Överviktig hund

Lokkur

Trådstartare
Hej! Har en hund som är överviktig. Och vill gärna få lite råd om hur ni andra har gjort för att få ner eran hund.

Ja har en liten hund Chiuhaha/Lhasa apso blandning. Han väger 5.6 kg nu.
Och han ska väl väga 4.5 kg om de ska vara en normal vikt.


Han får nu ½dl mat på morgonen och ½ dl på kvällen

Han har ingen light mat . För när ja börja med de så börja han äta sin egen avföring.


Ger ja honom för mycket eller för lite mat? För han är som en dammsugare hemma. Äter allt inne och allt ute.
Och självklart får han någon godis då och då, men de är bara för belöningens skull och inga stora bitar direkt.

Har även sagt till mina föräldrar som ja vet att dom kan slänga till honom korv, leverpastej osv att dom inte får.
Men de lilla dom slänger till gör väl rätt mycket ändå?

Tar även 4 promenader om dagen med honom alla är minst 15-20 min. försöker ta en långpromenad om dagen ca 1 timma då.
Han är även mycket med på jobbet (Jobabr i stall) där han springer mycket lös.
Har börjat ta med honom när ja är ute och rider så han verkligen får springa med.

Alla tips uppskattas=)
 
Sv: Överviktig hund

INGET extra under bantningen. Vill du ge godis till träning etc. så ge lite av matransonen. Ger du ex. 1 msk till träningen, så dra ner lika mycket på nästa/föregående mål mat.

När min hund i samma storlek hade några hg övervikt minskade jag ner på maten och gav ett par bitar morötter som utfyllnad. En sån liten behöver ju inte så mycket för att bli mätt :) men då ger jag väldigt sällan något extra förutom morötter då och då (mina hundar älskar det :)).

Och ja, hunden får i sig för mycket mat, annars hade den inte varit överviktig. "Det lilla" dina föräldrar ger och som du ger i träningen kan mycket väl vara orsaken till övervikten. Vill inte dina föräldrar lyssna, så skippa kvällsmaten de dagar hunden är där. Men det bästa är ju såklart att inte sticka till den något alls. Förutom möjligen en bit morot ibland.

Att ta meed hunden när du rider låter ju kanon om han kan uppföra sig ;) Det kanske löser hela problemet till och med!
 
Sv: Överviktig hund

Byt till ett bantningsfoder - ej ett lightfoder! Ex RC Satiety support eller Hills R/D.
Då får hunden äta sej mätt utan att få i sej för många kalorier.

Simning är dessutom bra! Små hundar kan faktiskt simma i badkaret ;)

/Swat
 
Sv: Överviktig hund

Tack för era svar :D
Då ska ja banne mig hålla detta!!!

Ja han springer ju gärna iväg när de kommer andra hundar osv när ja rider.
Men rider mest på kvällarna när ingen ute och går och ahr med honom då=)


De är väldigt svårt att mot stå min lilla hund:rofl:

Men för hans eget bästa måste han ju ner i vikt.


Så tack igen. Ska prova först att ge honom morot istället för godis och även mina föräldrar har förstått nu. Hjälper inte de. blir de bantnings fodret!=)

tack igen
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: igbest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp