Övertända hästar?

AVB

Trådstartare
En tråd om hur fan man bäst rider de här heta, springiga eller överarbetande dressyrhästarna.

Ridit en häst på sistone som vissa dagar känns som att rida en ål. Slinker iväg i ilfart åt alla håll, överreagerar på alla hjälper. Försökte rida skrittpiruetter idag, hon slängde sig runt som nån annan westernhäst. Försökte fånga upp henne med små halter och ryggningar, då sprang hon lika fort bakåt. :cautious: Och ju mer jag "rider", trixar runt och försöker få ihop, ju mer tänd blir hon... Till slut går hon med huvudet typ i höjd med mitt, men ändå bakom lod. :D 5 sek senare kan hon vara otroligt samlad och fin i några steg, för att sen ila iväg igen.

Det är ju kul med rörliga och pigga hästar men har märkt att jag är inte riktigt fattar hur man ska använda den där energin, "kanalisera" som tränaren säger... (Hon går mycket bättre när hon är trött haha, om hon rids två gånger om dagen t ex.)

Hur gör ni? Behöver tips!

Sv: Övertända hästar?

Ninya som jag rider har en del övertända perioder på vintern. Det som funkar bäst för att få oss att komma mer överens om vad energin ska användas till är att hålla på mycket med öppnor och slutor och hålla sig till böjda spår framför raka. Efter ett tag brukar hästen lugna sig lite om man hela tiden hittar olika uppgifter att använda energin till, öppnor och slutor blir lite som "gratis" broms.

Är på mobilen så skriver inte så utförligt.
Jag har haft en sån där otroligt övertaggad häst som efter hårda träningspass uppförde sig som en "normal" häst är innan en träning -då hade hon varit lagom att börja rida liksom ;)

Något som var otroligt viktigt på min häst var att jag som ryttare hade koll på min egen energinivå. Man kunde inte vara så fokuserad som man annars "ska" vara, hästen reagerade på det och på minsta grej hos mig så jag var tvungen att lära mig "tömma huvudet" och "nollställa".
Testa att under ett pass tänka på allt annat än det du gör -planera kvällen osv. Prata gärna högt också.

Och övergångar... Fungerade INTE på min, hon blev värre av det. Man vill ju inte väcka upp dem utan dämpa. Red man övergångar på min tappade hon skritten och taktade bara

Senast ändrad av en moderator:

Min gammelhäst är superhet, han vill alltid iväg och jag har lärt mig att uppskatta det. Alla hästar är olika och "triggar" igång på olika saker.

Men basic på honom är halvhalter, i typ varje steg, annars är man iväg i full fart. I början på varje pass får man öva på att han ska vääääänta, i alla gångarter. Jag brukar värma i låg form och han ska lyssna på säte/hand och gå med lätt stöd. Rider lätt sakta och han får inte springa iväg från min bestämda takt. När allt det funkar brukar resten flyta lättare, men tex enkla byten gör honom taggad. Viktigt är också att inte bli fast i handen, då brukar det hetsas ännu mer. Även viktigt att komma till ridning även på heta hästar, för många heta hästar slipper ur arbetet just pga det, man blir för passiv.

Testa att under ett pass tänka på allt annat än det du gör -planera kvällen osv. Prata gärna högt också.

Har ingen häst jag gör piruetter med, iaf inte på komando ;) brukar prata med henne om min dag, om jag har något problem eller liknande. Det funkar! Kanske svårt att koncentrera sig på att rida ett dresyrpass om man ska hålla låda hela tiden, jag gör det bara i skogen.

Man får öva ;)
Mina går nästan som bäst de pass jag rider tillsammans med någon jag hjälper. Då pratar jag ju med den personen hela passet medan jag rider min egen och mina brukar bli väldigt avslappnade av det.

Då har fått många bra tips. Nyckeln brukar vara att hålla hästen sysselsatt hela tiden så den inte hinner komma på ofog ;)

Men det kan också vara värt att lyfta blicken från ridningen och titta på hästens liv i övrigt. Visst finns det hästar med mycket energi men det finns också sådant som kan GÖRA de överspända. Har hästen alltid varit sådan? Hur ser det ut med utevistelse? Hagkompisar? Tillräckligt med motion? Tillräckligt med stimulans i huvudet? Vad äter hästen? Sedan kanske du inte kan påverka jättemycket om det inte är din egen häst? Men det är ändå värt att fundera på, tycker jag. :)

Jag har motsatt mot tipsen Erf att riktigt heta hästar blir hetare ju mer man hittar på i tryck och variation i passen . Man kan behöva dämpa en sån häst via väldigt strukturerad uppdelning och planering av pass och jobba så i respektive pass . Tex " idag är fokus travarbete" idag är fokus byten . Osv .

Ju mer taggad häst desto mer tänder den till ju mer det händer under passet . Att lugna en het häst med att se till att så mkt som möjligt händer blir bakvänt för mig .

Lika lite som att för den skull tro att en het häst kan lugnas via monotont malande . Det är en lika dålig idé .

Hoppas det komplexa jag försökt tipsa om förstås av någon iallafall ;)

Senast ändrad:

Har lärt mej att
volter lugnar ner och raka spår piggar upp
övergångar och tempo ändringar piggar upp medan att "mala på" i samma gångart och samma tempo lugnar ner.

Funkar på mina både vid ute ridning och på bannan.

Mitt bästa knep på sånna hästar är att göra en väldigt monoton övning. Min favorit är att lägga en volt på kortsidan - vid E göra en volt tillbaka - göra en volt på kortsidan - göra volt tillbaka vid B - volt på kortsidan... osv osv. Försökte rita upp de lite snabbt så att det framgår hur jag menar -> såhär!

Dels så hjälper det ryttaren att "inte tänka på något" och dels så hjälper det hästen att varma ner. De flesta hästar lär sig dessutom vad övningen är till för så om de blir övertända och man styr in de i övningen sas så slappnar de av direkt! När hästen lugnat ner sig kan man lugnt fortsätta med det man höll på med. Jag fick börja varje pass på min medryttarhäst såhär i vintras när hon var väldigt laddad - man satt upp på en tickande bomb men efter några varv i övningen fick man en avslappnad häst (mentalt) och kunde rida på som vanligt :)

Flytta, flytta.. och flytta. Varje halvhalt sker genom sidförflyttning. Så fort det springer iväg så plockar du upp energin framåt genom att flytta antingen fram eller bakdel, kan göras överallt på ridbanan, på volt, i hörnen på raka spår osv. Jag har en eldig dam som det inte fungerar att backa eller aktivera mera utan jag ser till att fånga upp energin och få igenom mina hjälper genom att engagera hennes bakben (kanske snarare huvudet) ordentligt genom sidförflyttning, oftast flyttar jag bakdelen på voltspår eller utnyttjar hörnen ordentligt. 'Own every stride' är vårt måtto och det här är ett enkelt hjälpmedel. På tävling rastar jag henne på morgonen och rider väldigt lätt; låg och rund på framridningen för att sedan sätta lite mer tryck och upp med formen först väl inne på banan.

Visst kokar det över ibland ändå, (vilket det gjorde vår senaste start då vi genomförde en B4.a utan att andas) men jag tror det är viktigt att man har sina verktyg och sitt system att återgå till så att både ryttare och häst känner sig trygga.

Rida sidvärts på volten är bra, särskilt bra (tycker jag) på viga hästar som har lätt för sidvärts som annars lätt bara rinner iväg åt sidan. Volten i sig är lite bromsande, så där kan man be om mycket mer tvärning utan att vara rädd att bär iväg, man märker att det börjar ta emot lite (tempot går ner) när hästen kliver i ordentligt, inte bara flyttar fötter (dvs man kan be om mer och mer tills man känner att det får rätt effekt). Där behöver man bara vara ett par steg innan man rider ur, man har fått fram poängen sas.

Mycket handlar om att sätta upp ramen för hästen, 'här vill jag ha dig'. Den ska inte ligga på någon skänkel men får heller inte slänga sig undan den, kunna svara lika för båda. Sidvärtsövningar är bra, åttvolter, mindre fyrkanter, sluta och piruett-tänk, där man använder den reglerande yttertygeln utan att den betyder broms eller backa och där skänkeln kan komma intill utan att det betyder spring. Men det är superviktigt med tajmingen och eftergiften, så fort hästen svarar rätt och faktiskt jobbar, att man ger den beröm både muntligt och genom eftergift av hjälperna, så att det blir skönt och avkoppling efteråt! så att man sen efterhand kan ta bort mer och mer av själva flyttandet och jobbandet och kunna få den lugn och eftergiven mer direkt vid inverkan. Halvhalt - inramning, balans - trevligt. Ju bättre den fattar detta desto lättare blir det att få den att söka sig fram till bettet och man kan börja lägga ner hästen och träna mer specifikt på just avkopplingen, lösgjordheten.

Det hjälper mycket(!) om ryttaren har bra koll på sin egen energi, att den inte blir stressad eller frustrerad när man gör samma övning för 387nde gången, utan lugnt bara jobbar vidare och inte heller tänker på annat, prassel bland träden, bilar som kör förbi eller vad man ska äta till middag... man får vara lite nollställd i huvudet och bara hålla koll på lite i taget. Takten, lösgjordheten - kontakten. försvinner takten (det rinner iväg igen) så sätt hästen i arbete genom sidförande och den kommer till jobb, leder till belöning och avslappning, lösgjordhet, där man hittar kontakten igen.

Ridhandboken rekommenderas altid varmt från mig :)

Jag tycker det beror så på varför hästen är som den är.

Hur ser hagsituation ut? Hur fodras den? Hur rids den? Ålder och utbildningsnivå? Ras?

Allt sånt spelar in i vilken metod man väljer.
Vissa hästar är ju orastade och behöver laddas ur. Andra har ett inlärt stressbeteende pga ngt ev för mkt formgivningspress för tidigt. Vissa är lättstressade pga de känner sig osäkra pga obalans fysiskt eller för att de behöver mer igenkänning i övningarna: mer samma..
Andra har bara aldrig fått lära sig passivitet eller lugn.

Generellt hade jag nog inte försökt pressa hästen till "rätt state of mind" och lugn genom att pressa in den mellan hjälperna. Känsliga hästar kan ofta då bara stressa till mer.
Jag hade antingen rastat den med monotont löpande i frisk trav regelbundet eller om man nu ska rida dressyr på bana tröttat den med tex skänkelvikningstänk på volt. Då låser man också lite förmågan att stressa framåt iom att de i tvärning inte an skjuta på lika bra fram.
Och i låg form om de är i för hög energi. Låg form gör dem lugnare.

Övergångar brukar mest stressa såna hästar i ett första skede. När man sen fått dem att först förstå lugn och känna igen och trivas i det kan man börja underhålla den aktiva hästen med mycket växlande av övningar för att de mentalt ska bli uttröttade. Men då måste man först fått dem lugna och med sig. Annars blir de oftast bara flipprigare, fokus fladdrar och de studsar/ålar från hjälp till hjälp istället för att stadigt ligga kvar i kontakt med alla våra hjälper/kroppsdelar.

Är det en riktigt utbildad häst och en riktigt utbildad ryttare kan man givetvis rida den övning hästen taggar på tills hästen blir trött och lite till för att de ska sluta bli överspända av det. Och upprepa och upprepa..
Men då måste man klara av att göra det på rätt sätt.

Jag tycker generellt att dressyrhästar är lite för ogalopperade också.
Man kan gott galoppera dem rätt mycket för att ladda ur dem och avdramatisera galoppen. Man ser ju fler dressyrhästar stressa till i galopp än man ser hopphästar göra det.. eller för den delen polohästar..

De flesta hästar jag möter som har stressproblem är lite ur balans hela tiden. De är ofta mkt mer balanskänsliga än andra hästar. Och lägger man dem i balans blir de plötsligt harmoniska. Det är ju inte helt lätt så klart!
Men det är lösningen för många.

Jag har fått oändligt mycket mer ordning på mitt energiknippe sedan jag bytte tränare och slutade försöka göra övergångar hela tiden (vilket tränare 1 tyckte var vägen fram :() Min häst blev bara mer stressad av övergångarna. I stället har vi fokuserat på att alltid följa samma mönster i ridpasset - alltid börja med samma övningar, fortsätta till nästa osv så hon blir trygg och avspänd. Jag tömkör mycket och genom denna träning har hon också lärt sig att "jogga" och liksom ligga lite i vänteläge, vilket varit kalas även för ridningen.

Jag vet också att min behöver ut och galoppera mycket, särskilt under perioder då det är sopigt underlag i hagen. Normalt sett, med bra underlag, rör hon sig väldigt mycket i hagen.

Är på mobilen så skriver inte så utförligt.
Jag har haft en sån där otroligt övertaggad häst som efter hårda träningspass uppförde sig som en "normal" häst är innan en träning -då hade hon varit lagom att börja rida liksom ;)

Något som var otroligt viktigt på min häst var att jag som ryttare hade koll på min egen energinivå. Man kunde inte vara så fokuserad som man annars "ska" vara, hästen reagerade på det och på minsta grej hos mig så jag var tvungen att lära mig "tömma huvudet" och "nollställa".

Och övergångar... Fungerade INTE på min, hon blev värre av det. Man vill ju inte väcka upp dem utan dämpa. Red man övergångar på min tappade hon skritten och taktade bara
Tror detta var ett extremt bra tips. Tack!

Lyssnade på Destinys child i hörlurar hela passet idag. :D Gick svinbra. Jag liksom "zoomade ut" o slutade kämpa så mkt, så då gjorde hästen också det. Det blev liksom enkelt.

Kanske en sån the game-grej, hästen blir mer uppmärksam om man verkar ointresserad :D

Vissa hästar, ofta de som är höga i blod, är lite för hastiga och för snabba i både takt och reaktioner. De kan vara ambitiösa och bjuda så mkt att de antingen spårar ur och tiltar om de inte förstår och man är otydlig eller så tar de över och gör det de tror man menar, förekommer ryttaren.

De måste man ibland bli lite långsammare på som ryttare. Ofta behöver hästar kvickas upp(halvblod iaf.. inte araber, pre etc). Men de här måste man tvärtom göra långsammare.
Det gör dem lugnare mentalt.

Man kan då inte inverka så mkt som ryttare. Allt utöver sitsen kan man klassa som korrigering. Och vid all korrigering sätter man i dem energi.
Det behöver inte de här individerna.

Alltså måste man själv vara stencool och lugn inuti.
Tänk blank sjö..
Om man är så blank inuti märker man deras små, små signaler innan de ballar ur. De hästarna behöver sällan stora signaler från oss och de ger små varningar sas.
Är man en stormig sjö ser man inte små ringar på vattnet..
Då märker man det först då det är stooora vågor de skapar.. kaoset redan är där.

Ninya som jag rider har en del övertända perioder på vintern. Det som funkar bäst för att få oss att komma mer överens om vad energin ska användas till är att hålla på mycket med öppnor och slutor och hålla sig till böjda spår framför raka. Efter ett tag brukar hästen lugna sig lite om man hela tiden hittar olika uppgifter att använda energin till, öppnor och slutor blir lite som "gratis" broms.
Ja, så gör jag jämt. Kan man göra det för mkt tror ni??

Även när jag rider ut o hästen vill iväg så brukar jag göra en öppna, funkar bättre än att göra halt t ex. När hon är het har det liksom blivit att jag slänger in framdelen lite hela tiden, även när hon inte är särskilt samlad, typ använder öppnan som ett "straff" när hon lyssnar dåligt. Bättre än andra "straff" tycker jag då den ändå går att rida mjukt och effektivt och utan att behöva ta i tygeln så mycket, men finns det några nackdelar?

Som Tuapha skriver, börja med att se över hästens foderstat, hagvistelse, miljö... Den kanske inte behöver vara så stressad som den är nu. Ofta har dessa hästar en stor inre stress som de försöker få utlopp för genom att springa.

Börja med att plocka bort allt kraftfoder!!! Och se till att hästen får vara ute så mkt som möjligt i en stor hage, gärna med kompisar om det funkar.

Min häst var med vild än tam, att beskriva honom som "het" skulle vara årets understatement.... Han blev enormt mkt bättre efter miljöbyte (mkt lugnare miljö och stora gräshagar) och att inte äta något kraftfoder alls, oavsett hur hårt han tränas. Nu är han trygg och fin, kan såklart bli lite för het ibland, han är den typen av häst, men aldrig galen eller olydig. :)

Sen så går nästan alla hästar runt med kronisk magnesiumbrist! Kvoten mellan kalcium och magnesium bör vara så mkt som 2:1 och det uppnår man sällan utan att ge ganska stora mängder magnesiumtillskott. Jag märker skillnad på mina hästar direkt om de inte får magnesium, de blir genast mer stressade och nervösa.

Senast ändrad:

& tuaphua (som träffat hästen i fråga :)):

Hon får inget kraftfoder! Går i halvstor hage med sällskap, men är inne en del även såhär års för att inte bli fet. Skulle säga att det är en rätt lugn häst, att hantera och även att rida ute, det är just på dressyrbanan som hon kan hetsa upp sig.

Ska räkna på mineralerna, tack för tips.

Alltså måste man själv vara stencool och lugn inuti.
Tänk blank sjö..
Om man är så blank inuti märker man deras små, små signaler innan de ballar ur. De hästarna behöver sällan stora signaler från oss och de ger små varningar sas.
Är man en stormig sjö ser man inte små ringar på vattnet..
Då märker man det först då det är stooora vågor de skapar.. kaoset redan är där.

bra beskrivet!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama