Översexuell kastrat!

Mia_R

Trådstartare
Jag har ett par omplaceringar som flyttat hem till mig från uppfödaren, en hona och en hanne. Anledningen till flytten var att avelshonorna började terrorisera honan och hannen "parade" honorna vid löp och det fanns risk för infektioner.

Nu när han inte har tillgång till villiga honor längre ger han sig emellanåt på honan och försöker våldta henne vilket slutar i hårtussar, skrik, skvättanden och mig vrålande på honom. :mad: I övrigt är det inga problem, han är snäll och go, de sover tillsammans och tvättar varandra, men de här våldtäksförsöken gör mig vansinnig! :devil:´

Nu har jag varit uppe, vrålat åt honom, gett dem mat och torkat golvet där hon kissat samt plockat upp en tallrik som rivits ner när hon försökt fly. Vad gör jag? Kan man ge honom något? Jag vill inte behöva avliva eller omplacera någon av dem och de älskar varandra, men hans förbannade sexlust gör mig galen. :crazy:
 
Sv: Översexuell kastrat!

Hur länge har de bott hos dig? Hur länge har de varit kastrerade? Användes båda i avel innan de kastrerades?

Mina katter (1 hona och 3 hanar) är kastrerade och har aldrig använts i avel, men parningsbeteenden förekommer ändå i vissa situationer. Den äldsta hanen tar nackgrepp och bestiger den näst yngsta och den yngsta hanen och juckar lite (på ryggen), och den näst yngsta hanen bestiger den yngsta hanen. Honan bryr de sig inte alls om på det sättet, så för mina katter handlar det inte om sexualitet utan om dominans när de gör så. Det kan vara så med dina katter också, bara det att din hona blir väldigt upprörd och inte finner sig i att domineras på det sättet.

Eftersom din hona t.o.m kissar på sig av upprördhet och rädsla bör du inte komma springande och skrika och gapa på hanen när det händer. Det förstärker bara den skrämmande upplevelsen för honan och kan resultera i att katterna blir så rädda och stressade att de blir osams på riktigt.

Minimera negativ stress, öka katternas stimulans och aktivering och var lugn och trygg i ditt eget agerande mot katterna.

Att utsättas för dominansbeteenden (som ej är riktiga parningar) av en annan katt är naturligt för katter, även om det kanske inte alltid är så uppskattat av den katt som utsätts för det. Att din honkatt reagerar så väldigt dramatiskt skulle jag tro beror på att hon har ett ovanligt hetsigt och lättstressat temperament.
 
Sv: Översexuell kastrat!

Oj, det låter ju inte så bra. De som är mer kunniga än mig får gärna rätta, men kanske kan p-piller (inte så bra) funka? Alternativet är ju att sätta in ett suprelorinchip, men jag vet att det fortfarande är ganska nytt.
 
Sv: Översexuell kastrat!

Jag har haft katt sedan -74 men aldrig sett någon uppföra sig som honom. Parningsbeteenden har jag sett flera gånger och han "parade" ju avelshonorna hemma hos uppfödare och då slapp hon honom. Nu har jag sett honom flyga på henne på kort avstånd, både hon och jag ser när han tänker attackera och om hon kan springer hon till mig och det räcker att jag säger till för att han ska bryta direkt.

Hon ar aldrig använts i avel, jag är osäker på om han någonsin har parats och de har bott hos mig i ca två år. Det är bara honor han gör så här med, aldrig andra hankatter.

Jag bor i ett stort hus, de har leksaker som sällan används, klös- och klätterträd och så sent som igår fick de vara ute i solen på tomten och jag är ledig hemma med dem, men han flyger ändå på henne. :mad:

Fideli: P-piller till en kastrerad hanne? :confused: Vad är chipet för något?

Han markerar inget inne, leker vilt med de andra katterna eller så ligger de och sover i en hög.
 
Senast ändrad:
Sv: Översexuell kastrat!

Chipet är ett kastreringschip som gör att fertila hanar tappar lusten. Kan ju tänkas funka även på en kastrat.
 
Sv: Översexuell kastrat!

Mamma hade en kastrerad hankatt som betedde sig okastrerat, han fick p-piller en gång i veckan (precis som för honkatter) och han blev MYCKET lugnare av det. Skadar inte att testa?

Jenny
 
Sv: Översexuell kastrat!

Jag ska prata med veterinär om problemet, vet inte om man kan ta prover och kolla om det är någon hormonell obalans som spökar. Är inte så pigg på att ge p-piller, men ska som sagt kolla med veterinär om det finns någon lösning, vore trist att behöva omplacera någon av dem ytterligare en gång. :(
 
Sv: Översexuell kastrat!

Prova munkpeppar :). Hörs på namnet vad det är verksamt mot ;). Har gett min kastrerade hankatt det under mars månad när han inte begrep att han var kastrerad och sjöng som en mistlur :grin:. Lugnade ner sig betydligt :D
 
Sv: Översexuell kastrat!

Var köper man det och ev biverkningar/risk för förgiftning?
 
Sv: Översexuell kastrat!

Hur stor mängd är rekommenderad och hur ofta? Han beter sig så här året runt och inte enbart nu. Lugnast är han iofs sommartid för då får de komma ut de dagar jag är hemma.
 
Sv: Översexuell kastrat!

Ungefär ½ tsk en gång om dagen. På min kisse räckte det med knappt ett kryddmått per dag. Det är nog högst individuellt, man får känna sig för lite :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 908
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 919
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 094
Senast: Karminnie
·
Övr. Katt Jag har en bekant som har två innekatter (bondkatter). En 3årig hona och en 6månaders hane. Honan har han haft sen hon var liten, och...
Svar
3
· Visningar
1 374
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp