Överlämnande av barn till barnvakt vid FL, hur gjorde ni?

Apollo 13

Trådstartare
Nu är det inte jätte länge kvar tills det är dags för nr två att ploppa ut.. och jag har en fundering kring själva överlämnandet av ettan till svärföräldrarna och är lite nyfiken på att höra hur ni gjort och vad ni känt kring det hela.

Grejen är den att jag känner att jag under inga som helst omständigheter vill träffa mina svärföräldrar (som kommer ta ettan) under pågående värkarbete. Jag minns hur otroligt utelämnande det kändes där jag med ettan rullades ned från BB (låg inlagd) ner på FL och mötte folk i korridoren som var och hälsade på någon nykläckt bäbis. Jag tyckte det var hemskt! Lite samma känsla får jag kring tanken på att träffa svärisarna när de kommer hit för att ta ettan.
Eftersom ettan är drygt 13 månader (drygt 15 vid BF) så känns det som att det är bäst för henne att de är här hemma hos oss, hon har dessutom bara vart hemma hos dem ett par ggr.

Hur som helst, jag vill som sagt verkligen, verkligen inte träffa dem under pågående värkarbete, samtidigt som jag vill kunna säga ordentligt hejdå till ettan och helt utan att fundera på svärföräldrarna. Jag vill inte heller behöva springa iväg och gömma mig och sitta i bilen och vänta på att maken fixar det sista..

Hur har ni gjort? Hade ni några funderingar kring överlämnandet innan? Några tips och råd till någon som inte vill träffa sin väldigt välmenande sväris som ibland vill lite väl mycket och inte inser att hon borde backa? (Någon som dessutom har en make som har lite svårt att vara rak och säga NEJ till denne ;))

Sv: Överlämnande av barn till barnvakt vid FL, hur gjorde ni?

Min etta sov när det satte igång på kvällen, så det blev inget hejdå till honom.

Jag ville inte heller träffa svärisarna under pågående värkarbete, så det var helt enkelt mormor som fick ställa upp som barnvakt. Sambon tyckte svärfar skulle skjutsa till förlossningen med första barnet, men det fick han veta rätt snart att det inte var ett alternativ. ;) Samma sak med barnvakt till ettan under förlossning med tvåan. Det har varit min vilja som gått igenom utan resonemang alls.

Men nog måste väl din sambokunna säga till sina föräldrar att knipa käft (med helt andra ord förstås), om han förvarnar om det innan? Eller om du känner att du kan förvarna innan om att du vill att de kniper igen helt enkelt?

Från början kände jag också att jag hellre ville att min mamma skulle ta ettan, men nu är det lite andra omständigheter som spelar in så det är helt klart bäst att svärisarna tar henne.

Alltså, själva problemet är ju inte att de ska knipa igen.. utan.. det är ju att jag inte vill ha dem i min närhet öht.. jag vill inte vara i samma rum som dem, inte i samma hus heller för den delen.. samtidigt som jag inte vill behöva tassa runt och känna att jag behöver gömma mig/undvika dem. Jag vill lite att de ska hålla sig borta och inte behöva se dem.. eller värst av allt, få en medlidande blick, haha. Jag skjuter mig heldre! Men hur tusan säger man det till någon? Att snälla kom och ta hand om vårt barn men va inte i min närhet, prata in med mig och låt helst bli att titta på mig ens. :angel:
Alltså jag inser att det kanske är lite galet, men jag tycker att det känns otroligt utlämnande att ha så ont som man har. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det är liksom en väldigt känslig situation helt enkelt.. Sen ska jag också säga att eg sitter inte problemet i att det är just svärisarna jag inte vill träffa, jag vill ju inte träffa någon.. förutom min man och FLpersonalen typ.

Är du på god fot med dem i vanliga fall?
I så fall hade jag nog sagt som det är till dem, att du känner dig så oerhört utlämnad och sårbar när värkarna satt igång och att du just då (och just bara vid det tillfället) skulle uppskatta om de håller sig undan från dig medan ettan överlämnas.

Jag själv är ju planerat snittad, så det var ju lite enklare - min mamma kom hit kvällen före och sov över, barnet och senare barnen var förberedda på att det var mormor som skulle ta dem när de vaknade. De hade också umgåtts massor och var trygga med mormor, så det var inget problem alls.

Det beror ju lite på när du får värkar, om det är dagtid så kanske de kan hämta ettan och åka ut och göra något, lekpark/museum eller vad som helst.

Jag kan förstå känslan, min svärmor var ner och hejjade på mig när maken hade hämtat henne men hon såg rätt snabbt att det inte var läge så hon gick och la sig i våran säng för att vara nära ettan om hon skulle vakna. Jag fick vara ifred på nedervåningen och så småningom åkte vi in. För mig blev det så att det gav en sovdos, maken åkte hem för att kunna vara på plats när ettan vaknade och kom sen tillbaka till mig på morgonen. Han hade mobilen bredvid sig om det skulle dra igång ordentligt men mitt värkarbete är inte riktigt som det borde vara... ;) Med båda barnen hade jag kraftiga värkar men de var inte så effektiva. Första barnet blev det tillslut akutsnitt och andra är taget med sugklocka.

Ja, det är vi absolut.. men jag litar nog inte riktigt på att hon förstår och tar till sig det på riktigt sas. Vid andra tillfällen, som såklart vart långt ifrån en FL, så har vi exempelvis tackat nej flera gånger till hjälp och ändå slutar det med att de har fixat grejer bara för att de så gärna vill hjälpa till. Så jag kan väl känna att risken är lite stor att sväris, i stundens hetta glömmer bort allt bara för att hon så gärna vill vara snäll och hjälpa till.
Men jag får väl börja prata med min man och se hur vi kan försöka prata med henne.. för att låta honom göra det själv vette tusan om det är en bra ide, han ska alltid lirka extremt mycket för att han inte vill göra henne ledsen, och då är risken än större att det slutar i pannkaka :p

Om de kom på dagen så vore det ju betydligt lättare.. iaf för mig när det gäller just detta. Men annars bor dom ca en timma här ifrån och vi har en timma till FL, så man vill ju inte dra ut på det för länge att de åker hemifrån ifall saker och ting sätter fart på riktigt.
Skulle det sätta fart på natten kanske jag kan skicka upp dem på övervåningen direkt, då kan jag vara nere och slipper störa dottern som sover... problemet är att vår enda dusch och toa är där uppe.. men då får de väl låssas att de sover..

Mitt vatten gick på natten så storebror låg ju och sov.
Medans jag gjorde mej i ordning så skjutsades svärmor över till oss, vi möttes i dörren. Hon gick och la sej och vi åkte till förlossningen.

Nu med nummer tre hoppas jag på igångsättning då de andra haft väldigt bråttom ut. Dessutom underlättar otroligt med de andra barnen och djuren här hemma.
Blir det inte så, eller att bebis väljer att komma innan det är dags. Så får vi nog lösa det så att sambon skjutsar barnen till mina föräldrar (bor längst med vägen till förlossningen) och jag får ringa efter ambulans om det känns som det inte finns tid för mej eller jag har så ont att lämna några barn längst med vägen inte finns på kartan.

Vattnet gick på senkvällen så sonen hade somnat redan. Eftersom förlossningen startade 4 veckor innan Bf så var ingen riktigt beredd.. Min mamma hade lovat att ta hand om sonen så även fast hon tagit ett glas vin innan körde hon hit.
Tycker inte att det var jobbigt att min mamma såg mig med vatten forsande mellan benen och värkarbete igång (satte igång direkt), hon har ju själv fött barn och vet vad det innebär...

Jag hade inte velat att min mamma såg mig heller, även om vi är väldigt nära.

Min förlossning startade två veckor före bf så inte heller vi var förberedda. Vaknade kl 7, fick en sammandragning och så gick vattnet. Eftersom bebis låg i säte blev jag beordrad att ligga ner tills vi kunde åka in.

Vi hade mina bonusar hos oss och ringde deras mamma som lovat att vara redo runt bf men eftersom det var tidigt fick vi inte tag på henne. Ringde istället svärföräldrarna som kom. Svärfar träffade jag aldrig eftersom han direkt körde äldsta tjejen till skolan. Svärmor fick mannen mota i sovrumsdörren när hon skulle in och säga hej. Hade ingen lust att träffa henne när jag låg halvnaken, genomblöt och med vatten rinnandes.

Skulle vi göra om samma sak lite mer planerat skulle jag bett min man prata med sina föräldrar och säga att de kunde hålla sig ur vägen, tex gå ner i källaren där vi har TV-rummet. Egentligen inte för att jag inte står ut med att träffa dem utan jag insåg att jag hade ett jättebehov att fokusera och gå in i mig själv.

Sover barnet kan de väl hålla sig på nedervåningen. Är barnet vaket säger du hejdå till barnet ordentligt (på övervåningen) och sedan kan de åka iväg med barnet (alltså stanna på nedervåningen). Jag tycker det är bäst att prata med dem direkt och göra klart att du vill vara helt ifred och det är inget som är riktad just bara åt dem utan åt hela världen förutom din man.

Själv hade vi mina föräldrar som kom och hämtade barnen. Jag minns faktiskt inte ens att vi hälsade på varandra, jag tror att sambon bara gick ner med barnen. Inte så att jag hade något emot att träffa dem utan det var bara så att jag var inne i mig själv just då vilket är helt naturligt (och jag tror mina föräldrar direkt greppade läget).

Förstår din känsla. Jag mötte min svärmor i dörren på väg till förlossningen och bytte varken ord eller ens en blick med henne... Hon är den finaste svärmodern i hela världen, men jag ville egentligen vara helt ifred med mina värkar.

Du har inte någon kompis som bor nära som kan ta den första delen av barnvakteriet? Så kan denne sedan i lugn och ro lämna över till svärisarna när ni har åkt.

Senast ändrad:

Det verkar som att du inte kan få allt perfekt som du vill. Om det är någon vecka kvar o svärisarna bara bor en timma ifrån, varför inte åka dit ett par gånger o kanske kan ettan provsova. Så gjorde vi, men vi skulle iväg på bröllop två dagar (a var 14månader) inte få fler. De ska ju ändå ta hand om henne så bra om de ses oavsett.

Kanske ändå känns mindre konstigt för barnet att mamma inte är där om hen inte är hemma. Isf kan de bara köra in o hämta barnet eller om de bor vid sjukhuset så kan ni lämna. Då är det inte alls konstigt att ni inte ses men barnet är tryggt.

Senast ändrad:

Med första barnet mötte vi upp min mamma vid förlossningen så tog hon vår bil med hunden med sig hem. Han föddes fyra veckor för tidigt så vi var inte riktigt beredda. Vi bor ca 3 mil från sjukhuset fast åt olika håll. Hon skulle ändå skjutsa morfar till sjukhuset exakt vid samma tid så det passade utmärkt.

Med barn nr 2 körde vi in på morgonen och min mamma kom dit och hämtade storebror plus hunden på parkeringen.

Vi hade väldigt ont om barnvakter på den tiden så det fanns liksom inget annat val än att göra så. Men det gick bra tycker jag. Jag väntade in i det sista innan vi körde båda gångerna så det var väääldigt intensiva värkar jag hade när vi väl var framme.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 599
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 403
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
11 213
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar