Övertända hästar?

Sv: Övertända hästar?

Fast att "göra för mycket" är inte detsamma som "vara tydlig", tycker jag. Ofta gör man alldeles för mycket, man känner inte alltid att hästen faktiskt redan har förstått mycket väl vad man menar, och då blir det som att skrika någon som egentligen hör alldeles utmärkt.
Att vara tydlig i sina signaler är något annat. T.ex att vara tydlig med sina skänklar i galopp, inner skänkel fram och ytter skänkel bak ända tills det ögonblick man går över till trav. Jag tycker att det blir mer att renodla sina hjälper för att det ska vara kristallklart vad det är man vill, man tar bort "brus". Och det kan aldrig vara detsamma som "skrika".

Nja, men om jag säger så här då - i min "iver" att vara tydlig, gjorde jag för mycket. Jag håller med om att det inte är samma sak men jag tror att det är ganska lätt hänt att "tydlighet" övergår i "för mycket".

Jag håller med dig. Man kan ju rida övergångar på olika vis! Jag rider gärna skritt - trav övergångar på " heta" hästar men inte på samma vis som på mer flegmatiska såklart.

Ja, precis. En häst som behöver "väckas" rider jag lite ärtigare, sätter lite mer tryck i, "kom igen" typ, lite kvickare skänkel. Medan en häst som min rids övergångarna på så sätt att hon fås att vänta på mig. En "kvick" skänkel på henne skulle bli en bestraffning, hon är för känslig. Skulle jag strunta i övergångarna så skulle hon ladda på, hon är sådan att hon gärna tar egna initiativ, "matte, titta vad jag kan". Det är lärorikt att sitta på en sådan häst där man hela tiden måste försöka vara medveten om vad man gör med sin egen kropp, måste försöka göra allt tydligt och enkelt. Minsta lilla obetänksamma rörelse ger stort utslag:o

Senast ändrad:

Nja, men om jag säger så här då - i min "iver" att vara tydlig, gjorde jag för mycket. Jag håller med om att det inte är samma sak men jag tror att det är ganska lätt hänt att "tydlighet" övergår i "för mycket".

Ja, så kan det säkert vara. Som jag skrev i förra inlägget, det gäller att vara tydlig och renodla signalerna, göra det så enkelt som möjligt. Typ, "jag vill bara flytta några steg för skänkeln, titta pålle så lätt som en plätt det är".

Ja, jag ser ju stor skillnad på energi och spänning.
Och iom att tråden hette just ÖVERladdade hästar så gick jag nog in i just att se spänning och hets framför mig.

En häst som kan mjukna och är lugn mentalt ser jag som redo för övergångar.
Så där tror jag att jag är enig med dig.

Och jag rider också mer med att sätta energi i de lite slappare individerna. De som är benägna att bli för på eller för snabba försöker jag istället bli långsammare själv på.

Handlar inte om att bli slapp och för seg i sin timeing så klart. Men genom att slappa till sig liiiiiiite, liiite så pass att det knappt märks för andra människor så kan man få en del av de hästarna att vänta lite mer och vara mer "med" en istället för före.

Dock är ju jag van vid en del mer taggade, känsliga och alerta raser. Jag tycker de flesta halvblod är snudd på träiga;), även om det är det jag mest rider idag.
Så mina tankar kring extremladdade och känsliga hästar är kanske mycket färgade av PRE, arab, fullblod etc..

Ja, visst är det skillnad på spänning och energi. Men en häst som är överenergisk och överambitiös blir lätt spänd. Den måste lära sig att vänta och slappna av.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama