Ovillig att röra sig = lat?

Röntga halsen! Hade oxå en stor häst på 175+ som var ovillig att gå fram samt stel. Han hade förträngningar i mer eller mindre hela kotkanalen från nacke till manke. Tyvärr blev det värre med åldern och med ridning så han fick somna in bara tio år gammal.

Jag har haft två hästar som haft liknande beteende, den ena gången var det en kraftig infektion, den andra gången ett gaffelband, båda dessa orsaker är ju nämnda här tidigare i tråden. I båda fallen var det vila som gällde. 1 månad i ena fallet, tre månader i andra.

Tack för tipset, skriver upp det på önskelistan till veterinären!

Ja det är bara en tanke i sammanhanget och ett sånt blodprov är ju dessutom enkelt .
Sett /känt några hästar genom åren på nära håll med dålig ork/framåtbjudning och ffa varierande dagsform i fråga om det , som sen visat sig ha anaplasma så kanske värt att kolla upp i sammanhanget då det ju är rätt enkelt att ta ett extra blodprov som sagt .

Hoppas du vill uppdatera hur det går allmänt oavsett i tråden :)

Min häst hade också handbromsen i när han hade artros i halskotepelaren.
Ingen hälta. Tog alla möjliga blodprover för först trodde man det var något "inverters" eller sjukdom

Jag har en 2-årig hingst som tidigt i våras var så otroligt loj så vi åkte in på klinik för att kolla upp honom. Vi tog massor med blodprover och andra gången vi var inne togs först ett blodprov och sedan fick han röra sig lös i ridhuset (trav och galopp) i 20 min och sedan togs ett till blodprov. Det visade sig att han antigen hade trillat och slagit i sig hårt eller fått en rejäl spark så det blivit som ett trauma i hela kroppen. Det gav med sig med några månaders vila och han blev helt bra. Rör sig fint och har varit pigg och fräsch hela våren och sommaren.
De första blodproverna vi tog visade precis som för din, på järnbrist. Men järnbrist är extremt ovanligt bland hästar. Nästa blodprov var helt normalt.

Hästar får inte järnbrist om de inte har enorma blödningar. Det var därför jag frågade varför du gav järntillskott. Jag skulle gissa att hästen istället har kopparbrist. Kanske är det så att hästen är som han är för att han har brister och/eller överskott, dvs. att mineralerna i kroppen är i obalans.
Såg det när jag läste om det, skumt. Kom på att hon pratade om röda blodkroppar, men ska absolut be dom ta ett nytt prov!

Såg det när jag läste om det, skumt. Kom på att hon pratade om röda blodkroppar, men ska absolut be dom ta ett nytt prov!
Gör det och be dem kolla alla de mineralerna de kan kolla. Är det mineralerna som är i obalans så kan det räcka med en mycket väl uträknad foderstat för att komma till rätta med problemen och det vore ju jättebra :)

Ingen hälta. Tog alla möjliga blodprover för först trodde man det var något "inverters" eller sjukdom
Ajdå, det är nog den enda delen vi inte har röntgat:nailbiting:. Ni hade inga andra symptom än att handbromsen var i?
Känns inte som en rolig diagnos, hur har det gått med er häst?

Hur är det med sadelns passform?
Dressyrsadeln ser ut att passa bra. Han fick en ny sent i våras och kändes riktigt fin när jag bytte (den gamla hade blivit lite för vid när han bantade lite).
Hoppsadeln har jag blivit lite tveksam till så den är inte använd på ett tag.
Tror - tyvärr - inte att det är sadeln som spökar eftersom han saknar bjudning även när han longeras eller går ut på promenader.

Röntga halsen! Hade oxå en stor häst på 175+ som var ovillig att gå fram samt stel. Han hade förträngningar i mer eller mindre hela kotkanalen från nacke till manke. Tyvärr blev det värre med åldern och med ridning så han fick somna in bara tio år gammal.
Usch vad tråkigt med din häst:(. Han hade inga andra symptom som pekade på halsen? Vår kiropraktor/equiterapeut som brukar hitta det mesta har inte haft några synpunkter på halsen, men det kanske inte är någon som dom kan se/känna?

