Överklagan ang hästägarbyte

kanontjej

Trådstartare
Hej!
Min kompis ägde en ponny för ett år sen och nu sökte hon på resultat på ridsport. Då såg hon att hästen fortfarande står som ägare på hennes mamma. Nu står han på en ridskola och ser förjävlig ut och ser inte ut att trivas. Kan man göra överklagan även att dom har betalat?
Bilden tilll höger är hur han såg ut när hon ägde honom och bilden till vänster hur han ser ut nu på ridskolan!
Tacksam för många svar! :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överklagan ang hästägarbyte

Överklaga vad? Är hästen såld så är den ju det?

Sen kan jag inte avgöra på bilden du visar att hästen inte trivs... den ser ju ut som vilken häst som helst om du frågar mig, jag ser ingen skillnad på "före och efter".

Men alla papper var tydligen inte påskrivna eftersom att hon fortfarande står som ägare. Och då borde väl hon kunna dra sig undan? Och ha ett tydligt svar på varför hon vill dra sig undan. Och bevis på :P
Kolla noga så ser du nog någon skillnad ;)

Det är omöjligt att se skillnad på två bilder.

Om hästen är såld, man har fått betalt och köparen har kvitto så är det som det är, oavsett vem som står som ägare.

Sen är det en helt annan sak vem som står som ägare i TDB, om det är där du menar. Det ändras inte automatiskt vid ägarbyte utan är en ganska dyr process. Jag står t ex som ägare på en häst som jag sålde för 7 år sen och den är såld flera gånger efter det.

Jag förstår inte heller, vad ska man överklaga? Vill hon ha ponnyn tillbaka? Eller bara slippa stå som ägare?

F.ö. tycker jag verkligen inte den ser "förjävlig ut" på bilden till vänster, precis som athena skriver ser den ut som vilken ponny som helst..

Men asså det var på resultat och inte på tdb som vi hittade det och där ska ägare ändras. :)

Vad menar du med att överklaga?
Det har ingen som helst betydelse att din mamma står som ägare på hästen i tävlingsdatabasen eller rasföreningen eller vad du nu menar. Det betyder inte att hon äger hästen. Är den betald så har den bytt ägare.

Bilden till vänster visar en välskött ponny precis som den till höger.

Hon ångrar att hon sålde och därför vill hon överklaga. För hon tkr också att han har tappat livsglädjen :P

Du har fel helt enkelt, det finns ingen juridisk betydelse att ägaren ändras i TDB. Om du har sökt på resultat är det ju därifrån informationen kommer.

Du är ju för rolig du. Du vet nog inte ens vad överklaga betyder :). Det finns ingen ångerrätt på hästköp. Hon/ du får väl helt enkelt fråga om du får köpa hästen. Allt är till salu till rätt pris.

Inte om man kollar på gamla tävlingsresultat som 2009 och senare. Och när vi kollar på andra hemsidor så står det att det ska ändras och jag vet andra som sålt sina hästar och det ändras som ägare där. Det ska det göra :P

Man ska ju kunna dra tillbaka ägarbytet om inte alla papperna är påskrivna men visst då ska man veta att man lär få väldigt mycket skit och kanske får betala 50 000 men då är det säkert attt hon får tillbaka honom :)

Överklaga en försäljning kan man inte, sålt är sålt och man ska kolla upp köparen innan. Eventuellt kan man gå till domstol om man vill häva försäljningen men det blir en dyr sak där 50 000 inte räcker på långa väger.

Jag förstår inte riktigt vilka sidor du tycker att ägarbyte ska göras? Min häst som jag haft i snart tio år har en annan ägare än mig på TDB eftersom jag inte tävlat hästen och alltså inte löst licens med mig som ägare.

Men snälla du det går ju inte att avgöra på en bild om hästen trivs eller inte!
Tycker inte heller det är någon abnorm skillnad mellan dom två bilderna och hästen ser absolut inte "förjävlig" ut på ridskolebilden

Vad är det du vill överklaga? och till vem?
Kolla istället om ni får köpa tillbaks hästen.
Och som många andra skrivit är det inte vem som står som ägare i TDB som är den rättmätiga ägaren utan det är personen som står på ägarbeviset

Hästen ser ut att ha satt andra muskler - som den behöver i ridskoleverksamheten. Hästen ser trygg och harmonisk ut på den vänstra bilden, men klart vackrare i mina ögonen på den högra.

Din kompis måste ha förståelse för att hästen inte rids på samma sätt som den gjorde hos henne, nu lär den barn och ungdomar att rida. Och givetvis bygger den då andra sorts muskler. Om din kompis tycker att hästen tappat livsglädjen och ångrar att hon sålde hästen så är det lämpligt att prata med ansvarig för ridskolan om det finns möjlighet att få köpa tillbaka hästen. Annars får hon helt enkelt stå sitt kast.

Det är inte många hästar som trivs i ridskolemiljö - det ÄR mycket människor, det BLIR mycket stök och hästen rids ofta enformigt. Det här är saker man måste ta reda på innan man säljer hästen till en ridskola. Har jag samvete att sälja min häst till ett sådant liv - kommer den trivas?

Jag visste inte att man skulle göra ett ägarbyte då jag köpte min häst. Det "glömdes bort", jag var ju bara lyckligt över att ha köpt min första egna häst. Jag gjorde ett ägarbyte först 1,5 år senare då jag insåg mitt "misstag". Men det är ingenting som gör att förra ägaren kunde förklara hästen som sin. Be din vän att låta mamman kontakta ridskolan eftersom hennes mor inte vill stå som ägare till hästen.

Alltså:
alternativ 1: Ring nuvarande ägaren och kräv att de gör ett ägarbyte. De har antagligen bara glömt bort det eller vill slippa den extra kostnaden.
alternativ 2: Köp tillbaka hästen om nuvarande ägaren vill gå med på det.

Hoppas att tjejen på vänstra bilden är någon du känner?
Annars är det inte OK lägga ut bild så där.

Ursäkta en liten fråga. Är det samma häst på bilderna? Är det så att den ena bilden är spegelvänd? Jag tänker på manen.

Och jag säger som andra redan gjort: såld häst ÄR såld häst.

Ursäkta en liten fråga. Är det samma häst på bilderna? Är det så att den ena bilden är spegelvänd? Jag tänker på manen.

Och jag säger som andra redan gjort: såld häst ÄR såld häst.
Jag tror manen är flätad och därför inte syns ;)

Månne dom ha plastikopererat huvudet också sen försäljningen.;)

Jag tycker den ser ut som en trevlig och harmonisk ridskoleponny.
Men vad är det som säger att den skulle få det bättre någon annanstans? Här ser den faktiskt välskött och fin ut!

Ska hon gå till domstol för att få tillbaka hästen krävs nog betydligt mer än att den ser "Lite ledsen ut" på en bild...

Hon kan väl åka dit och se hur han har det?
Och då passa på att prata med ridskolan om de kan tänka sig att sälja tillbaka honom, vilket de absolut inte måste gå med på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 889
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat