översättning?? snälla

G

Gifted

Hejsan. Funderar på en westernsadel till min fröken :) och har fått dess mått på en som en bekant har till salu, men jag är värdelös på att förstå.

Seat 16"
Gullet 7" Full QH bars
Cantle 3"
Swell 3"
Horn 3.5"
Skirt L 24"
SkirtW 22"

Så snälla någon som kan/orkar översätta till "svenska" hjälp mig

Sv: översättning?? snälla

kan röra till det lite för dig med hälsning från nån som kan allt det där på engelska; swell är där "framvalvet" lixom går ut - bra att trycka låren mot om hästen exploderar. Det finns sadlar utan swell, det heter då en slick fork... :)

jag var tvungen att fråga honom för jag har inte sprungit på swell innan, och det är MKT möjligt att Bill eller Kenneth kommer in och säger något. Om Bill rättar mig någonstans så ska du absolut lyssna på honom för jag råkar bara rida i westernsadlar, han råkar veta lite mer ;)

Lycka till!! och tänk på att inte ha ett för stort säte! 'Får du chansen att provrida i sadeln så ta absolut vara på den möjligheten! Ett förstort säte är ungefär som att försöka rida i en hockeyrink, tro mig där för just nu halkar jag omkring i en 17'' cuttingsadel... jag ska hålla mig till 15'' sadlarna i fortsättningen *asgarv!* :rofl:

Swell = http://www.western-saddle-guide.com/saddle-fork.html

Jag har försökt att kontackta olika bom tillverker for att få en förklärning om Forks, Semi-Quarter, Quarter,Full Quarter och hur dom är mätt men har inte fått ett svar en.
Efter att studeret dom olika tillverkers sadel bom katolog kan en Semi Quarter eller non av dom andra har ett Gullet Bred av 6 1/5" till 7"! Så jag änta att The Fork innabar sadle bomens "side bar twist" den vinkle från siden av mänken och ner över ryggen.
Jag hoppas att få ett svar snärast.
Az

Jag tror inte du kommer att få något entydigt svar, eftersom forken och gullet-bredden egentligen inte har så mycket med storleken (QH, SemiQH & FullQH) att göra. Och får du ett svar från den ena, kommer du säkert att få ett annat av den andra…

Gullet-bredden mäts i framkant av forken, där forken fäster i ’the bars’, bladen. Olika sadeltyper kan ha olika utseende på forken, vilket gör att dom fäster i bladen på olika ställen även om både vinkel och avstånd mellan bladen är exakt samma.

Försökte rita en jämförelse mellan en Bowman- och en Wade-bom (typ) som har exakt samma storlek, men ändå olika gullet-bredd.

gullet.jpg

Jag tror inte du kommer att få något entydigt svar, eftersom forken och gullet-bredden egentligen inte har så mycket med storleken (QH, SemiQH & FullQH) att göra. Och får du ett svar från den ena, kommer du säkert att få ett annat av den andra…

Gullet-bredden mäts i framkant av forken, där forken fäster i ’the bars’, bladen. Olika sadeltyper kan ha olika utseende på forken, vilket gör att dom fäster i bladen på olika ställen även om både vinkel och avstånd mellan bladen är exakt samma.

Försökte rita en jämförelse mellan en Bowman- och en Wade-bom (typ) som har exakt samma storlek, men ändå olika gullet-bredd.

gullet.jpg

Du kan har rätt, har inte fått ett svar en, är tvyksom, (unsure)
Hålla med dig, upptackt när jag hålla på med saddle fitting att The Bars stamde inte med olika fabrikat.
Det enda som stamde var The Gullet Sizes.

http://www.ralide.com/store/home.php?cat=2

Om du gå till RALIDE siten då ser man att gullet size har igen att göra med Semi-Quarter-Full Bars!
Så den enda slutsätts jag kan tänka mig är att det måsta vara olika BAR TWIST. (vill inte ger fel uppgift).
Skulla vara rolig om jag fick ett svar from RALIDE, STEELE eller non av dom andra bom tillverkerna.
Az

Nja, du har nog fått det här med swell lite om bakfoten.
Alla fork’ar har swell. En swell fork har mycket swell och en slick fork har lite swell. Swell är egentligen bara yttermåttet på forken.

Sen skulle jag nog hellre säga att bom #2 i bilden är en wade, inte slick. Visst, wade är en slick fork per definition, men om man beställer en sadel med slick fork så får man inte en wade. Typ: volvo är en bil, men inte alla bilar är volvo’s.

korrekt, den till vänster är en typsk Bowman eller Bob Crosy Roper.
Wade med sin stora Dally Horn och kraftig slickfork styl är lätt att känna igen.
Az

Liknande trådar

Western Förstår att ni säkert blir jätte trötta på alla sadelfrågor. Min häst går i dag med en engelsk sadel som är normal mot smal. Hon har...
Svar
3
· Visningar
830
Senast: kenneth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka