom han var stel på liknande sätt när jag började rida honom för ett år sen. Men ju hårdare jag red och tränade desto mindre stel blev han. Nu har stelheten kommit tillbaka efter att han mest ridits "rakt fram" den senaste 1,5 månaden.
Red dock lite kavaletti idag och det tyckte han var jättekul och han lyfte bakbenen som aldrig förr. Det är nog en jättebra övning för både hopprädda jag och för honom.

Slutor rider jag ju som sagt men jag vill hellre komma på någon "light-version" eftersom han tycker att det är för jobbigt.
Svaga slutor.
Jag har svårt att tro att hästen gör korrekta öppnor men inte klarar slutor. Antagligen tror du bara att den trampar bra under sig i öppnor. Eller så är det du som ryttare som har svårt med slutorna. Kanske är det du som behöver gå till en kotknackare?

Däremot tror jag inte att det är hälta på gång eftersom han var stel på liknande sätt när jag började rida honom för ett år sen. Men ju hårdare jag red och tränade desto mindre stel blev han.
Hur gjorde du då för att få honom starkare?

Jag tycker också att det kan vara på sin plats med ett böjprov. Muskelstyrka tappas inte så lätt, spec inte om hästen har hållts igång även om det bara har varit "rakt fram".

Alternativet är ju att han alltid har fuskat med höger bak och du och din tränare inte har märkt det utan din syster var den första som såg det och gjorde dig uppmärksam på det.

Det är viktigt att man inte glömmer bort att stärka hela hästen när man arbetar dem. När man väl "hittat" en svaghet så är det så himla lätt att man stirrar sig blind på den och glömmer bort att arbeta hästen så att den får stärka sig genom hela kroppen. Det som bäst stärker är övergångar och åter övergångar.

Rid exempelvis skänkelvikning i trav och gå över i skritt... fortsätt skänkelvikningen och kom igång i trav igen. Sitt inte och nöt och nöt... Trava och bryt av till skritt, skritta fem steg och trava igen, bryt av på nytt och skritta fyra steg. Gör på liknande sätt med galoppen. Rid ut mycket och klättra (om ni har backar ;)) Man kan också rida sidvärts i uppförsbackar och göra halter i nerförsbackar för att stärka. Att trava lugnt i någorlunda form i lättare nerförsbacke kan också stärka. Sätten e många, kom bara ihåg att variera.

Sen får man inte heller glömma bort att kroppen gärna blir "trött" ett tag när den ska bygga på sig, dvs. har du byggt upp din häst och fortsätter träna så måste kroppen förr eller senare säga stopp för att kunna fortsätta bygga upp sig... flummigt, ja kanske... men helt naturligt :)

Svaga slutor.
Jag har svårt att tro att hästen gör korrekta öppnor men inte klarar slutor. Antagligen tror du bara att den trampar bra under sig i öppnor. Eller så är det du som ryttare som har svårt med slutorna. Kanske är det du som behöver gå till en kotknackare?
Jo det är det säkert för sluta har jag alltid haft problem med oavsett häst. Något fel i min koordination där. På hästar som kan tycker jag tom att byte i vart tredje är lättare.

Hur gjorde du då för att få honom starkare?
Bra fråga. Jag red för en tränare som hela tiden hade mängder av övningar på lager och när jag red själv red jag väl ungefär likadant som jag börjat rida nu (volter/serpentiner, öka/minska tempo, avsaktning/igångsättning, sidvärtsrörelser, etc)

Jag tycker också att det kan vara på sin plats med ett böjprov.
Finns som sagt ingen här som kan göra det och jag tycker att det är för riskabelt att göra om man inte är mycket kunnig. Har alltid varit mycket skeptisk till böjprov som kan skapa en hälta som inte fanns från början.

Alternativet är ju att han alltid har fuskat med höger bak och du och din tränare inte har märkt det utan din syster var den första som såg det och gjorde dig uppmärksam på det.
I början när jag började träna för min tränare, fuskade han och därför gjorde vi en massa övningar (som jag försökt kopiera men som Jag tror inte han fuskade när jag red för min tränare, det hade han sett. Dessutom såg min syrra honom då också och tyckte han gick bra. I oktober gick han som allra bäst, men sen red jag mer och mer sällan för tränare, reste bort en del, var förkyld så jag inte orkade rida ordentligt etc. Och det jag tror är att han nu fuskar eftersom han tappat styrkan under de månaderna. Om en häst nu kan tappa på den tiden.

Jag försöker i vad jag än gör med min ena häst, peta in höger bak, då även på volt. Rider också mycket öppnor, främst med mycket böjning i bålen. Min häst är precis som din (iaf så som du beskriver). Tycker det är skitjobbigt att sätta inunder sig höger bak. Jag arbetar mycket med galoppfattningar och öppna i galopp, höger varv då. Slutorna i vänster varv är jääättesvåra tycker hon, det har blivit bättre men jag har fått dra ner på att hon ska vara böjd i bålen och istället bara ställa henne i nacken och flytta in baken och sen öka på böjningen mer och mer. Till slut går det! Har även haft ganska mycket problem med att få henne att acceptera just högerskänkeln i slutan och det har inte direkt gjort saken lättare.

Hoppas jag inte är helt förvirrande!

Jag försöker i vad jag än gör med min ena häst, peta in höger bak, då även på volt. Rider också mycket öppnor, främst med mycket böjning i bålen. Min häst är precis som din (iaf så som du beskriver). Tycker det är skitjobbigt att sätta inunder sig höger bak. Jag arbetar mycket med galoppfattningar och öppna i galopp, höger varv då. Slutorna i vänster varv är jääättesvåra tycker hon, det har blivit bättre men jag har fått dra ner på att hon ska vara böjd i bålen och istället bara ställa henne i nacken och flytta in baken och sen öka på böjningen mer och mer. Till slut går det! Har även haft ganska mycket problem med att få henne att acceptera just högerskänkeln i slutan och det har inte direkt gjort saken lättare.
Hoppas jag inte är helt förvirrande!
Tycker absolut inte att du låter förvirrande eftersom jag känner igen mig totalt. Jag tycker att det låter skönt att fler än jag har problem med höger bak och jag ska fortsätta jobba så som du säger och som jag redan börjat lite med öppna i galopp. Galoppfattningar kanske jag ska göra fler också för då måste han ju sätta under sig bak.
Är det i vänster varvs sluta de jobbar mest med höger bak? Borde det inte vara jobbigare tvärtom eller tänker jag fel?
Hur som helst har vi problem med båda slutorna och jag ska nog koncenterara mig mindre på böjningen så som du säger.

Nej, i högerslutan sätter de in höger bak och belastningen minskar. I vänster varv blir det jobbigare för höger bak. Galoppfattningar är som sagt super, verkligen, hjälper otroligt mycket! Även när jag rider på volt, även fast vi bara joggar eller rider fram så är jag supernoga med att peta in höger bakben redan från början, det ger enormt resultat bara man är nitisk och verkligen tänker på det. Resten av passet blir också enormt mycket lättare, även fast de blir trötta i det så blir det en stor skillnad lösgjordhetsmässigt.

När du rider öppnan i höger galopp, tycker min dam har en förmåga att hänga sig i högerhanden om jag kräver för lite tvärning i öppnan. Då häver hon sig liksom ur den istället för att komma tillbaka och arbeta med höger bak, såsom meningen är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 310
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30