Sv: Övertända hästar?
Nja, men om jag säger så här då - i min "iver" att vara tydlig, gjorde jag för mycket. Jag håller med om att det inte är samma sak men jag tror att det är ganska lätt hänt att "tydlighet" övergår i "för mycket".
Fast att "göra för mycket" är inte detsamma som "vara tydlig", tycker jag. Ofta gör man alldeles för mycket, man känner inte alltid att hästen faktiskt redan har förstått mycket väl vad man menar, och då blir det som att skrika någon som egentligen hör alldeles utmärkt.
Att vara tydlig i sina signaler är något annat. T.ex att vara tydlig med sina skänklar i galopp, inner skänkel fram och ytter skänkel bak ända tills det ögonblick man går över till trav. Jag tycker att det blir mer att renodla sina hjälper för att det ska vara kristallklart vad det är man vill, man tar bort "brus". Och det kan aldrig vara detsamma som "skrika".
Nja, men om jag säger så här då - i min "iver" att vara tydlig, gjorde jag för mycket. Jag håller med om att det inte är samma sak men jag tror att det är ganska lätt hänt att "tydlighet" övergår i "för mycket".