Ovillig att röra sig = lat?

Min ena häst kallades även hon lat och ryttaren ägnade mycket tid åt att försöka rida in framåtbjudning ute. Hon var inte halt utan ovillig i början , efter några år började diverse orenheter som kom och gick dyka upp. Efter en grundlig utredning där hästen röntgades från huvud till svans och ultraljudades hittades en inte korrekt läkt fraktur i bäckenet som gett andra småskador när hästen kompenserat för ursprungsskadan. Frakturen var ett resultat av att jag tappade hästen när hon fick ett utbrott och hon gick omkull på asfalt och de stora skrapsåren och svullnaden av dem maskerade den stora skadan. Din häst kan ju tex ha gått omkull i hagen och skadat sig.

Har problem med min ena häst; han har sedan han reds in som 4-åring varit lite svår att få fram, han går gärna med handbroms i (han är 7 år nu).
För ett par veckor sedan började vi få stora problem i galoppen - när jag försöker fatta så stannar han helt eller går ner i långsam skritt. Dom första passen fick jag han att galoppera efter ett tag, men det har blivit svårare och svårare och sista passet gick jag ge upp, han vill verkligen inte galoppera med mig på ryggen.
Var inne hos veterinären i går, som konstaterade att han är lite allmänt stel och ovillig att röra sig (logerades) men musklerna är bra. Visar inget på böjprov, röntgad utan fynd i ryggen, has och bakknä. Enligt veterinären är hästen frisk, och anledningen till att han beter sig som han gör är att han helt enkelt är väldigt lat och inte vill röra sig.
Jag har aldrig varit med om detta så undrar om andra varit det - är det vanligt att hästar inte ens har framåtbjudning under skritturer i skogen för att dom är så lata?
Jag har aldrig varit med om att en frisk 7-åring är "stel och ovillig att röra sig" samt "lat". Jag skulle bytt veterinär, det är något fel på hästen, definitivt. Du behöver bara hitta en veterinär som kan hitta det.

Lyssna på magkänslan och byt veterinär. Jag hade provat att ge smärtstillande några dagar och rida. Blir det skillnad så vet du ju att det är smärtrelaterat, då handlar det ju "bara" om att leta upp var.
Har fått butta utskrivet idag av gamla veterinären så vi ska testa det, hoppas det gör skillnad (eller jag vill ju inte att hästen har ont, men vill få tillbaks min glada häst).

Bedövades knä eller liknande?ultraljud?

Knän kan vara supersvåra på böjprov och rtg visar inte ledinflammation. Det gör ultraljud. Och en bedövning visar om det blir skillnad.

Jag skulle velat ha knäna kollade primärt.

Han bedövades men ultraljudades inte. Jag såg ingen större skillnad efter bedövning, men veterinären tyckte han såg bättre ut. Efter han blev behandlad i vänster bakknä (ca 2 mån sen) blev han bättre i ridningen.
(Han har varit lite av och på under året och varit inne en del på klinik. Det enda dom hittade var knäna, som ansågs bra efter 1 behandling)
När han ska in nästa gång ska jag stå på mig mer om ultraljud!

Min ena häst kallades även hon lat och ryttaren ägnade mycket tid åt att försöka rida in framåtbjudning ute. Hon var inte halt utan ovillig i början , efter några år började diverse orenheter som kom och gick dyka upp. Efter en grundlig utredning där hästen röntgades från huvud till svans och ultraljudades hittades en inte korrekt läkt fraktur i bäckenet som gett andra småskador när hästen kompenserat för ursprungsskadan. Frakturen var ett resultat av att jag tappade hästen när hon fick ett utbrott och hon gick omkull på asfalt och de stora skrapsåren och svullnaden av dem maskerade den stora skadan. Din häst kan ju tex ha gått omkull i hagen och skadat sig.
Hur hittade dom frakturen, var det med scintigrafi? När jag försökt få dom att kolla runt korset/bakdelen med röntgen eller ultraljud får jag bara höra att det är så svårt att se att det ändå inte ger något säkert svar?
Har varit på två olika kliniker, åkte till en annan nu senast då min ordinarie hade semester + att den andra kliniken ska ha fler undersökningsmöjligheter och vara bra på konstiga saker. Tji fick jag.

Att de vägrar galoppera är inte sällan tecken på att nåt är fel. Min är också ren på böjprov men ovillig. Efter nästan 3v utredning hittade vi fel på mjukdelar. Byt veterinär/klinik och gör ytterligare en koll...

Vill du säga vilka mjukdelar ni hittade fel på? Vill ha så många förslag som möjligt till veterinären nästa gång:).

det är märkligt att vet inte bad om ett ridprov. longering och ridning är inte samma alls
Blev tillsagd att ha med mig sadel för ridprov i måndags, men det räckte tydligen att se han longerad:confused:. Han är inte särskilt framåt när man longerar heller, men han fattar ju galopp utan att bråka vilket är ganska stor skillnad..

är hästen samma när du rider ut med sällskap?

En del hästar "dör" på ridbanan. Min förra unghäst var sådan när jag skulle börja tömköra honom, han gick inte fram alls på ridbanan.
Så då valde jag att skippa ridbanan öht i ca 6 månader, enbart tömköra i skogen och eller följa med som handhäst när jag red min stora... Sedan när vi provade ridbanan igen på våren, först löshoppning tillsammans med andra hästar samtidigt då han tyckte det var kul. ville få honom att förknippa ridbanan med nåt skoj. Sen så var han först lite lat när jag provade tömkörning igen men då ställde jag lite krav på honom att han måste gå framåt, jobbade enbart runt fyrkanten ca 10-15 minuter 2-3 gånger på en vecka och efter det släppte det. Det gick att tömköra volter, byta varv, galopp i båda varven och på volt utan problem, utan avbrott..... Problemet var löst.

Men jag vet inte om det stämmer med din du säger den har handbromsen i även ute i skogen. klurigt
Nu var det ett tag sedan jag hade sällskap när jag red ut. Han tycker det är lite läskigt/spännande med annan häst bredvid så svårt att få han att gå fram. Även när han reds med hagkompisen ville han inte trava vid sidan om, utan håller sig en bit bakom. Så ingen större fördel för framåtbjudningen.
Har ibland haft med mig min pappa när jag ridit i skogen, när han har passat på att gå med hunden samtidigt. Jagar jag då inte på hästen var och vartannat steg så går pappa oftast om honom i skritt, och då är gubben 75+ med artros i knä och höft. Hästen är närmare 180 i mkh med långa ben, så tempot är inte imponerande..

Första steget är ridprov. Har du samma problem (handbroms) när du longerar hemma? Om inte är det ju helt vanvettigt att göra arbetsprov i longering, om problemet uppstår under ryttare.

Jag hade nog provat att vila hästen någon vecka, sätta igång med tömkörning och verkligen sett till att hästen går framåt i varje steg, men korta arbetspass. Så du är säker på att hästen KAN gå framåt och ser om det förändrar något på sikt (blir halt, blir mer ovillig alternativ allt lossnar). Om hästen inte går att få framåt där, i regelbundet arbete - ny klinikutredning. OM hästen går fram där, sitta upp och ta igenom samma korta arbetspass under ryttare med fullständigt krav på framåtbjuning och tempo hela det korta pass.et
Handpromsen är rejält i när jag longerar hemma. Lite bättre på bortaplan när han är lite spänd, men han har hittills aldrig protesterat i en galoppfattning - det går bara långsamt.
Har försökt få fram honom direkt, men jag får börja om från början varje pass - ibland efter varje paus under ett pass. Och jag får använda ganska mycket skänkel och spö för att få han i vettigt tempo. Mer än vad jag tycker känns rätt, särskilt eftersom det är varje pass.
Men det blir en längre vila om vi inte hittar nåt. Han fick en kortare vila (drygt 1 v) nu innan jag fick kliniktid, men samma ovilja att röra sig när jag longerade.

Jag hade också funderat över att lämna honom till en erkänt bra unghästutbildare, till att börja med för en veckas genomridning (kortare tid) och se om något kryper fram (hälta, sämre beteende) och få en utvärdering.

Varför järntillskott?
Något värde som var lågt som pekade på järnbrist, kommer inte ihåg vilket.
Hade faktiskt glömt bort det bland allt annat - hur trötta kan dom bli av järnbrist? Kan det vara de som spökar? Varför får dom järnbrist? Blir att googla!

Något värde som var lågt som pekade på järnbrist, kommer inte ihåg vilket.
Hade faktiskt glömt bort det bland allt annat - hur trötta kan dom bli av järnbrist? Kan det vara de som spökar? Varför får dom järnbrist? Blir att googla!
Hästar får inte järnbrist om de inte har enorma blödningar. Det var därför jag frågade varför du gav järntillskott. Jag skulle gissa att hästen istället har kopparbrist. Kanske är det så att hästen är som han är för att han har brister och/eller överskott, dvs. att mineralerna i kroppen är i obalans.

Vill du säga vilka mjukdelar ni hittade fel på? Vill ha så många förslag som möjligt till veterinären nästa gång:).
Gaffelband. Ärligt så ska man inte behöva diagnosticera hästen själv. Vet jag var hos såg stark ovilighet att arbeta både i longering och uppsuttet och ordinerade 3v vila varav 10 dagar på metacam sedan återbesök för ytterligare utredning. Han blev mer tydligt halt av det och med hjälp av lameness locator fick vi fingervisning på vilket ben vi skulle börja bedöva på. Vet bedövade "våning för våning" han släckte hältan på gaffelbandsfästet och då undersökte vi det vidare.

Jag var skitarg efter första besöket. Jag "visste" ju att det skulle sitta i vänster bakknä eller i korset. Inte sjutton ville jag vila bort problemet till nästa besök. Ringde och halvgrät uppgivet varpå vet förklarade sina tankegångar och de verkar ju ha fallit väl ut.

Försök hitta en vet du inte behöver föreslå diagnoser för. Sen kan man ju självklart ställa frågor under resans gång men en duktig vet som ser attdet finns problem (ovillighet till arbete, assymetri, lätt hälta) bör ju själv kunna vidare göra lämpliga undersökningar om ägaren är orolig över hästens tydliga förändring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat