Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack för tipset, skriver upp det på önskelistan till veterinären!
Såg det när jag läste om det, skumt. Kom på att hon pratade om röda blodkroppar, men ska absolut be dom ta ett nytt prov!Hästar får inte järnbrist om de inte har enorma blödningar. Det var därför jag frågade varför du gav järntillskott. Jag skulle gissa att hästen istället har kopparbrist. Kanske är det så att hästen är som han är för att han har brister och/eller överskott, dvs. att mineralerna i kroppen är i obalans.
Gör det och be dem kolla alla de mineralerna de kan kolla. Är det mineralerna som är i obalans så kan det räcka med en mycket väl uträknad foderstat för att komma till rätta med problemen och det vore ju jättebraSåg det när jag läste om det, skumt. Kom på att hon pratade om röda blodkroppar, men ska absolut be dom ta ett nytt prov!
Ajdå, det är nog den enda delen vi inte har röntgat. Ni hade inga andra symptom än att handbromsen var i?Min häst hade också handbromsen i när han hade artros i halskotepelaren.
Ingen hälta. Tog alla möjliga blodprover för först trodde man det var något "inverters" eller sjukdom
Dressyrsadeln ser ut att passa bra. Han fick en ny sent i våras och kändes riktigt fin när jag bytte (den gamla hade blivit lite för vid när han bantade lite).Hur är det med sadelns passform?
Usch vad tråkigt med din häst. Han hade inga andra symptom som pekade på halsen? Vår kiropraktor/equiterapeut som brukar hitta det mesta har inte haft några synpunkter på halsen, men det kanske inte är någon som dom kan se/känna?Röntga halsen! Hade oxå en stor häst på 175+ som var ovillig att gå fram samt stel. Han hade förträngningar i mer eller mindre hela kotkanalen från nacke till manke. Tyvärr blev det värre med åldern och med ridning så han fick somna in bara tio år gammal.
Det är i alla fall rätt säsong om han behöver vila, och 1-3månader är inte så farligt. Hoppas på det hellre än halsen.Jag har haft två hästar som haft liknande beteende, den ena gången var det en kraftig infektion, den andra gången ett gaffelband, båda dessa orsaker är ju nämnda här tidigare i tråden. I båda fallen var det vila som gällde. 1 månad i ena fallet, tre månader i andra.
Obehagligt många som pekar på halsen, ingen diagnos som låter munter. Men ska be dom röntga den, om inte annat för att utesluta.Min häst hade också handbromsen i när han hade artros i halskotepelaren.
Ingen hälta. Tog alla möjliga blodprover för först trodde man det var något "inverters" eller sjukdom
Det ska jag göra - hade varit riktigt skönt om det varit något så 'enkelt'Gör det och be dem kolla alla de mineralerna de kan kolla. Är det mineralerna som är i obalans så kan det räcka med en mycket väl uträknad foderstat för att komma till rätta med problemen och det vore ju jättebra
Obehagligt många som pekar på halsen, ingen diagnos som låter munter. Men ska be dom röntga den, om inte annat för att utesluta.
Han var trött och orkeslös bara, och började sura när man kom med sadeln. Vi tog prover på borrelia och analplasma för det stämde in så bra. Tog massa andra blodprover också, visade ingenting egentligen.Ajdå, det är nog den enda delen vi inte har röntgat. Ni hade inga andra symptom än att handbromsen var i?
Känns inte som en rolig diagnos, hur har det gått med er häst?
Vi letar vidare! Men alltid bra med lite tips, har provat 2 veterinärer där den ena kliar sig i huvudet och den andra då säger att han bara är lat (och den senare ska vara bra på konstiga fall..). Men går tillbaka till min vanliga vet, ska ta ett nytt snack när vi testat buttan.Håller med @tuaphua om att det kan i princip vara vad som helst. Fortsätt leta!
Will do! Måste jobba lite först. Men skickar senare.@tuaphua
Har du några tips på riktigt bra veterinärer och/eller kiro i Skåne eller Danmark får du gärna skicka PM.