Ovillig att röra sig = lat?

Nu ska jag vara superkrass. Med de förutsättningarna (artros och förträngningar) vilka är oåterkalleliga (blir inte bättre) OCH symptom (hästen går dåligt) hade jag avslutat. Om det dessutom finns ytterligare förutsättningar (brosk tornutskott manken), vad hoppas du som hästägare på? Att hästen ska vara behadnlingsbar?

(uppriktig fråga)

Eftersom han inte är konstaterad med förträngning, så hoppas jag att det inte är det utan något annat som inte stör/är omöjligt att behandla. Artros på halskotorna ska tydligen inte vara helt ovanligt, och inte heller tvärkört att behandla så där hoppas jag såklart att det går att fixa.
Brosket i ryggen ska jag be gamla veterinären att kolla, enligt han som tog bilderna är det inget som ska kunna störa så det vet jag för lite om.
Tycker det är svårt att slå ut en häst samtidigt som experterna säger att han inte har ont, även om jag tycker att det ser mörkt ut. Jag kanske 'bara' rider spänningar i honom eller liknande som gör att allt låser sig för honom. Hade varit skönt att veta orsaken..

Eftersom han inte är konstaterad med förträngning, så hoppas jag att det inte är det utan något annat som inte stör/är omöjligt att behandla. Artros på halskotorna ska tydligen inte vara helt ovanligt, och inte heller tvärkört att behandla så där hoppas jag såklart att det går att fixa.
Brosket i ryggen ska jag be gamla veterinären att kolla, enligt han som tog bilderna är det inget som ska kunna störa så det vet jag för lite om.
Tycker det är svårt att slå ut en häst samtidigt som experterna säger att han inte har ont, även om jag tycker att det ser mörkt ut. Jag kanske 'bara' rider spänningar i honom eller liknande som gör att allt låser sig för honom. Hade varit skönt att veta orsaken..

Han blev väl bättre av smärtstillande? Då HAR han ju ont nånstans.

Synd det inte är helt lätt och riskfritt bedöva halsen, då kunde ni ju få svar.

Han blev väl bättre av smärtstillande? Då HAR han ju ont nånstans.

Synd det inte är helt lätt och riskfritt bedöva halsen, då kunde ni ju få svar.
Stämmer, men verkar inte som dom tar så hårt på det ändå. Men vi funderade också på det, att ge honom butta igen och åka dit så att dom får se skillnaden.
Hade man kunnat bedöva hade det varit lättare, men det ska det tydligen inte va..

En av dom andra hästarna ska kollas upp att kiropraktorn nästa vecka, och då ska hon även titta på halshästen. Hon vet hela historien med honom, och har även bra kontakt med veterinären så hon kan antagligen hjälpa till med pusselbitar (eller om det är dags att ge upp).

Usch vad tråkigt @Daisy :(

Vår halshäst hade följande symtom och förlopp: först stel i halsen, ville inte böja halsen alls. Sedan började han stanna på ridbanan helt utan anledning. Dock ADLRIG vid hoppning. Han hoppade som om han inte hade ont men var skitirriterad mellan hinderna (piskande svans och sparkande bakben). Han ville heller inte gå (när man ledde) i upp- eller nedförsbackar, han stannade och frös fast. Vi sökte tidigt hjälp, bokade tid till en ET för vi trodde han satt fast någonstans och ville ha hjälp med det. Hon upptäckte genast att det var värre än så och vi rtg och fick svar. Artros mellan 5/6 och mellan 6/7 - detta pga av en liten liten benbit som satt nära leden 5/6. Troligen pga trauma som föl eller åring. Behandling med cortison på fyra ställen med hjälp av ultraljud. Det hjälpte noll! Då ordinerades han vila länge minst 6 månader för att se om det kunde bli bättre. Efter 9 månaders vila provade vi sätta igång igen. Först var han mjuk och fin och vi trodde han skulle kunna hålla som promenadhäst för hoppa ville vi inte. Det gick dock fort utför och sedan uppvisade han exakt samma beteenden igen. Då valde vi att ha honom som sällskap. Det gick bra i några månader men sedan blev han mer och mer aggressiv mot sina kompisar när de vill leka med honom. Då valde vi att låta honom somna in :cry::cry:
Vi hade bara haft honom i några månader när vi sökte hjälp, köpte honom för en stor peng och fick inte ut ett öre på försäkringen då skadan uppkommit innan försäkringen tecknades. Puckot (ursäkta franskan) som köpte honom av uppfödaren valde att avsluta den försäkring han hade redan som foster och försäkrade på honom vid inridningen igen.

Jag hoppas innerligt att din historia får ett bättre slut än vår!!!

Puckot (ursäkta franskan) som köpte honom av uppfödaren valde att avsluta den försäkring han hade redan som foster och försäkrade på honom vid inridningen igen.

En jäkligt viktig poäng!

Jag har alla mina uppfödningar försäkrade upp över öronen med dolda fel och hela baletten just för att slippa detta - likförbaskad så valde senaste köparen att byta bolag. Jag hoppas innerligen att den "obrutna" försäkringen ändå gör att det finns någon sorts skydd - för oförsäkrad har den inte varit någon gång

En jäkligt viktig poäng!

Jag har alla mina uppfödningar försäkrade upp över öronen med dolda fel och hela baletten just för att slippa detta - likförbaskad så valde senaste köparen att byta bolag. Jag hoppas innerligen att den "obrutna" försäkringen ändå gör att det finns någon sorts skydd - för oförsäkrad har den inte varit någon gång

Ja som uppfödare blir man ju galet upprörd och ledsen när man kostar på fölet det bästa i försäkringsväg och så säger köparen upp försäkringen :banghead:

Ja som uppfödare blir man ju galet upprörd och ledsen när man kostar på fölet det bästa i försäkringsväg och så säger köparen upp försäkringen :banghead:

Ja det känns väldigt trist men det är ju deras val och dom som får stå med skägget i brevlådan den dagen nya bolaget hittar en lucka.

Behandlades din också med kortison eller var det något annat? Jag tänkte när jag longerade han i söndags att han i början gick högre med halsen än vanligt, och hade lite mer energi. Googlade runt för att se om kortisonet kan ha fördröjd verkan men hittade inget så släppte tanken.
Då kan det kanske vara idé att låta han vara ett tag, och se om det blir bättre.
Skulle din bara gå i hage eller fick man gå promonader tex?
Min behandlades med någon cocktail med cortison har jag för mig. Fick strikta order om att han skulle ta det lugnt, han fick gå i hagen men skulle få välja själv hur mycket han vill röra sig, alltså inte tvingas till rörelse av varken kompis eller människa. Han mådde dock bra i hagen.
Man får inte glömma att artros i halsen är inte som artros i någon annan led eftersom där går alla nerver som påverkar hela kroppen, räcker med lite artros eller svullnad för att påverka en nerv som gör fruktansvärt ont i olika delar av kroppen. Medans en artros på ett annat ställe i halsen går att leva med. Det är därför det inte går att säga en en halshäst beter sig si eller så vid ridning, det beror ju på hur och var det trycker.

@Daisy Alltså först-vilken sjuklig otur du har :(. Men ring och prata med försäkringsbolaget och hör vad de tycker att du ska/bör göra. Är tyvärr dyra undersökningar som säkert behövs så kan vara bra att gardera sig lite med försäkringsbolaget (och naturligtvis-ta namn på den du pratar med :p)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka