Ovillig att röra sig = lat?

Vill inte måla fan på väggen men jag hade en unghäst som, inte så tydligt som din men var seg och lite allmänt ovillig från och till.
Han kollades upp senare och hade en bruten nackkota och en nackkota ur led :cry:
Enligt vet trauma i yngre år.
Och ändå var han så snäll alltid:heart

Vill inte måla fan på väggen men jag hade en unghäst som, inte så tydligt som din men var seg och lite allmänt ovillig från och till.
Han kollades upp senare och hade en bruten nackkota och en nackkota ur led :cry:
Enligt vet trauma i yngre år.
Och ändå var han så snäll alltid:heart
Men så sorgligt, beklagar:(. Oftast är dom ju snällare än dom borde våra hästar. Min är ju också väldigt vänlig normalt, ingen man vill sitta och banka på:down:.

Hur har det gått, blev det skillnad med smärtstillande?
Det blev skillnad. Han var inte så road när jag vill ha lite mer kontakt med tygeln, och gå i typ LB form. Men när han gick gå lite lägre, som en unghäst så jobbade han på med bjudning och kändes nöjd och glad. Inga problem att fatta galopp.
Sen gick vi ner till butta 1 gång/dag och då ville han inte ens trava på lösa tyglar.
Så nog tusan är det något som stör - har bokat tid hos gamla veterinären på torsdag, hintade om att jag vill röntga halsen.
Hittar hon inget så har jag fått tips på andra veterinärer att testa, så jag hoppas att vi kan hitta ett svar på detta snart!

Det blev skillnad. Han var inte så road när jag vill ha lite mer kontakt med tygeln, och gå i typ LB form. Men när han gick gå lite lägre, som en unghäst så jobbade han på med bjudning och kändes nöjd och glad. Inga problem att fatta galopp.
Sen gick vi ner till butta 1 gång/dag och då ville han inte ens trava på lösa tyglar.
Så nog tusan är det något som stör - har bokat tid hos gamla veterinären på torsdag, hintade om att jag vill röntga halsen.
Hittar hon inget så har jag fått tips på andra veterinärer att testa, så jag hoppas att vi kan hitta ett svar på detta snart!
Fan vad trist. Fast skönt att ändå hitta något att gå vidare med. Det känns ju lite troligt något med hals/nacke när han gör skillnad på formen så.
Håller tummarna att ni hittar något som är enkelt att fixa.

Önskar lycka till!

Håller tummarna!

Jättebra att du testade med smärtstillande - då har du ju ngt konkret att säga till veterinären om hon hävdar att hästen bara är lat...

Håller tummarna för att ni hittar problemet och att det kan behandlas!

Nu har vi varit iväg på ett par turer till hos vår vanliga veterinär. Hon hade nu en ny kollega så dom var två som kollade hästen.
Dom tyckte när han logerades utan inspänning att han håller halsen onormalt stilla, att det ser skumt ut. När dom sedan ledde honom samtidigt som dom höll upp huvudet lite blev han ganska obekväm, snubblade lite bak och blev orytmisk i skritten.
Dom röntgade halsen, tyckte att den såg lite konstig ut på några ställen så skickade bilderna till en expert i Tyskland. Hästen blev behandlad med kortison i nedre delen av halsen (där dom tyckte det såg ut som det var artros). Jag skulle sen testa att rida efter någon dag.
När jag testade att rida så gick det ok dom två första dagarna. Han var lite motvillig först men när han sen kom igång gick han fint och galopperade utan problem. Dag två gick han riktigt bra och kändes framåt och fin, för att dagen efter inte vilja trava..

Sen kom svaren på röntgen som sa att han har lindrig/måttlig artros på kotorna 4-7 och möjligt förträngning mellan kotorna 3-5. Tillbaka till kliniken för ridprov.

Under ridprovet protesterar han en del, men på bortaplan är han oftast lite spänd och mer framåt så där brukar det gå att få igenom det, så även denna gång.
En av veterinärerna hoppar upp för att testa, och där är han också seg och vill inte framåt men inga stora protester. Tycker inte att det känns som en halshäst (går att få han att gå fram efter ett tag, halshästar brukar bli värre) utan han känns bara allmänt ovillig till att röra sig och dom har inget annat att gå vidare med.

Så där har vi nog stannat för ett tag. Har fått tips om andra kliniker, men nånstans sätter ekonomin stopp. Försäkringsbolaget vill inte ersätta för den veterinären som ansåg att hästen är friskt, tror inte dom går med på en tredje klinik..
Blodprovet dom tog var ok, så inget att gå på där heller.
Som det ser ut nu får hästen gå och skrota i hagen tills vi orkar ta tag i det igen eller ger upp och tar bort honom.

Jag tror du har fått ditt svar där på röntgenplåtarna.
Min häst hade pålagringar på C7 och behandlades. Han vilade länge till nästa återbesök tror det kanske var en månad eller så.
Tycker det låter väldigt snabbt att sitta upp och rida någon dag efter behandling och väldigt konstig att göra ridprov där veterinären sitter upp och säger att han inte känns som en halshäst faktiskt, speciellt när det finns fynd på röntgen.
Det är ju inte så att alla halshästar känns på samma sätt. Det är ju väldigt individuellt, hästen försökte väl så gott han kunde. Du upplever ju att hästen har någon form av problem annars hade du ju inte sökt veterinärhjälp om och om igen.
Tyvärr finns det ju inte så mycket att göra för de här hästarna om de inte svarar på behandling, man han kanske inte heller riktigt fick chans att bli bättre utan behöver mer tid.

Tycker också det låter lite konstigt med "känns inte som en halshäst" när ni redan har flertalet "träffar" i halsen. Jag har själv en halshäst (förträngningar på 4 ställen) och hon "ger sig" också till slut om man övertalar henne. Och det återkommande för oss har varit ojämnheten, att hon kan vara "snäll" en dag men mycket påverkad en annan dag.

Intressant att höra att era halshästar också betett sig olika från dag till dag. Enligt vet så brukar man inte kunna komma igenom halshästar utan dom protesterar mer och mer. Men jag har sett i andra fall hur hästar ger sig i ridningen, trots att dom måste ha haft jäkligt ont:(.
Har klurat, gråtit och svurit under helgen, men bestämt mig för att inte ge upp än. Jag longerar han så han håller igång, ser om jag kan provocera fram något utan att vara för elak mot han. Testade tex att longera med inspänningar satta högt upp, som när man rider ungefär. Då går han hellre med bettet långt uppdraget i munnen (stackars tunga:() istället för att kröka på nacken, tror inte det är av lathet..

Jag är verkligen väldigt tacksam för alla tips, väldigt värdefullt!
Låter veterinären vila lite och fundera, sen ska jag på dom igen. Kom tex på att han på ryggröntgen hade brosk uppe på tornutskotten vid manken. Enligt den veterinären var det inga konstigheter, men det kan kanske vara en pusselbit till nåt annat. Glömde bort att säga det till ordinarie vet innan, kan ju vara en ledtråd..
Får jag ingen vettig respons som ryker spargrisen eller en av mina njurar och vi åker till en annan klinik.

Jag tror du har fått ditt svar där på röntgenplåtarna.
Min häst hade pålagringar på C7 och behandlades. Han vilade länge till nästa återbesök tror det kanske var en månad eller så.

Behandlades din också med kortison eller var det något annat? Jag tänkte när jag longerade han i söndags att han i början gick högre med halsen än vanligt, och hade lite mer energi. Googlade runt för att se om kortisonet kan ha fördröjd verkan men hittade inget så släppte tanken.
Då kan det kanske vara idé att låta han vara ett tag, och se om det blir bättre.
Skulle din bara gå i hage eller fick man gå promonader tex?

Tycker också det låter lite konstigt med "känns inte som en halshäst" när ni redan har flertalet "träffar" i halsen. Jag har själv en halshäst (förträngningar på 4 ställen) och hon "ger sig" också till slut om man övertalar henne. Och det återkommande för oss har varit ojämnheten, att hon kan vara "snäll" en dag men mycket påverkad en annan dag.
Vet att jag läst om din häst, men kommer inte ihåg: gjordes det en CT på halsen eller kunde dom se så tydligt på röntgen vad som var fel?

Vet att jag läst om din häst, men kommer inte ihåg: gjordes det en CT på halsen eller kunde dom se så tydligt på röntgen vad som var fel?

Röntgen, där syns att kotkanalen är påtagligt trång på flera ställen. Hon har neurologisk påverkan, saknar rättningsreflex när man korsar bakben (samt står spontant med bakbenen i kors). Ridmässigt sparkar hon, piskar med svansen, bara av att man sitter på henne med korta tyglar. Svårt med övergångar både uppåt och nedåt, blir jättespänd. "Sned" i kroppen - alltid åt samma håll (skjuter ut högerbogen, slänger rumpan till höger och försvarar sig).

Vilar hon flera dagar i rad så blir hon tydligt bättre (bästa passen har varit efter ett par dagars vila) - men faller tillbaka om man sedan rider flera dagar i rad.

Usch ja, där var det ganska tydligt:(.
Min har inte lika tydlig neurologisk påverkan, sätter benen rätt förutom att han lätt snubblar bak när han går med högre nacke. Det kan ju vara något annat, men känner igen mig i en hel del av det du skriver, även om det är i en light version. Känns ganska sannorlika att vi har problemet i halsen, bara hoppas att det är så pass litet att det ändå går att behandla..

Nu ska jag vara superkrass. Med de förutsättningarna (artros och förträngningar) vilka är oåterkalleliga (blir inte bättre) OCH symptom (hästen går dåligt) hade jag avslutat. Om det dessutom finns ytterligare förutsättningar (brosk tornutskott manken), vad hoppas du som hästägare på? Att hästen ska vara behadnlingsbar?

(uppriktig fråga)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka