Ovillig att röra sig = lat?

Daisy

Trådstartare
Har problem med min ena häst; han har sedan han reds in som 4-åring varit lite svår att få fram, han går gärna med handbroms i (han är 7 år nu).
För ett par veckor sedan började vi få stora problem i galoppen - när jag försöker fatta så stannar han helt eller går ner i långsam skritt. Dom första passen fick jag han att galoppera efter ett tag, men det har blivit svårare och svårare och sista passet gick jag ge upp, han vill verkligen inte galoppera med mig på ryggen.
Var inne hos veterinären i går, som konstaterade att han är lite allmänt stel och ovillig att röra sig (logerades) men musklerna är bra. Visar inget på böjprov, röntgad utan fynd i ryggen, has och bakknä. Enligt veterinären är hästen frisk, och anledningen till att han beter sig som han gör är att han helt enkelt är väldigt lat och inte vill röra sig.
Jag har aldrig varit med om detta så undrar om andra varit det - är det vanligt att hästar inte ens har framåtbjudning under skritturer i skogen för att dom är så lata?

Kan du testa att låta någon annan (duktig) rida, för att se om det blir någon förändring?
Ska se om jag kan få ut nån att rida på hemmabanan. Har haft en som ridit på bortaplan (då han blir lite spänd och mer framåt) för ett tag sen. Då fattade han korsgalopp nån gång, men enlig den ryttaren beror det på att hästen saknar styrka.

Nej, då är något fel, antingen fysiskt eller mentalt. Framförallt när den har ändrat beteende.
Tycker också det borde vara nåt smärtrelaterat, men vad gör man när veterinären inte vill kolla mer? Har försökt få dom att kolla korset så gott det går med ultraljud men dom vill inte.

Ska se om jag kan få ut nån att rida på hemmabanan. Har haft en som ridit på bortaplan (då han blir lite spänd och mer framåt) för ett tag sen. Då fattade han korsgalopp nån gång, men enlig den ryttaren beror det på att hästen saknar styrka.

Jag tänker om det är något i din ridning eller i utrustningen som är knasigt (säger inte att du rider dåligt) :) Det hade jag kollat upp på egen hand men samtidigt försökt trycka på om att kolla korset om du tror det är värt att kolla upp.

Jag tänker om det är något i din ridning eller i utrustningen som är knasigt (säger inte att du rider dåligt) :) Det hade jag kollat upp på egen hand men samtidigt försökt trycka på om att kolla korset om du tror det är värt att kolla upp.
Ingen fara, vet att jag inte är en stjärnryttare:). Men ska se om jag kan hitta nån vettig som kan komma ut och prova.

Har problem med min ena häst; han har sedan han reds in som 4-åring varit lite svår att få fram, han går gärna med handbroms i (han är 7 år nu).
För ett par veckor sedan började vi få stora problem i galoppen - när jag försöker fatta så stannar han helt eller går ner i långsam skritt. Dom första passen fick jag han att galoppera efter ett tag, men det har blivit svårare och svårare och sista passet gick jag ge upp, han vill verkligen inte galoppera med mig på ryggen.
Var inne hos veterinären i går, som konstaterade att han är lite allmänt stel och ovillig att röra sig (logerades) men musklerna är bra. Visar inget på böjprov, röntgad utan fynd i ryggen, has och bakknä. Enligt veterinären är hästen frisk, och anledningen till att han beter sig som han gör är att han helt enkelt är väldigt lat och inte vill röra sig.
Jag har aldrig varit med om detta så undrar om andra varit det - är det vanligt att hästar inte ens har framåtbjudning under skritturer i skogen för att dom är så lata?

Nej. Låter inte normalt.

Jag har inga konkreta tips utöver att be om ett nytt utlåtande från annan veterinär.

Tycker också det borde vara nåt smärtrelaterat, men vad gör man när veterinären inte vill kolla mer? Har försökt få dom att kolla korset så gott det går med ultraljud men dom vill inte.
Lyssna på magkänslan och byt veterinär. Jag hade provat att ge smärtstillande några dagar och rida. Blir det skillnad så vet du ju att det är smärtrelaterat, då handlar det ju "bara" om att leta upp var.

Bedövades knä eller liknande?ultraljud?

Knän kan vara supersvåra på böjprov och rtg visar inte ledinflammation. Det gör ultraljud. Och en bedövning visar om det blir skillnad.

Jag skulle velat ha knäna kollade primärt.

Låt hästen vila ett par veckor. Börja sedan om med ny sadel, alternativt barbacka. Helst gärna bara uteritter i iaf en månad eller två :)

Att de vägrar galoppera är inte sällan tecken på att nåt är fel. Min är också ren på böjprov men ovillig. Efter nästan 3v utredning hittade vi fel på mjukdelar. Byt veterinär/klinik och gör ytterligare en koll...

är hästen samma när du rider ut med sällskap?

En del hästar "dör" på ridbanan. Min förra unghäst var sådan när jag skulle börja tömköra honom, han gick inte fram alls på ridbanan.
Så då valde jag att skippa ridbanan öht i ca 6 månader, enbart tömköra i skogen och eller följa med som handhäst när jag red min stora... Sedan när vi provade ridbanan igen på våren, först löshoppning tillsammans med andra hästar samtidigt då han tyckte det var kul. ville få honom att förknippa ridbanan med nåt skoj. Sen så var han först lite lat när jag provade tömkörning igen men då ställde jag lite krav på honom att han måste gå framåt, jobbade enbart runt fyrkanten ca 10-15 minuter 2-3 gånger på en vecka och efter det släppte det. Det gick att tömköra volter, byta varv, galopp i båda varven och på volt utan problem, utan avbrott..... Problemet var löst.

Men jag vet inte om det stämmer med din du säger den har handbromsen i även ute i skogen. klurigt

Första steget är ridprov. Har du samma problem (handbroms) när du longerar hemma? Om inte är det ju helt vanvettigt att göra arbetsprov i longering, om problemet uppstår under ryttare.

Jag hade nog provat att vila hästen någon vecka, sätta igång med tömkörning och verkligen sett till att hästen går framåt i varje steg, men korta arbetspass. Så du är säker på att hästen KAN gå framåt och ser om det förändrar något på sikt (blir halt, blir mer ovillig alternativ allt lossnar). Om hästen inte går att få framåt där, i regelbundet arbete - ny klinikutredning. OM hästen går fram där, sitta upp och ta igenom samma korta arbetspass under ryttare med fullständigt krav på framåtbjuning och tempo hela det korta pass.et

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka