Övervakningskameror

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iris71
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 021

Iris71

Trådstartare
Har ni kameror inför kommande fölningar och i så fall vilken rekomenderar/rekommenderar inte. Vi har ca 75 m. mellan hus och stall. Ska man ha till TV:n eller med ljud.... Var köper man dem..... Och vad kostar de? Vet ingenting.....
Tacksam för tips :bow:

Hoppas jag får lägga ut en sån här tråd, utan att det blir reklam ....

Sv: Övervakningskameror

Jag hade en sk babyvakt som jag kopplade till en frukost Tv för större o bättre bild.

En kamera som ser i mörker är ett måste så att man slipper ha lampor tända. Jag har även ljud på min och det va bra tycker jag. Man lärde sej känna igen hennes normala ljud o beteende :)

Var köpte du den och vad kostade den? Hur långt har du till stallet?

Jag köpte den på en budgetkedja ;) Jag hade Tv på övervåningen o kanske max en 8-10 m till stallet. Va ingen superbild, men man såg iaf vad som pågick...

Puttputt... inga fler som kan ge mig bra tips... vad ska jag tänka på. Vad betyder "fri sikt".... går det genom husväggar, fönster.....

Jag har övervakningskamera i mitt stall som är ungefär 50 m från huset. Köpte min utrustning av en mycket hjälpsam "Lennart" ifrån Boden... Han skickar utrustningen om han har allt hemma så man har det dagen efter! Jag har en kamera som kallas "Nattvakten" som ser i mörker och en AV-mottagare som jag kopplar till en vanlig tv (går via videokanalen). Eftersom jag har en bit till stallet och stallväggen består av tegel behövde jag även köpa till en antenn (a300) för att förstärka signalen. Har man ändå dålig mottagning kan man köpa en till antenn och koppla till kameran i stallet så man har en där och en på huset.. Kolla hans hemsida och ring och fråga om du undrar något! Han är suverän! /Från en mycket nöjd kund!
http://www.lelles.nu/

Och dessutom! Om du köper en AV-mottagare och kopplar in den via videon istället för direkt i TV-n kan du spela in själva fölningen! =)

Gick visst lite snabbt med nummertangenterna.. Vi har ca 20 meter mellan stall och hus. Du som har så pass långt behöver nog ha en antenn på både stallet och huset. Jag har lite störningar på min bild men för det mesta ser man iaf vad som pågår.. =)

Jag har övervakningskamera köpt hos Clas Ohlsson. Liten kamera som funkar bra i mörkt stall, låång sladd och en liten monitor. Jag har ca 200 meter mellan stall och hus och dessutom skymmer en kulle stor del av sikten för just "radiovågor" så sladdlöst vågade jag mig inte på.

Kameran monteras vid fölboxen, sladden hängs upp i taken och leds in i den lilla uppvärmda sadelkammaren där jag ligger på min madrass och gluttar på monitorn. Brukar ha med mig vanlig liten tv också och får oftast in iaf en tv-kanal att titta på. Dessvärre blir det nog inget riktigt tv-tittande fr o m i år eftersom jag inte har digitaltv i stallet.. Hur som helst funkar övervakningskameran jättebra, både vid fölningar och i transporten, och det till ett mycket överkomligt pris om under 1000-lappen.

*kl*

nu behöver jag tips! :confused: jag köpte en sladdlös övervakningskamera, men den fungerar mkt dåligt (bilden försvinner bara man går utanför stallet 1m..) funderade på att köpa extra antenn till, men är tveksam på om jag kan få det att fungera.. (tjocka stallväggar o lite träd mellan hus o stall men "bara" 75 meter) dessutom är stalltaket så högt att klättra upp o sätta en antenn känns faaarligt ;)

jag skulle vilja he en kamera med bra bildkvalité o mörkerseende som man kan dra sladd till en teve ifrån, finns det tror ni? eller blir bildkvaliteén dålig av en så pass lång sladd?

tacksam för tips o råd :bow: :bow:

(ska nu roa mig med att leta på nätet o gamla trådar här.. ;))

Vilken kamera har du? Köpte du "Nattvakten" och undrar om vi tror det funkar med en a300 antenn? Jag har denna lösningen i alla fall. Utan atennen så kom jag inte ens in i huset förrän bilden försvann. Men så fort vi satte upp antennen så har jag jätte bra bild i hela huset (har en liten monitor som jag bär med mig lite varstans..). Denna antenn behöver man inte sätta "på taket" utan vi har satt den precis utanför stalldörren så du behöver inte få höjdskräck för att sätta upp den..

Säg till om det är något mer du undrar över!

Vilken kamera har du? Köpte du "Nattvakten" och undrar om vi tror det funkar med en a300 antenn? Jag har denna lösningen i alla fall. Utan atennen så kom jag inte ens in i huset förrän bilden försvann. Men så fort vi satte upp antennen så har jag jätte bra bild i hela huset (har en liten monitor som jag bär med mig lite varstans..). Denna antenn behöver man inte sätta "på taket" utan vi har satt den precis utanför stalldörren så du behöver inte få höjdskräck för att sätta upp den..

Säg till om det är något mer du undrar över!

:bow: :bow: :bow: tack tack. jag är lite otydlig (som vanligt ;)) men jag undrade just om antennen eller om man kan köpa en annan kamera med sladd till (har inte lyckats hitta ngn dock..)

min bild försvinner typ 1 meter utanför stallet.. :smirk: hur långt har du mellan stall o hus? kan man sätta antennen utanför stallet är det ju verkligen överkomligt.. :) fungerar din lcd-skärm alltså jättebra bara du skaffade antennen, eller är den fortf känslig för väder o vind (min flimmrar om det blåser förbi ett löv ;))?

tusen tack för svar igen :D

Japp, det viktigaste är bara att du sätter antennen utanför stallet - gärna så att den pekar mot huset. Jag tror jag har ungefär 30-40 meter till stallet från huset och där är inga träd men vi ställer ofta bilar emellan..

Min lcdskärm funkar bra efter att jag satt upp antennen. Däremot så fladdrar bilden om jag går och har den i handen. Stannar jag bara till så är det bra bild igen. Jag kan som sagt ha med den in i flera rum vilket gör att det är flera väggar emellan (inte bara ytterväggen) antennen och lcdskärmen. Bilden har även varit bra när det har blåst eller regnat.

Om du köper en annan kamera med sladd har du ju garanterat bra bild men jag tycker det är jobbigt att ha sladden liggandes.. Där har jag dock ingen erfarenhet så där kan jag inte hjälpa dig

Japp, det viktigaste är bara att du sätter antennen utanför stallet - gärna så att den pekar mot huset. Jag tror jag har ungefär 30-40 meter till stallet från huset och där är inga träd men vi ställer ofta bilar emellan..

Min lcdskärm funkar bra efter att jag satt upp antennen. Däremot så fladdrar bilden om jag går och har den i handen. Stannar jag bara till så är det bra bild igen. Jag kan som sagt ha med den in i flera rum vilket gör att det är flera väggar emellan (inte bara ytterväggen) antennen och lcdskärmen. Bilden har även varit bra när det har blåst eller regnat.

Om du köper en annan kamera med sladd har du ju garanterat bra bild men jag tycker det är jobbigt att ha sladden liggandes.. Där har jag dock ingen erfarenhet så där kan jag inte hjälpa dig

tack tack! okej, bra att veta :) jag har ju dock ca 75 m mellan stall o hus, samt några träd (en liiiiten dunge o så..). ska försöka prata med de som säljer antennen, men frågan är om de säger ngt som helst dåligt om den ;) just nu är det ju omöjligt att använda den, eftersom bilden inte fungerar i sadelkammaren heller. hmm... :crazy:

jag skulle inte ha ngt som helst emot att ha en sladd liggandes bara bilden var bra.. :angel: dock verkar det som att de flesta har trådlöst o det fungerar bra (jag börjar fundera på om det är fel på mig eller min kamera.... ;))

har för mig att pooh har en med nedgrävd sladd, har kollat på företaget som sålde hennes (info från gammal tråd..) men de verkar inte ha den kvar.. :smirk: o jag som är ute i god tid som vanligt... :angel:

Vi hade förra året problem precis som Du beskriver. Det fanns inte skuggan av en chans att få bild i huset och på den vi fick i sadelkammaren kunde man efter att man vant ögonen i bästa fall urskilja en häst...:))

I år har vi köpt nya kameror (behöver två eftersom de fölar nära i datum) med tillhörande antenner. De köptes hos Luda webshop och är av märket nattvakten( samma som jag förstått att flera andra i tråden använder också)
Vi har absolut felfri bild inne i huset och då har vi ca 150 m till stallet som dessutom ligger i en annan marknivå (lägre) än vårt hus. Vi har satt upp antennerna en bit upp på stallväggen bara och det fungerar otroligt bra. Utan antennerna däremot fungerar det inte alls på samma sätt.

Vi har inget ljus på i stallet men har trots detta en fantastisk bild även nattetid. På dagtid är den så skarp att man kan urskilja varenda liten nyans - som t ex att skilja höet från halmen...

Hos oss måste signalen gå genom både timrat stall, plåtridhus och husvägg= omöjligt.
Vi fick skaffa en kamera med antennsladd, och koppla på en förlängningssladd på det. Kameran är sedan ansluten till sovrums TV:n, och kombineras med en fölvakt.

Vi hade förra året problem precis som Du beskriver. Det fanns inte skuggan av en chans att få bild i huset och på den vi fick i sadelkammaren kunde man efter att man vant ögonen i bästa fall urskilja en häst...:))

I år har vi köpt nya kameror (behöver två eftersom de fölar nära i datum) med tillhörande antenner. De köptes hos Luda webshop och är av märket nattvakten( samma som jag förstått att flera andra i tråden använder också)
Vi har absolut felfri bild inne i huset och då har vi ca 150 m till stallet som dessutom ligger i en annan marknivå (lägre) än vårt hus. Vi har satt upp antennerna en bit upp på stallväggen bara och det fungerar otroligt bra. Utan antennerna däremot fungerar det inte alls på samma sätt.

Vi har inget ljus på i stallet men har trots detta en fantastisk bild även nattetid. På dagtid är den så skarp att man kan urskilja varenda liten nyans - som t ex att skilja höet från halmen...

det låter ju jättebra o det är en nattvakt jag har. köpte ni antenn till både lcdmottagaren/AVmottagaren o kameran då? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 814
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 056
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 020
Senast: Jamtland
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka