Överklagan ang hästägarbyte

Sv: Överklagan ang hästägarbyte

Alltså, jag förstår inte riktigt vad du vill ha fram här.

Ni kan ju inte överklaga ett hästägarbyte? Och det är ju inte heller det ni vill göra. Ni vill ju på nåt vis att köpet ska återgå.
Grejen är att sålt är sålt, din kompis kan ju inte tvinga fram ett återköp helt utan anledning. Sen tycker ju inte jag att det är nån katastorfskillnad på de två bilderna. Och likså är det ju fotat i två helt olika situationer så det är ju klart att den ser mer alert ut på fotot taget utomhus mot att stå och lyssna på ridläraren (eller vad de nu gör) i en paus på en ridlektion. Så där ser min häst ut när hon får paus när jag rider på ridbanan också. Som en riktigt tråkig ridskoleponny :D men det är hon inte och så framstår hon inte i andra situationer.

Min ena häst kom in från Island för kanske 13 år sen, på World Fengur (islandshästarnas databas) står fortfarande hennes uppfödare på Island som ägare. Trots att hon bytt ägare några gånger sen dess. Men i passet och i papper står jag som ägare och innan mig hennes förra och förrförra ägare.

Och jag vet att det är så för ganska många andra hästar också. Så det är inte alltid som sånt hänger med.

Man ska ju kunna dra tillbaka ägarbytet om inte alla papperna är påskrivna men visst då ska man veta att man lär få väldigt mycket skit och kanske får betala 50 000 men då är det säkert attt hon får tillbaka honom :)

Men va? :confused: Dra tillbaka ägarbytet? Jag har förstått det som att du pratar om TDB, och där står man som ägare när man löst hästlicens för hästen (eller gjort ett ägarbyte via TDB). Att man står som ägare där, är knappast ett "bevis" för att man äger hästen. Vad jag förstått.
Är kontrakt skrivet och hästen betald, då är hästen också såld. Om man inte gjort ett ägarbyte (hos rasföreningen), gäller kontraktet som ägarbevis tills dess att det är gjort. Vill man ha tillbaka en häst som man sålt, får man vackert be om att få köpa tillbaka den (vilket ägaren inte är skyldig att gå med på). Vill man ha tillbaka hästen för att man inte tror att den trivs, då säljer man inte från början - då lämnar man ut på foder.

Hej!
Min kompis ägde en ponny för ett år sen och nu sökte hon på resultat på ridsport. Då såg hon att hästen fortfarande står som ägare på hennes mamma. Nu står han på en ridskola och ser förjävlig ut och ser inte ut att trivas. Kan man göra överklagan även att dom har betalat?
Bilden tilll höger är hur han såg ut när hon ägde honom och bilden till vänster hur han ser ut nu på ridskolan!
Tacksam för många svar! :)

Kan tyvärr inte se dina olika bilder, men skicka gärna på mail.
Mailen kan du få via PM,

För övrigt vill jag säga att det inte bara går att häva köpet bara sådär.
Men kolla med ridskolan om de vill sälja honom...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 889
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat