Översättning till svenska

Forest Autumn

Trådstartare
Mina lexikon räcker inte till. Jag undrar vad detta betyder på svenska
exertional rhabdomyolysis syndromes och polysaccharide storage myopathy.

Sv: Översättning till svenska

Tack för svaret. Så långt har jag också förstått det men antar att det finns ett namn på svenska som säger mig vad det handlar om.

Korsförlamning är nog det närmsta man kan komma en svensk term. Korsförlamning är liksom kolik ett samlingsnamn för en handfull muskelåkommor.

Rhabdomyolys har jag för mig betyder muskelsönderfall.
Polysaccharide storage myopathy brukar förkortas PSS och är en defekt som orsakar onormal inlagring av glykogen i muskulaturen, vilket orsakar upprepade korsförlamningar.

(Med viss reservation för dåligt minne...)

Korsförlamning är nog det närmsta man kan komma en svensk term. Korsförlamning är liksom kolik ett samlingsnamn för en handfull muskelåkommor.

Rhabdomyolys har jag för mig betyder muskelsönderfall.
Polysaccharide storage myopathy brukar förkortas PSS och är en defekt som orsakar onormal inlagring av glykogen i muskulaturen, vilket orsakar upprepade korsförlamningar.

(Med viss reservation för dåligt minne...)

PSS är mkt vanligt på Quartrar...Så vid intresse av PSS sök på Westernsidor.

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 608
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 663
Hundavel & Ras Nja, någon hund blir det väll inte än på ett tag. Men skulle kännas bra att få lite vägledning! :) Undrar vad folk menar när de säger...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 204
Senast: Eda
·
Avel Nej, jag kunde inte undgå att fråga här - "stamtavle-nörderi" är lite för roligt! :D Red en mycket fin äldre SWB dam idag. Hon är född...
2
Svar
32
· Visningar
5 805
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar