Överviktskirurgi

daymint

Trådstartare
Några här som gjort en GBP eller Sleeve ? Vill gärna höra allt ni har att berätta!! Min remiss går snart iväg men är inte helt hundra ännu på om det är min väg att gå ?!! Så snälla berätta om era erfarenheter.

Hej.
Jag gjorde en GPB 2009.
Mitt livs bästa beslut efter att ha kämpa många år med övervikt och ständigt jojobantande.

Har aldrig mått så bra psykist och fysiskt som efter den operationen.
Inga problem med att hålla vikten nu. Men det är ingen genväg. Det gäller att ändå hålla sig till en hälsosam livsstil

Jag har ett par opererade i min närhet.

En kollega som opererade sig men nu är ännu större än innan fast med stora hälsoproblem. Klarar inte att jobba heltid och är i rätt skruttigt skick. Och jättetjock.
En annan som opererade sig och är glad, pigg och smal. Men med stora anpassningar i livet för at må bra. Får regelbundna vitamininjektioner och har ett väldigt svajigt blodvärde.

Av vad jag förstått så krävs det ett rätt rejält mentalt arbete också för att det ska vara lyckat?

Hur gick det med den där nya metoden där man skulle få svälja en ballong som löses upp av sig själv efter ett tag? Det verkade så himla smart!

Jag är inte opererad, men har flera opererade i min omgivning och den slutsats jag kan dra av det är att operationen är ett första steg på vägen, men flera av dem har uppenbarligen glömt bort att man inte kan fortsätta äta som tidigare om man vill behålla sin lägre vikt.
Jag känner till fler som är (mycket!) fetare nu än innan de opererades, än jag vet opererade som lyckats behålla sin lägre vikt. I min värld är det ett sorgligt resultat av ett oåterkalleligt ingrepp.

Jag har ett par opererade i min närhet.

En kollega som opererade sig men nu är ännu större än innan fast med stora hälsoproblem. Klarar inte att jobba heltid och är i rätt skruttigt skick. Och jättetjock.
En annan som opererade sig och är glad, pigg och smal. Men med stora anpassningar i livet för at må bra. Får regelbundna vitamininjektioner och har ett väldigt svajigt blodvärde.

Av vad jag förstått så krävs det ett rätt rejält mentalt arbete också för att det ska vara lyckat?

Det är vad jag sett hos de i min närhet som gjort det. Det funkade bra för min moster men hon var verkligen införstådd med att hon var tvungen att hålla kostförändringen också, inte fortsätta i gamla spår. Jag vet några andra som också hållit vikten bra och som har haft väldigt lite krångel.

Några har som sagt gått upp ännu mer än vad de vägde innan men jag får känslan av att de inte var ordentligt förberedda på vad som krävs för att hålla vikten. Dvs de såg det mer som en quick fix.

Det jag funderar på är alkoholmissbruk, vad jag har hört så blir många alkoholiserade i stället efter sina operationer. Känns lite som att byta ett beroende mot ett annat. Å andra sidan är det ju helt fantastiskt för dem det går bra för!

Några har som sagt gått upp ännu mer än vad de vägde innan men jag får känslan av att de inte var ordentligt förberedda på vad som krävs för att hålla vikten. Dvs de såg det mer som en quick fix.
Intressant också är att alla som funderar på operation kan rabbla exakt samma argument, som de fått från informationen om operationen.
Men i många fall verkar det finnas en barriär mellan att kunna rabbla orden och att verkligen ta till sig informationen fullt ut.

Intressant också är att alla som funderar på operation kan rabbla exakt samma argument, som de fått från informationen om operationen.
Men i många fall verkar det finnas en barriär mellan att kunna rabbla orden och att verkligen ta till sig informationen fullt ut.
Det är ju inte så konstigt. Sådana är vi väl lite till mans när det gäller jobbiga förändringar, inte alls bara personer som står inför överviktskirurgi.

Det jag funderar på är alkoholmissbruk, vad jag har hört så blir många alkoholiserade i stället efter sina operationer. Känns lite som att byta ett beroende mot ett annat. Å andra sidan är det ju helt fantastiskt för dem det går bra för!
Många bytet ett beroende mot ett annat. Kan vara alkohol, sex, shopping, spel mm. Men långt ifrån alla.

Hur gick det med den där nya metoden där man skulle få svälja en ballong som löses upp av sig själv efter ett tag? Det verkade så himla smart!
Det enda jag lst om är en ballong som man sväljer men som måste plockas ut efter några månader, verkar dock vara en mycket vettigare metod än att operera sig med risk för en massa komplikationer.

Operation är väl den metod som ger bäst resultat har jag förstått. Det är mycket ovanligt att man med diet och träning lyckas gå ner OCH behålla sin nya vikt. Några misslyckas med operation också, men min gissning är att de här människorna hade gått upp ännu mer i vikt även utan operation.

Jag hoppas verkligen att man själv inser att innan ett så omfattande ingrepp så måste man ta itu med eventuella hjärnspöken. Att bli smal löser inga problem mer än hälsomässiga. Men det tror jag de flesta vuxna människor inser?

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag (kvinna) har tankar på att sterilisera mig och vill egentligen höra era erfarenheter av det och återhämtningstiden? Ni som har...
2
Svar
35
· Visningar
2 780
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Törnrosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama