Övertäckning - vad blir följderna...?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare whitetrash
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 7 685
W

whitetrash

Jag satt och filosoferade lite såhär på förmiddagen, angående en bekant (inte för att hon är den enda) som konstant övertäckar sina hästar, 150 gram en sommarnatt är fullt normalt hos henne. Hennes hästar är alltid lite smått ofräscha, alltid är det något, dem kan aldrig gå fullt ut osv. Och det är just det att problemen ofta sitter i rygg/nacke osv som får mig att fundera...

I o m att problemet rör alla hennes hästar, och att alla är ständigt övertäckade (och jo, så är det - för hur troligt är det att ALLA hennes hästar är extremt frusna och behöver gå med 600 g i oktober?) så började jag fundera på om dessa ständiga småblessyrer faktiskt är en följd av övertäckning? Eller en följd av hennes hästars beteende pga övertäckning?

Ni som är insatta och har koll, finns det någon "allmän/känd biverkning" av övertäckning? Eller är jag bara allmänt filosofisk nuförtiden :p

Sv: Övertäckning - vad blir följderna...?

1. det är en stor påfrestning på kroppens organ att ständigt behöva kompensera för överhettningen.

2, det är tuuungt att alltid gå i täcken, kanske därför halsen reagerar?

3. pälsen får ingen chans att lufta sig/arbeta som den sak

4. blir det riktigt illa kan de faktiskt bli ordentligt sjuka. Vet att vi tidigare haft nån här som berättade om en häst i stallet som höll på att kollapsa av värmen.

blir inte hästarna svettiga då? :crazy:
jag märker iaf väldigt snabbt om hästen har för varmt täcke, dom blir klamma..

givetvis är det en belastning att vara för varm hela tiden, men moderna täcken väger ju nästan ingenting, så har väldigt svårt att tro att hästarna skulle bli skadade rent fysisk av att ha täcke.. det ligger nog andra orsaker bakom skadorna.

Mmm, ja, de där tankarna går jag oxå med en del... ser hästar med täcke på täcke o undrar hur de egentligen mår.

Ok, jag täckar oxå men då vid busväder o de som är klippta när det är kallt eller blött...

Min fundering är lite vad händer om man skulle köpa en sådan överäckad häst o ta av ett antal lager. De påstår att hästen är så frusen men forskning visar att de inte är det.

Mår hästen då genast bättre?

Bör väl bli som när man klipper en trött häst som blir pigg...? Nån som har erfarenhet av vad överäckning ger för långvariga effekter?

Min fundering är lite vad händer om man skulle köpa en sådan överäckad häst o ta av ett antal lager. De påstår att hästen är så frusen men forskning visar att de inte är det.

Mår hästen då genast bättre?

Jag har haft dubbla lager täcken på mitt fullblod då jag förut inte visste bättre. Nu går hon helt utan täcke, hon har mycket trevligare päls och hon har fått bättre sommarpäls vilket gör att mygg och knott som hon förut blev galen av idag inte stör henne nämnvärt.

Fick hem en häst i september som alltid gått med täcke, han ska gå som konvalescent och täcket åkte av med en gång. Han har fått rejäl vinterpäls och mår finfint.
Enligt förra ägaren behövde han täcke då han annars kunde bli kall om rumpan och stel, men han går ute på lösdrift och rör sig, har fri tillgång på grovfoder och har snarare problem dessa dagar då det helt plötsligt slår om till massa plusgrader.

Jag använder aldirg annat än svettäcke eller regntäcke, något mer behövs inte på MINA hästar. Det är 2 som är klippta, men de klipps tidigt vilket gör att pälsen hinner växa ut och de har ändå med päls än de andra hästarna.

/M

dom kan ju få väldiga spänningar i manke/bog och pga de få andra problem om inte täckerna sitter helt bra.

o hästarna måste bli väldigt svettiga? struntar hon i de eller blir dom de inte? och regnskållor? de brukar dom få ganska så lätt om dom är övertäckade.

1. det är en stor påfrestning på kroppens organ att ständigt behöva kompensera för överhettningen.

2, det är tuuungt att alltid gå i täcken, kanske därför halsen reagerar?

3. pälsen får ingen chans att lufta sig/arbeta som den sak

4. blir det riktigt illa kan de faktiskt bli ordentligt sjuka. Vet att vi tidigare haft nån här som berättade om en häst i stallet som höll på att kollapsa av värmen.

lägger till:

5) uttorkning

6) nedsatt immunförsvar och förmåga att själv reglera temperaturer framför allt självständigt hålla värmen.

7) allmänt nedsatt välbefinnande pga överhettning

om hästen svettas av täcken har det gått extremt långt!
det är INTE ett riktmärke som bör användas runt huruvida den är för varm eller inte!

som sagt "varm och go" under täcket i mänskliga termer är för VARMT i hästens värld!

jaja det kan jag väl delvis hålla med om (skillnad på hur lätt hästar svettas) men nu var det väl inte det som var frågan utan om för tjockt täcke kan ge en halt häst, såvidt jag förstod...

vilket jag har svårt att tro. visst, den kan bli trött och må almänt dåligt men få direkta skador i muskler och ben låter lite långsökt...

sen tror jag att hästar som är extremt frusna snarare var dåliga innan dom började täckas än som en biverkning av täcket...
har en kompis som hade ett sto som var dålig jämt där "folk" sa att hon gjorde hästen sjuk pga hon täckade för mkt. sanningen var att hästen frös extremt mkt, då den stod på klinik hade dom klätt på henne fyra täcken för hon var helt iskall. hästen hade bla allvarliga hormonella fel och problemen med kroppstemp berodde förmodligen på det. hon togs bort efter att ha varit in och ut på kliniker i några år...

så man ska nog akta sig lite att dra såna slutsatser!

men håller med ts om att det låter konstigt att hon täcker alla sina hästar lika mkt. jag har mkt på den ena men inte den andra, han är mkt varmare av sig (trots att han är nyklippt och äter lite hö).

Senast ändrad:

finns hur mycket ET och massör utlåtanden som helst i dag om sveriges täckes vanor, där de intygar alla muskel och rygg problem som är orsakade av för många lager av dåligt tillpassade och för tunga täcken som ligger på för många månader om året!

ang. att hästarna redan frös innan de vandes vid för mycket täcken så går våra åsikter isär. Jag vidhåller att alltför många täckar i förebyggande syfte och missriktad välvilja. de kan för lite om hur hästar fungerar och håller värmen, och täckar som de själva tror utifrån hur de själva fryser eller vad de själva tycker är kallt. därmed gör de sina hästar mer och mer mindre tåliga och självständiga i fråga om att kunna reglera sin temperatur.

självklart finns det fall som du beskriver, där hästarna har ngt fel och fryser extremt mycket från början. det hör inte till vanligheterna.
Har man en häst som skakar och fryser utan tjocka lager täcken, bör man alltid utreda dess hälsa, blodvärden och allmänna hälsotillstånd först och främst.

KL

Jag har en foderponny hemma nu, och hon vart klippt i början av oktober, jag är av den "sorten" som anser att hästen inte behöver täcken på sig. Min andra ponny har bara täcke på om det regnar mycket vid utsläpp, då bara ett tunnt fodrat regntäcke.
Den nya ponnyn är russ/halvblod-korsning och brukar få rejält med päls. Kan jag ta av täcket på henne? Eller kan man vänja av genom att ta på tunnare täcken tills hon kan gå utan? Eller ska man vänta tills det blir vår och då sluta med täcket?

det beror helt på hur mycket pälsen växt ut. en avklippt päls har avhuggna strån, som därmed inte skyddar på samma sätt även när det växt ut en hel del.
många ponnyers päls växer dock ut på rekord tid, och ser helt "vanlig" ut efter bara ngn månad. beror också på om den var klar med pälssättningen eller ej innan klippning.

på en häst där pälsen EJ är återställd från klippningen kan du inte bara rycka av den täcket mitt i vintern. däremot kan du ju täcka med förstånd, det räcker oftast på en normal häst med bara lite varm foder i minusgrader för att den ska hålla sig varm.

man bör alltid ha LITE foder i kallgrader. ett ofodrat regntäcke tex i minus grader, hindrar pälsen från att resa sig, men erbjuder ingen värme i utbyte.

över nollan kan en normal häst ofta gå i ofodrat regntäcke. man får känna på individen. sticker du in handen under täcket på korset skall hästen vara NORMAL varm, dvs ej varm eller mer än MYCKET light ljummen. Remperaturen på utsidan av hästens päls (en ej klippt häst) skiljer MASSOR med grader mot vad temperaturen innanför pälsen är!

Lite foder är 100-150 gram, eller fleecefoder.
mycket foder är 300 gram och uppåt.

men dagens täcken är ju inte tunga. inte ens täcken med 400g foder väger särskilt mkt, iaf inte om man köper såna som är av bra kvalite. så det låter väldigt osannolikt att hästen skulle få problem pga täcket är för tungt, är som att säga att jag kommer få ont i ryggen av att ha vinterjackan på mig. däremot kan jag tänka mig att täcken som sitter dåligt och utetäcken som är tunga av vatten och sen lämnas på hela natten kan skapa problem.

två stycken 300 + 200 grams täcken, som dessutom är blöta eller sitter dåligt, väger mycket i sned och felbelastning japp. Detta är VANLIGT. Samma med felpassande täcken över lag - restrikerar hela rörelserna. Lite bogskav? Människan löser det med att inhandla en bogskavs bh som sitter åt runt bogen och magen. Istället för att ifrågasätta varför täcket ger skav till att börja med. Eller strunta i det - för det var ett dyrt täcke och är sprillans nytt införskaffat. Tänk dig i kollektiv där de står med dessa täcken ofta dygnet runt pga noll täckesbyten. till exempel.

varför tror du att majoriteten införskaffar täcken av kvalite? det finns en massa billigt skit på marknaden - som köps i mycket hög utsträckning. dessutom är passform en individ fråga. många märken passar inte alla hästar, utan det beror på hur de är byggda. detta står sällan i täckes informationen/beskrivningen.

Senast ändrad:

tja jag utgår väl från mig själv såklart. :angel:
och jag har aldrig haft ett enaste bogskav, såfort jag sett pälsen rubbas lite har täcket kasserats till "reserv-högen". bogskydd har jag inte anv sen min gammling fastnade med en tand i det :crazy: och då hade jag det på för att skydda bringan mot knott.. mina står aldrig nånsin med blöta täcken över natten. inte utetäcken öht, eftersom dom överlag är tyngre och mer otympliga.
jag kanske är naiv som tror att alla som täcker gör som mig. :p

men ja, är det vanligt att hästar står med dubbla täcken och dyblöta utetäcken dygnet runt så är jag med på att det kan skapa problem! absolut! jag klarar nästan inte hänga upp dyblöta täcken... :o

Ja så är det ju - man utgår ofta från sig själv.
Tyvärr så måste jag säga att du nog inte tillhör majoriteten. Jag bor i ett av sveriges häst tätaste län, och det jag pratar om är verklighet, fast jag inser att i din minituösa vård så framstår det som otroligt. Men tyvärr - så är det. :( Att ET's och massörer nu börjat påpeka problem samt att djurskyddet tagit upp det som en framtida lagstadga, dvs att vissa riktlinjer skall finnas gällande övertäckande då det finns skäl att anta att hästens hälsa helt klart påverkats, pekar ytterligare på allvars nivån på det hela och hur långt det gått gällande övertäckning anser jag. :(

jag känner faktisk inte till någon som har för varma täcken, däremot ser jag ju endel illasittande täcken. men här ute på "landet" är det fler hästar utan täcken än med efter vad jag sett.

Om man har för varmt/varma täcken på en häst kan den tappa aptiten. Sen har även en del hästar som har mycket täcken på sig problem med tex regnskållor.
Vintertäcken väger ganska mycket om man då har två ja då blir det flera kilo. Givetvis påverkar illasittande täcken hästen negativt.

Vi hade en häst som hostade till synes utan anledning. Jag fick höra nyss från en foderexpert att detta var vanligt i år och att detta troligen berodde på vitaminbrist (A o D) till följd av att häsen inte fått tillräckligt med solljus både tilll följd av att det har varit en solfattig sommar och att den har varit täckad mycket. tyckte först att det lät lite hokuspokus, men hästen slutade hosta nästan på en gång en fick extra vitaminer. Ska tilläggas att de andra inte hostat och har inte heller haft täcke så mycket. Säger inte därmed att mycke täcke=hosta för alla men det verkar vara många som fått den effekten i år...

Jag tror absolut att hästarna kan dra på sig skador pga övertäckning pga dessa saker som redan tagits upp i tråden.
Tjocka tunga täcken som trycker mot kroppen kanske så mycket som dygnet runt kan inte vara bra för kroppen.
(Jag tycker tvärtom mot Centaur ; Fodrade täcken är tunga, och speciellt om det regnat på det.)

Det är hur vanligt som helst med folk som övertäckar sina hästar.
Jag är ganska säker på att många av de som har Ett fodrat täcke säkerligen skulle klara sig utmärkt med ett regntäcke.
Samma med alla dessa hästar som har fler än ett, det vore bra lustigt om alla dessa måste ha fler än ett Varmt täcke!

Det är konstigt att inte fler folk reagerar på detta och förstår vad de gör mot sina hästar.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 944
Senast: Lipperta
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 445
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka...
2
Svar
35
· Visningar
2 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III