Överlåta ALLA föräldradagar?

Milosari

Trådstartare
Är det öht möjligt när man har gemensam vårdnad? Pappan till mitt barn är sjukpensionär (psykiska orsaker) och jag tror inte att han kommer orka ta hand om barnet på heltid. Finns det möjlighet för honom att skriva över "pappadagarna" också? I så fall hade jag kunnat jobba mindre tills det är dags för barnet att börja dagis.

90 dagar är väl låsta till honom? Vet inte om man kan ge bort dom under speciella omständighete. Men om du har facebook så skriv på försäkringskassan förälder och fråga, dom svarar inom två timmar på veckodagar :)

Det finns undantagsfall där sådant godkänns, om den ena föräldern inte beräknas kunna ta hand om barnet på egen hand öht under år som FP är möjlig att ta ut (minns inte om det är 8 eller 12 år numera). Kontakta FK och se till att få prata med ngn som är kunnig inom sådana frågor, för det är väldigt ovanligt att det godkänns.

Om man är sjukpensionär på heltid får man väl inte ens ta ut fp? Eller har jag läst galet?
Så dagarna borde väl du kunna få väldigt enkelt.

Jag har sjukersättning på 50% och läste på om det och uppfattade det som att hade jag haft 100% så hade jag inte fått ta fp alls.

Tyckte mig läsa en gång att @Girasol kan svara på såna här frågor.

Om man är sjukpensionär på heltid får man väl inte ens ta ut fp? Eller har jag läst galet?
Så dagarna borde väl du kunna få väldigt enkelt.

Jag har sjukersättning på 50% och läste på om det och uppfattade det som att hade jag haft 100% så hade jag inte fått ta fp alls.

Tyckte mig läsa att @Girasol kan svara på såna här frågor.

Hmm en bra fråga, jag tror det förhåller sig så som du skriver. Jag jobbar enbart inom sjukförsäkringens del vad gäller sjukpenning. Men ska försöka komma ihåg att kolla upp det till imorgon.

Man kan få såväl aktivitetsersättning som sjukersättning samtidigt som man får FP (faktiskt kan man få 100% AE/SE och 100% FP samtidigt, FP:n är då på grundnivå). Men då ska FK ha bedömt att den sjukskrivna beräknas kunna ta hand om barnet, utan att ha återfått en arbetsförmåga. Jag har tex fått ut både FP och AE samtidigt - jag tog dock bara mina (då) två vikta månader medan min man tog alla andra FP-dagar.

Tack för alla svar. Jag vet inte vilken sorts ersättning han får men han har inte tänkt ta ut föräldrapenningen utan de kommer bränna inne. Han har ringt till FK säger han, och fått svaret att han inte kan ge bort de dagarna. Dvs han tänker inte gå till en läkare och få intyg på att han har svårt att ta hand om barnet på heltid.

Jag är redan nu rätt trött på att strukturera upp dagarna när jag jobbar. Pappan har svårt att planera in så han hinner gå ut med barnet innan det är dags att sova dvs det händer ofta att barnet inte har kommit utanför dörren på en hel dag. Vilket leder till att jag måste skicka ett sms från jobbet och tala om när det är dags att gå ut. Vidare så klarar han inte av att ta hand om barnet och göra andra saker samtidigt, typ diska eller laga mat. Eller ens handla till middagen. Utan det ska göras när jag kommer hem från jobbet = vi äter oftast middag kl 20 på kvällen och det är allt för sent för mig.

Men det räknas kanske bara om man kan ta hand om barnet utan att det far illa? Dvs om någon annan sköter allt runtomkring så kan ändå pappan ta hand om barnet?

Tack för alla svar. Jag vet inte vilken sorts ersättning han får men han har inte tänkt ta ut föräldrapenningen utan de kommer bränna inne. Han har ringt till FK säger han, och fått svaret att han inte kan ge bort de dagarna. Dvs han tänker inte gå till en läkare och få intyg på att han har svårt att ta hand om barnet på heltid.

Jag är redan nu rätt trött på att strukturera upp dagarna när jag jobbar. Pappan har svårt att planera in så han hinner gå ut med barnet innan det är dags att sova dvs det händer ofta att barnet inte har kommit utanför dörren på en hel dag. Vilket leder till att jag måste skicka ett sms från jobbet och tala om när det är dags att gå ut. Vidare så klarar han inte av att ta hand om barnet och göra andra saker samtidigt, typ diska eller laga mat. Eller ens handla till middagen. Utan det ska göras när jag kommer hem från jobbet = vi äter oftast middag kl 20 på kvällen och det är allt för sent för mig.

Men det räknas kanske bara om man kan ta hand om barnet utan att det far illa? Dvs om någon annan sköter allt runtomkring så kan ändå pappan ta hand om barnet?

Vad gäller FKs regelverk kan jag inte svara.
Förstår att du är trött o less på att strukturera upp dagen där hemma när du arbetar.
Vill minnas att du har skrivit att ni ska separera? Kommer han att ha sonen själv då eller hur ser planen ut?

Ett alternativ kan väl vara att skola in pojken på förskola så han får komma ut o få lite stimulans när du arbetar. Det låter väl spontant som ett mycket bättre alternativ än att vara hemma med pappa som har fullt upp med sig själv o sitt mående.

För övrigt tipsar jag om att handla på helgen och ev göra storkok så du kan värma på kvällarna.

Jag är kanske konstig men är de stora problemen att disken blir liggande, barnet är inomhus en hel dag och ni äter middag sent tänker jag att du får backa lite. Det är inte hela världen. Sen ska barnet naturligtvis få mat. Det går ju att lösa med matlådor. Varje gång ni lagar mat så laga mat för flera dagar och stoppa i frysen. Då finns det snart lite olika rätter att välja på.

Med första barnet var jag lite likadan. Ville jaga ut min make med barnet. Nu med nummer två har jag backat och under den här isvintern har vi varit inne väldigt mycket om vi inte haft en tydlig plan på aktivitet. Minstingen på 1.5 tycker att det är pest med vinterkläder och inte kunna gå ordentligt i skarsnö och isgata vilket passar mig bra då det har varit ett tungt år. Stimulans löser vi ändå. Man gör så gott man kan.

Tillägg: maken blir otroligt stressad och är slut halva dagen om han behöver handla själv med barn. Han gör det visserligen men inte gärna. Jag förstår honom, det är ingen barnlek och det är väldigt lätt att ordna genom att planera bättre. Jag kan ofta springa in på affären på väg till tunnelbana/pendeltåg i nödfall. Annars får vi helt enkelt handla när båda är hemma. Ofta är man ju det någon gång på ett dygn under tiden affären är öppen.

Senast ändrad:
Jag vill lyfta lösningen att beställa mat med hemkörning, alternativt matkassar. Jag fattar att det är tungt och jobbigt, så sånt som avlastar dig är ju bra.

Är det öht möjligt när man har gemensam vårdnad? Pappan till mitt barn är sjukpensionär (psykiska orsaker) och jag tror inte att han kommer orka ta hand om barnet på heltid. Finns det möjlighet för honom att skriva över "pappadagarna" också? I så fall hade jag kunnat jobba mindre tills det är dags för barnet att börja dagis.
Jag frågade Försäkringskassan, av liknande orsaker, och de svarade att det inte var möjligt.

Tycker mig minnas att kollegan vars partner hastigt gick bort fick hjälp av en farförälder som kunde ta över/få ett antal föräldradagar.
Får han ge bort dagar till någon annan än dig? Tänker att det kanske kan ge dig trygghet att barnet ses efter och också någon form av avlastning? Jag har dock ingen egen erfarenhet av situationen och kan ha missuppfattat hur kollegan löste det.

Det har kanske löst sig lite så att min mamma ställer upp och passar barnet någon kväll i veckan. Vi har aldrig lämnat honom mer än någon timme men någon gång måste väl vara den första så ikväll får han tillbringa 8 timmar där medan jag jobbar. Jag håller på och nojjar över hennes livsfarliga trappa och han inte ska kunna sova men det är väl något som alla föräldrar måste gå igenom antar jag ;)

Det har kanske löst sig lite så att min mamma ställer upp och passar barnet någon kväll i veckan. Vi har aldrig lämnat honom mer än någon timme men någon gång måste väl vara den första så ikväll får han tillbringa 8 timmar där medan jag jobbar. Jag håller på och nojjar över hennes livsfarliga trappa och han inte ska kunna sova men det är väl något som alla föräldrar måste gå igenom antar jag ;)

Bra inställning där:).

Spontant låter det som att ju snabbare ni får ihop den där separationen desto bättre, så slipper du planera för två.

Bra inställning där:).

Spontant låter det som att ju snabbare ni får ihop den där separationen desto bättre, så slipper du planera för två.
Jaaa... Jag tror också jag slipper vara bitter om jag får ett eget boende, helst igår! Barnet har fått plats på en superbra förskola (massor av utevistelse och ekologisk mat som lagas på plats etc) så då gör det inte heller så mycket om han bara är inne och äter skräpmat när han är hos sin pappa. Utslaget på en vecka så blir det inte så mycket i alla fall. Och jag tror att pappan orkar vara en bättre pappa när han hinner återhämta sig mellan varven.

Jaaa... Jag tror också jag slipper vara bitter om jag får ett eget boende, helst igår! Barnet har fått plats på en superbra förskola (massor av utevistelse och ekologisk mat som lagas på plats etc) så då gör det inte heller så mycket om han bara är inne och äter skräpmat när han är hos sin pappa. Utslaget på en vecka så blir det inte så mycket i alla fall. Och jag tror att pappan orkar vara en bättre pappa när han hinner återhämta sig mellan varven.

Heja! Hoppas det löser sig asap, det ökar nog chansen för en bra separation.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 014
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 087
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka