överlagrat hö

mul

Trådstartare
Vad händer med det? Jag har fått så mycket olika svar att jag inte vet varken ut eller in. Jag kan få tag i billigt överlagrat hö, det är sen -07. Det har legat torrt och inne hela tiden. Det är fortfarande grönt och fint, om än något dammigare än vintern 07-08. Försvinner allt i det? Blir det som halm eller är det vitaminer som försvinner?

Sv: överlagrat hö

Dammigt hö är oftast mögligt. Vi har sedan -07 haft några vintrar med hög fuktighet som gjort att många fått kassera stora mängder hö på grund av mögel. Att det ser grönt ut har inget med kvalité att göra. Skulle personligen valt att inte fodra hästarna med sådant hö.

Att hö är gammalt är inget problem om det är rätt lagrat. Tyvärr har de senaste vintrarna farit illa med många höskullar.

Det är alltså så att energi, protein och mineraler finns kvar i höet även om det lagrats några år, det största problemet är snarare hygieniska kvalitén.

Så det går alltså att använda ett överlagrat hö? Bara det är av bra hygienisk kvalitet. Detta är rundbalar på ca250kg. Jag har även plastat hö, men har blivit avrådd att lagra det till nästa vinter, trots att det är plastat och plasten är hel. Det är plastat med 12lager.

ja, det går att använda

plastade balar borde nog också gå att använda, men var medveten om att plasttillverkarna bara garanterar plastens UVstabilitet i 12 månader så kanske läge att öppna ngn bal och kolla läget plus att kanske lägga på några varv extra plast om du ska spara det över sommaren.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 107
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
802
Senast: Bison
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 796
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025