Jag har haft två hästar som haft liknande beteende, den ena gången var det en kraftig infektion, den andra gången ett gaffelband, båda dessa orsaker är ju nämnda här tidigare i tråden. I båda fallen var det vila som gällde. 1 månad i ena fallet, tre månader i andra.
Det är i alla fall rätt säsong om han behöver vila, och 1-3månader är inte så farligt. Hoppas på det hellre än halsen:nailbiting:.

Obehagligt många som pekar på halsen, ingen diagnos som låter munter:(. Men ska be dom röntga den, om inte annat för att utesluta.

Gör det och be dem kolla alla de mineralerna de kan kolla. Är det mineralerna som är i obalans så kan det räcka med en mycket väl uträknad foderstat för att komma till rätta med problemen och det vore ju jättebra :)
Det ska jag göra - hade varit riktigt skönt om det varit något så 'enkelt':)

Obehagligt många som pekar på halsen, ingen diagnos som låter munter:(. Men ska be dom röntga den, om inte annat för att utesluta.

Fast att din häst uppför sig som den gör kan bero på en mängd olika saker.
Så välj en kunnig vet och låt den bedöma vad som är rimligt.

Det finns tecken en bra kiro tex kan se och då skicka vidare för att få det bekräftat medicinskt av vet när det gäller problem i halskotpelare.
Det finns också tester de kan göra.

Har de problem i halskotpelare och rygg av svårare slag brukar de inte bara bli stoppiga. De brukar synas annat.
Bl.a. försämrade reflexer och reaktioner i övriga kroppen(ben bl.a.).
Såna som alltid får sår överallt, alltid slår på sig, snubblar, har ngt sämre balans, river hinder lite för ofta, kraschar i hinder etc kan man fundera på att kolla sånt på lite extra.
Men det vet en bra veterinär om du bara talar om de symptomen.

En häst som är bromsig kan ha hältor, ont i truten, vara felriden, ha brister, anaplasma och förmodligen en hel del massa annat än halskotpelar-problem.
Så kolla med vet, duktig tränare etc live och snöa inte in på ngt pga foruminlägg från folk som inte sett hästen eller är utbildade inom orådet.

Lycka till!

Ajdå, det är nog den enda delen vi inte har röntgat:nailbiting:. Ni hade inga andra symptom än att handbromsen var i?
Känns inte som en rolig diagnos, hur har det gått med er häst?
Han var trött och orkeslös bara, och började sura när man kom med sadeln. Vi tog prover på borrelia och analplasma för det stämde in så bra. Tog massa andra blodprover också, visade ingenting egentligen.
Bytte veterinär och när jag skulle beskriva vad som var fel så var det just "handbromsen är i" Skulle testa cirkulationsorganen och logerade rätt länge för att få upp flåset. Då ser veterinären efter en stunds longering att han inte håller sitt huvud i samma position hela tiden utan försöker hitta ett läge som är bekvämt. Väldigt svårt att uppfatta för mig, men han såg det. gjorde lite nervologiska (stavning?) tester och röntgade halskotepelaren. Där fanns pålagringar på C7
Provade att behandla men det hjälpte inte. Han fick gå och skrota här i hagen och ha det gott så länge han mådde bra. Ett år senare blev han hastigt sämre och fick somna in, 8 år gammal :cry:
De kan fungera med pålagringar där, men så kan de göra någon rörelse (typ kasta huvudet bakåt vid lek tex) och inflammationen blir aktiv och börjar göra ont. Det är därför de till synes helt plötsligt kan bli dåliga utan att man egentligen vet varför.
Just valacker kan det ju gå rätt vilt till när de leker som unga.

Håller med @tuaphua om att det kan i princip vara vad som helst. Fortsätt leta!
Vi letar vidare! Men alltid bra med lite tips, har provat 2 veterinärer där den ena kliar sig i huvudet och den andra då säger att han bara är lat (och den senare ska vara bra på konstiga fall..). Men går tillbaka till min vanliga vet, ska ta ett nytt snack när vi testat buttan:).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka