Överlinje

S

stumpen69

Alla pratar så mycket om överlinje och hur man ska stärka den, men vad är överlinjen och hur ser man den. Kan man bygga den i tölt? Och sen verkar det finnas olika ideal inom olika grenar hur hästen ska vara musklad, hur ska en islandshät som tävlar på hög nivå egentligen se ut?

Överlinjen är den som går från nacken (atlas kotan) och hela vägen bak till svansen, fast egentligen är den sista delen som kan sträckas i överlinjen ländryggen.

Underlinjen är från under delen av hakan och hela halsen ner mot buken, fortsätter ända bak till bakbenen.

Om man tittar tex på en häst som inte är korrekt riden, kan man se att den har en underlinje som är längre än den beskrivna överlinjen. (ser längre ut på undersidan)

För en korrekt riden häst är således överlinjen sträckt, och hästen blir även längre i överlinjen än underlinjen. (är längre på överlinjen.

För att hästen skall kunna länga sin överlinje, krävs en rdning där hästen rids bakifrån mot fram. Här kommer då själva eftergiften från bakbenen, genom att bäckenet vinklas och korset sänks. Hästen får då på så sätt ett djupare undertramp, samtidigt drar den upp sin bukmuskulatur och höjer ryggen vilket är ett måste om benen skall få plats under. ;)

Man kan bygga överlinjen i tölt, men man börjar alltid i ett lägre tempo. Kan man inte klara detta i ett lägre tempo, klarar man inte av det i ett högre heller. Detta kallas för utbildningsstege.

Så med en lång underlinje spretar benen ut bakom hästen?

Hur "drar man ut den" låter inte som det är någon större chans att fixa det på ridskolekusar som man inte själv rider hela tiden :(. Jag antar att det inte är någon större skillnad mot de stora jag red innan, inte för att någon ens nämnde det när jag var i närheten, fast det är väl andra tider nu.

Så med en lång underlinje spretar benen ut bakom hästen?

Ja inte bara det, hästen går i en ofta hög form med bakbenen långt bakom sig.

Hur menar drar ut den, menar du hur man länger överlinjen? :confused:

Den länger man genom sin egen ridning, mycket drivning krävs naturligtvis men inte att förglömma så måste även hästen ha orken för denna arbetsform.

Ofta startar man denna ridning med att låta hästen lära sig remontform, redan här har man en längning av överlinjen. Fast det man lär är att hästen skall sträcka sin överlinje, längningen kommer när hästen orkar och kan lära sig samling först då blir överlinjen längre.

Man rider islandshästen på samma sätt som andra raser, fast man måste kanske vara mer fantasifull när det gäller denna typ av häst. Och det blir man med tiden, när man har ridit måånga hästar. :D

Du har säkert hört talas om lösgörande övningar tidigare lösgörande övningar som innebär att mjuka upp sidorna och få hästen att släppa spänningar och till sist även bli lösgjord i nacken och få in bäckenet och bakbenen mer mitt under hästen(samlade). Vid lösgörande övningar försöker i alla fall jag få hästen att slappna av och sträcka sig framåt nedåt (obs inte pressa ihop med hjälp av tyglarna)gärna med långa tyglar och lite kontakt, tex genom att gå på en stor volt serpentiner , galopp och trav på långa tyglar. När hästen känns mjuk i sidorna och uppvärmd kan börja med övningar som kallas för samlande. Det är här som musklerna ska byggas upp för att hästen ska kunna muskla och bygga överlinjen. Samlande övningar kan vara tex öppna och sluta där hästen träder in mot mittpunkten med ett bakben i taget(man tränar alltså på böjt spår för att strärka ett bakben i taget så att hästen sedan på rakt spår kan orka träda under mer med båda bakbenen)För en otränad häst kan det räcka med ett par minuter med samlande övningar, sedan mer och mer samlande och mindre lösgörande ju mer tränad hästen är.oavsett är det ju alltid viktigt att hästen är lösgjord först innnan man börjar samla hästen.

Enligt min mening så krävs det ganska mkt av ryttare och häst att kunna rida hästen samlad, och ofta ser man ryttare som felaktigt försöker ssamla hästen genom tyglarna, eller tror att den är samlad för att den sträcker ut överlinjen eller ännu värre att mna tror att hästen är samlad för att mna kortar överlinjen , men det är en annan diskussion :d

Samlande övningar kan vara tex öppna och sluta där hästen träder in mot mittpunkten med ett bakben i taget

Jag måste få göra ett förtydligande, öppna är en lösgörande övning där hästen strävar med bakbenet under tyngdpunkten.

Sluta är en samlande övning, där hästen trampar förbi och över tyngdpunkten med sitt bakben.

det har du säkert rätt i, men vad känneteckanr en samlande övning?, är det inte att hästen ska bära sej mer på bakdelen och vinka bäckentet, gör den inte det vid en korrekt öpnna?

öppna är både en samlande och lösgörande övning! Lösgörande för framdelen och samlande för bakdelen.

/Malin

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Mabuse
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
357
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama