Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har motsatt mot tipsen Erf att riktigt heta hästar blir hetare ju mer man hittar på i tryck och variation i passen . Man kan behöva dämpa en sån häst via väldigt strukturerad uppdelning och planering av pass och jobba så i respektive pass . Tex " idag är fokus travarbete" idag är fokus byten . Osv .
Ju mer taggad häst desto mer tänder den till ju mer det händer under passet . Att lugna en het häst med att se till att så mkt som möjligt händer blir bakvänt för mig .
Lika lite som att för den skull tro att en het häst kan lugnas via monotont malande . Det är en lika dålig idé .
Hoppas det komplexa jag försökt tipsa om förstås av någon iallafall
Något som var otroligt viktigt på min häst var att jag som ryttare hade koll på min egen energinivå. Man kunde inte vara så fokuserad som man annars "ska" vara, hästen reagerade på det och på minsta grej hos mig så jag var tvungen att lära mig "tömma huvudet" och "nollställa".
Testa att under ett pass tänka på allt annat än det du gör -planera kvällen osv. Prata gärna högt och så.
Och övergångar... Fungerade INTE på min, hon blev värre av det. Man vill ju inte väcka upp dem utan dämpa. Red man övergångar på min tappade hon skritten och taktade bara
Jag kan bara tala för min häst och på henne var det döden att rida övergångar av typen skritt-trav-skritt eller liknande. Hon blev bara värre av det och kröp nästan ur skinnet. Dock var inte detta en häst som "älgade iväg" i stora steg utan hon var bara laddad (vid halter kunde man se hur bogarna skakade för att hon var så laddad), hon lyssnade fint på skänklarna framåt och åt sidorna, gjorde väldigt bra övergångar mellan samlade och ökade gångarter -men övningar av "höja uppmärksamheten-typ" gjorde att hon bröt ihop och till slut inte kunde hålla en gångart i taget.