Överlevde katterna natten?

Sv: Överlevde katterna natten?

Min lille (16v) var jätteduktig. Han satt o kollade ut genom fönstret ganska länge, men vid två dunderbangar så kröp han under pläden hos mig i soffan! Sen var han tillbaks till fönstret igen.:cool:

Tack! :) ja det är han, men vi har dock inga papper på det.

Bondkatterna skiter i raketerna. Rexarna tycker det är spännande att titta på himlen å lillkatten tror jag inte märkte att d va nå konstigt.

Katten sprang in och gömde sig under föräldrarnas dubbelsäng när det smällde som värst. Som vanligt. Sedan kom han ut igen när det lugnade ner sig.

Dom verkade inte bry sig så hemskt mycket, trots att vi bor nära där det smälls som mest här i stan.

Men jag lät dom ändå vara i sovrummet hos mig när det var som värst... (Skulle jobba tidigt idag)

Måns brydde sig inte nämnvärt om raketerna, trots att det var hans första nyårsafton. Lina brukar inte heller bry sig men den här gången var hon ute när det smällde som värst, så hon gick undan och ville inte komma in förrän idag på morgonen när jag var ute och släppte ut hästarna. Sedan låg vi och myste i min säng hela förmiddagen. :love:

Senast ändrad:

Katten sprang in och gömde sig under föräldrarnas dubbelsäng när det smällde som värst. Som vanligt. Sedan kom han ut igen när det lugnade ner sig.
(Kanske värt att notera med tanke på den liknande tråden inne på Hund, är att katten inte bor med oss utan med mina föräldrar.)

Stora kattan var försvunnen mellan 23 och 01. När vi rasslade med lite torrisar strax innan vi skulle gå och lägga oss tittade hon fram, hon hade krupit in mellan en hurts och väggen i vårt arbetsrum. Lillkatt (jaja, han är yngst men inte liten) satt klistrad vid köksfönstret och kikade på fyrverkerier och allt folk i parken utanför. Han brydde sig inte ett dugg om att det smällde.

*knapplån*

Vår ena kisse var väldigt rädd. Vi var ute en timme ungefär omkring tolvslaget och när vi kom hem så hittade vi inte den äldsta katten. Tillslut kom han framkrypandes. Han försvann sedan igen och var sedan skrämd ända tills vi gick och la oss för att sova. Han kröp omkring och flög i luften för allting.

Den yngre katten var den som jag trodde skulle reagera mest, han är annars rädd för mycket folk, okända ljud osv, men han var rätt lugn.

Hur kan man förhindra till nästa år att de blir så rädda?

Hanoo tittar till vid första smällen och sover sedan vidare. Maja sitter i vardagsrumsfönstret och spanar. Vii var visserligen inte hemma vid tolvslaget men vi bor så att vi ser alla "stora" fyrverkerier i Göteborg väldigt bra, och det har aldrig varit några problem.

Hur kan man förhindra till nästa år att de blir så rädda?

Det är väl ganska individuellt hur man får olika katter att känna sig tryggare i såna situationer. Men min förra katt brukade vi stänga in i ett lugnt rum i källaren (lite mer isolerat, och inga fönster) där hon för övrigt kände sig trygg annars. Hon hade även lådan där och sedan tog vi ner matskålarna och sängen. Sen kollade man till henne ibland så allt var lugnt. Detta bukade vi göra varje nyårsnatt och det hjälpte henne mycket iaf! Men hon var ju inte jätterädd av sig, bara lite. Om inte dina kissar är hysteriskt rädda på nyår är det ju värt att prova iaf :idea: Annars kanske man ska prova att ge lugnande, fast det har jag aldrig provat och ge och vill om möjligt helst slippa faktiskt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 412
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 292
Senast: Tualma
·
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 956
Senast: Asko
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 021
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar