Tack
! Jag tror jag helst vill göra en Gastric Sleeve ! Hur blev det med ditt sötsug och hunger efter op ? Blev du motiverad att kämpa på själv sen efter att viktnedgången stannade upp ? Har det varit lätt och naturligt för dig att ha en sund kosthållning ? Kan du äta ngt gott ibland utan att må dåligt ?
Jag var sockerberoende innan OP och jag är fortfarande sockerberoende. OP har varit min räddning. Jag gick i terapi innan OP, de ställde det som krav för mig. Det var bra. Jag är som sagt fortfarande sockerberoende, och kämpar dagligen med det, men tack vare OP kan jag nu bara äta fem gidisbitar där jag förr tröck i mig ett kilo. En chipspåse ligger i skåpet och räcker i två veckor. Just nu äter jag inget varken godis eller chips, men när jag gjorde det åt jag många gånger om dagen men bara några få bitar per gång. Innan OP kunde jag lätt klämma både ett kilo godis, en chipspåse och två liter Cola per dag. Läsk kan jag inte dricka alls efter OP.
Jag märkte för ett tag sedan att det där småätandet blev mer, och även att jag börjat äta mer utan att jag tänkt på det. Tog ofta en portion till. Och mycket riktigt, vågen började visa uppåt igen. Men jag bestämde mig redan när jag gjorde OP att jag aldrig någonsin skulle bli en av dom som gick upp i vikt igen, och när jag gick under 80kg bestämde jag mig för att aldrig någonsin gå över där igen. Jag har legat och pendlat mellan 74-78kg i tre år ungefär, och nu var jag över 80kg i november och då tog jag tag i det. Nu är jag nere på 73kg.
Jag har haft problem med dumping, både direkt dumping och sen dumping. Jag har dock haft turen att kunna koppla samman min dumping med specifik mat/dryck. En del verkar ha problem med att dumpingen kommer hej vilt utan synligt mönster, och det verkar ju skotjobbigt rent ut sagt. Jag VET att om jag äter tex kyckling, då kommer jag få ont i magen. De första tre åren däremot, då var jag i princip alltid tvungen att gå och lägga mig 15-30 minuter direkt efter maten. Inte sällan var jag tvungen att lämna bordet innan alla ätit upp, vilket såklart påverkade mina barn. Men det la sig sedan av sig självt. Jag har tyvärr problem med lågt blodtryck också, och i kombo med den sena dumpingen blir det riktigt otäckt ibland, och jag har svimmat många gånger.
Ett stort problem för mig, och för många med mig, är att jag fått kronisk järn- och näringsbrist. För de flesta tror jag det hjälper att äta sina vitamin- järn- och b12-tabletter eller vad läkaren nu skriver ut, men jag verkar ha förlorat förmågan att ta upp näring öht i magen/tarmen. Har gjort massor av utredningar på VC och sjukhuset, men hittills har de inte hittat något. Som lägst har jag varit ner på ett HB på 78, med i princip helt uttömda depåer. Då mådde jag inge vidare. Jag får b12-sprutor en gång i kvartalet och järn intravenöst en gång i halvåret.
Jag har också haft ett tarmvred. Det var det mest fruktansvärda jag upplevt i mitt liv. Som att föda tusen barn och jag trodde jag skulle dö. På riktigt alltså. Nu för tiden syr de ihop "slitsarna" (som det kallas) med tarmarna på något vänster vilket minskar risken för tarmvred mycket. Det hade de inte gjort på mig, när jag gjorde min OP hade de inte börjat med det än. Men när de opererade tarmvredet fixade de det också (och de plockade ut min gallblåsa som var sprängfylld), så nu ska jag inte behöva få det igen.
Positivt, utöver att jag fått ett obehindrat liv, är att jag numer aldrig har problem med halsbränna. Jag hade väldigt stora problem med det innan OP, såpass att det hindrade mig i min vardag, men efter OP har jag inte haft ett enda anfall.
Jag vet inte riktigt vad en sleeve innebär och vad fördelarna med en sådan är, men min operation är iaf det bästa jag gjort
Jag tror dock att det är väldigt viktigt att man läser på ordentligt, frågar andra (som du gör här), väger för- och nackdelar, är ärlig över för sig själv och sina problem (som antagligen inte kommer försvinna för att man opererar sig) och att man inte tror att en OP gör jobbet åt en. Det är nog också viktigt tror jag att låta beslutet mogna och inte göra en OP "på impuls". Jag fick vänta i tre år på min OP. Jag är väldigt tacksam över det idag, även om jag tyckte det var drygt då.