Övertända hästar?

Sv: Övertända hästar?

Magnesiumoxid. Jag köper en specialblanding mineraler från utlandet, men Horze har bra och prisvärd magnesiumoxid. :)

Vill poängtera att hästar kan bli extremt stressade av att stå fel på sina hovar. De tappar balansen och kan inte få fötterna med sig på naturligt sätt. Eftersom de inte klarar av att göra det som kräver balans blir de mer och mer uppjagade och frustrerade av ryttarens önskemål. Hästar (som inte är överutfodrade) vill vara till lags, det är hästens natur. Stress är deras sätt att kommunisera att någonting är fel och inte fungerar som det ska. Läs gärna mina inlägg ex 16/7 och sök på "totilas hovslagare" för att se hur hoven verkas naturligt i strålens vinkel så hästen står på marken med vågrät stråle. Endast då har den tillgång till sin naturliga balans och bärighet. MVH

Jag har motsatt mot tipsen Erf att riktigt heta hästar blir hetare ju mer man hittar på i tryck och variation i passen . Man kan behöva dämpa en sån häst via väldigt strukturerad uppdelning och planering av pass och jobba så i respektive pass . Tex " idag är fokus travarbete" idag är fokus byten . Osv .

Ju mer taggad häst desto mer tänder den till ju mer det händer under passet . Att lugna en het häst med att se till att så mkt som möjligt händer blir bakvänt för mig .

Lika lite som att för den skull tro att en het häst kan lugnas via monotont malande . Det är en lika dålig idé .

Hoppas det komplexa jag försökt tipsa om förstås av någon iallafall ;)

Jag håller med, inget krumeluttande med het häst, utan en sak i taget. Basta!
Något jag tycker man slarvar med generellt så är det skritten. Inte bakdelsvändningar, inga volter, utan gå rakt fram med god enerig utan att åla sig. Mycket svårare än det låter. Får du ordning på skritten har du mycket gratis i de andra gångarterna.

Håller också med.
Fokusera på en övning i taget och man får vara väldigt tydlig i sina signaler, försöka få bort så mycket "brus" som möjligt.
Jag använder mig en hel del av skritt, om hästen börjar ladda upp sig så är det skritt rakt fram och smekning på halsen vilket betyder "lugn, slappna av". Vi gör inga övningar om inte detta funkar.

KL
Jag använder mig mycket av övergångar, min häst är väldigt energisk och dessutom överambitiös. Övergångarna är bästa sättet att få henne att vänta och lyssna på mig, annars skulle det lätt bli så att hon bara ångar på och laddar mer och mer, hon har lätt för att ta egna initiativ. Jag är väldigt noga med hur vi gör övergångarna, det ska vara lugnt och mjuuukt. Mjuk övergång från trav till skritt, ryggen ska vara kvar "uppe", får inte spänna till. Sedan är det skritt några steg och upp i trav igen. Det blir absolut ingen trav förrän vi har lugna skrittsteg rakt fram med mjuk rygg, rund form. Jag försöker "leva i nuet" och inte tänka trav innan det steg vi verkligen ska börja trava. Överhuvudtaget gör vi ingen övning om hon spänner till sig, då väntar vi och gör något enklare istället, något som hon är väldigt duktig på så hon kan få känna sig riktigt duktig och nöjd.

Något som var otroligt viktigt på min häst var att jag som ryttare hade koll på min egen energinivå. Man kunde inte vara så fokuserad som man annars "ska" vara, hästen reagerade på det och på minsta grej hos mig så jag var tvungen att lära mig "tömma huvudet" och "nollställa".
Testa att under ett pass tänka på allt annat än det du gör -planera kvällen osv. Prata gärna högt och så.

Och övergångar... Fungerade INTE på min, hon blev värre av det. Man vill ju inte väcka upp dem utan dämpa. Red man övergångar på min tappade hon skritten och taktade bara

Det är min erfarenhet också, med såna hästar är övergångar något man verkligen får ransonera. Nästan bättre ju mindre det händer, för varje kommando blir lätt ytterligare stress och uppfattas av hästen som Mera gas! Jag brukar försöka lägga mig "på rull" på en volt, rida den låg i formen ifall den vill dra upp huvudet och stressa iväg, och bara försöka få hästen att koppla av och bli lite kontaktbar. Gärna lösgörande, typ ligga på en volt och rida lite sidvärts på den öppna delen. Överlag mycket böjda spår, så att hästen inte drar iväg.

Och försöka sitta så still i sadeln som möjligt, så att man inte ger en massa onödiga signaler till hästen.

Delvis KL

Ni som inte använder övergångar, har ni hästar som lyssnar väldigt bra ändå?
Jag ser det som att övergångar ska inte "sätta fart" utan de ska få hästen uppmärksam. Att vara laddad häst är inget alibi för att slippa övergångar. Gas och broms måste fungera, det är absolut basic, hästen måste acceptera skänkeln. Jag gör inga övningar alls med min häst innan detta funkar. MEN, som sagt, det är luuugna och mjuuuka övergångar. Om jag rider en mer flegmatiskt lagd häst så får jag vara lite "ärtigare" i hjälperna, medan jag är mer försiktig på t.ex. min överenergiska lilla häst. Mjukt tryck med skänkeln, be om svar och se hur hästen reagerar. Jag vill inte använda sidvärts som någon slags broms.

Jag kan bara tala för min häst och på henne var det döden att rida övergångar av typen skritt-trav-skritt eller liknande. Hon blev bara värre av det och kröp nästan ur skinnet. Dock var inte detta en häst som "älgade iväg" i stora steg utan hon var bara laddad (vid halter kunde man se hur bogarna skakade för att hon var så laddad), hon lyssnade fint på skänklarna framåt och åt sidorna, gjorde väldigt bra övergångar mellan samlade och ökade gångarter -men övningar av "höja uppmärksamheten-typ" gjorde att hon bröt ihop och till slut inte kunde hålla en gångart i taget.

Finns ju olika sätt som kan funka bra på olika hästar beroende på hur de är. Men viktiga är att man är som lugnet själv och såfort liten avsaktning, eftergift på nacken eller vad som att man överdriver eftergiften själv sen. Många heta hästar blir ju på en gång som att nu ska vi göra nått såfort man kortar tyglarna en aning. Därför rider jag längre med halvlånga/långa tills hästen känns mer igenom i kroppen så hästen inte tar it sig för mkt genom att börja trampa innan lösgjordheten är avklarad.

I andra fall kan galopp som uppvärmning funka (inte på alla dock). Men just värsta överskottsenergin går åt (vissa blir tvärtom) först bara sträcka ut sen fokus på lösgjordheten. Blir ett jäkla tjat med lösgjordhet men tycker det är nyckel till mycket oavsett het lr seg häst ;).

Eftersom hon blir sådär just på ridbanan tror jag att hon vet vad som komma skall dvs jobb och då stressar upp sig något. Kanske för att vara till lags -före dig. Eller av nån annan anledning.

Tänk ändå vad skönt att ha en sådan häst än en som är tvärtom som man måste hitta på nytt för att inte ledsna och va med i hög energi så inte hästen somnar typ (jo de finns de varianterna oxå ;)).

Lite samma med min. Då jag red för min förra tränare som ville ha övergångar skritt - trav - skritt flera gånger på en volt eller t.o.m trav - galopp - trav - galopp eldade hon upp sig mer och mer och blev tillslut liksom inte kontaktbar. Lite tvärtom mot vad syftet är .. :(
Nu rider jag med mycket, mycket "mindre" övergångar - mer tempoväxlingar - och rider bara riktiga övergångar när hon är lösgjord. Det tog också ett tag för mig att inse att jag inte kan rida min unghäst som en unghäst, utan som en mycket mer utbildad häst - eftersom hon är så känslig tål hon inte att man gör för mycket eller är "för tydlig". "Skrik inte matte, jag fattar!" :D

Jag kan bara tala för min häst och på henne var det döden att rida övergångar av typen skritt-trav-skritt eller liknande. Hon blev bara värre av det och kröp nästan ur skinnet. Dock var inte detta en häst som "älgade iväg" i stora steg utan hon var bara laddad (vid halter kunde man se hur bogarna skakade för att hon var så laddad), hon lyssnade fint på skänklarna framåt och åt sidorna, gjorde väldigt bra övergångar mellan samlade och ökade gångarter -men övningar av "höja uppmärksamheten-typ" gjorde att hon bröt ihop och till slut inte kunde hålla en gångart i taget.

Aha! Det låter lite som min häst och galopp. Hon börjar bli mycket bättre nu, men jag har tidigare haft svårt att rida övergångar till och från galopp. Hon har laddat upp sig fullständigt och till slut blev det bara taktande och "katapultfattningar", jättestressad.
Hon är väldigt långgalopperad och har stooor galopp plus är tämligen "hetlevrad". Vi har jobbat med att fatta från skritt, normal trav och även från långsam trav. Vi har provat olika övningar, t.ex skritta och lägg en 8 m volt och fatta galopp, flytta undan bakdelen ett par steg och fatta galopp. Hon snappar dock upp allt enormt snabbt och lärde sig direkt i vilket moment fattningen brukade komma, vilket gjorde att hon laddade upp sig ännu mer. Så jag har fattat galopp, låtit henne rulla på (galoppen i sig är inte stressad, utan väldigt lugn och fin, men som sagt med långa språng) och sedan gjort något annat en stund innan vi försökt oss på en ny fattning. Jag har fått flytta henne lite sidvärts i skritt när hon vill ladda iväg, för att undvika att hon "får tag" i underhalsen. Jag har också oftast bara skrittat rakt fram och låtit henne sänka huvudet lite mer, smekt henne på halsen vilket för henne betyder "relax".
På sista tiden har det börjat lossna känns det som, hennes galopp känns också lättare att påverka, hon bär sig bättre och börjar "växa i sig själv".

Fast att "göra för mycket" är inte detsamma som "vara tydlig", tycker jag. Ofta gör man alldeles för mycket, man känner inte alltid att hästen faktiskt redan har förstått mycket väl vad man menar, och då blir det som att skrika någon som egentligen hör alldeles utmärkt.
Att vara tydlig i sina signaler är något annat. T.ex att vara tydlig med sina skänklar i galopp, inner skänkel fram och ytter skänkel bak ända tills det ögonblick man går över till trav. Jag tycker att det blir mer att renodla sina hjälper för att det ska vara kristallklart vad det är man vill, man tar bort "brus". Och det kan aldrig vara detsamma som "skrika".

Samma med min ena, hon är redan uppmärksam på den som rider och att kräva mer av den varann gör bara att allt kokar över.

kl

På min överpigge herre så brukade jag alltid börja alla ridpass (efter framskrittning) med att galoppera eller trava runt utan speciella krav, så han fick blåsa ur lite energi. Kontrollerat såklart. Sedan kunde vi börja rida och han kunde börja lyssna.

jag känner som så att en känslig häst svarar lite för bra, alltså gör jag inte övergångar utan rider mycket i samma takt med bara små variationer och 'ställer in volymen först, sen rider jag mera övergångar när jag känner att vi har bättre koll på varandra. Innan vi har fått fatt på varandra så tycker jag inte att övergångarna blir bra, utan det blir lite tvärnit och rivstart och jag får inte med ryggen som jag vill, det 'skadar' då mer träningen för mig än det gör nytta. Hästen måste tolerera att jag gör annat än bara sitter där, åker med, genom att rida mycket vändningar eller sidvärts så känner jag att jag kan lägga till skänkeln utan att det bär iväg framåt. Lär hästen att skänkel inte alltid betyder spring fortare. sen kan jag rida övergångar, där jag kan driva den genom övergången, då får jag övergångar som gör nytta.

För mig är första steget lugn. Om man går vidare innan det funkar får man svårare sen när man måste backa och har börjat tillföra mer energi.

De flesta hästar som är laddade i överkant blir inte bättre om man börjar göra en massa övergångar a la tempoväxlingar etc. För i min värld är det övningar som kan sätta mer energi i hästen. Detsamma gäller ryggningar och halter och på vissa individer.

Jag tycker alltså det är individuellt. Men generellt så taggar fler hästar upp på tempoväxlingar, halter och ryggningar än på sidvärts, böjning, rejäl terräng etc.

Jag sätter på alla hästar jag rider direkt nivån för hur pass känsliga jag vill ha dem. Jag talar om hur lätta och responsiva jag vill ha dem. Men jag talar också om att de inte ska stressa. Energi är bra! Stress/spänning är det inte!

Jag anser att alla hjälper utöver sitsen, dvs hand och skänkel, är korrigeringar. Och alla korrigeringar skapar en retur. De sätter energi i hästen.
Så att minimera sina hjälper är A och O på såna hästar.
Man får inte sitta och småpilla och smådutta.
Man får ställa rimliga krav på hästen och låta den få en igenkänning i det man gör.
Man måste också lära dem att vänta, passivitet. Det kan man börja med avsuttet och i andra moment än just på dressyrbanan för att kunna ta med sig sen.

En häst blir bra på det man tränar dem i. Rider man dem i stress/spänning är det vad de tränar på. Många hästar har aldrig lärt sig lugn.
Kan man hitta ett sätt att bryta stresspiralen och fånga deras fokus kvickt gör man gott i det. Det finns mycket vettiga metoder att lära sig där.

Att då sitta och rida en massa övergångar när annat redan skiter sig och övergångarna blir sådär är inget för mig.
Få hästar är av naturen okänsliga och svåra att få att lyssna. Det är vi ryttare som dövar av dem genom att vi är på dem för mkt/okonsekvent.
Det går att rätt fort få en häst att svara fram/bak bara man som ryttare gör rätt och belönar bra.

Det verkar vara väldigt individuellt det här med övergångar. Jag får t.ex. min överenergiska och överambitiösa häst att vänta på mig genom att rida just övergångar. Men, som sagt, de är lugna och mjuka. Skulle hon t.ex. spänna till sig i skritten så fortsätter vi skritta tills det är lugna fina steg, sedan mjukt upp i trav igen. När övergångar funkar så tar hon också halvhalter. Och detta måste fungera innan vi kan lägga in övningar av olika slag, annars ångar hon iväg och blir bara spänd. I galoppen är det, som jag skrev, däremot en annan sak, och jag tror det beror på att hon helt enkelt har lite för stor galopp för sin lilla kropp plus att hon är ganska "het" i huvudet. Där får jag "lura" henne lite och lägga in galopp lite här och där och lite när som helst. Men det börjar bli mycket bättre.

Jag tror också att få hästar egentligen är okänsliga. Jag tror att många hästar som upplevs som "sega" helt enkelt har stängt av därför att det har blivit för mycket brus. Istället för att ge en signal och se vad svaret från hästen blir, lita på att hästen faktiskt svarar, så sitter många och nöter och försöker göra hästens jobb.

Senast ändrad:

Min andra häst är pigg men aldrig på ett stressat vis som mitt sto.

Båda är pigga men på två helt olika vis där den ena lätt blir övertänd och stress som resultat men den andra bara tänder till (oftast när det är ett hinder framför mulen) men skall mycket till om det slår över i huvudet på han och han påverkas inte alls på samma vis av övergångar.

Jag håller med dig. Man kan ju rida övergångar på olika vis! Jag rider gärna skritt - trav övergångar på " heta" hästar men inte på samma vis som på mer flegmatiska såklart.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama