Överkänslig mot syntetiska vitamin/mineraler

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare annapanna123
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 6 468
Sv: Överkänslig mot syntetiska vitamin/mineraler

Kalk får han varje dag utöver Minecylen.

Det mest seriösa med Homeopathuset är att de anger följande mycket tydligt:

"Hans och Elisabeth ställer inga anspråk på att vara medicinskt eller vetenskapligt korrekta enligt de normer som finns inom den traditionella medicinen. Håranalyserna ersätter inte veterinärens diagnos och produkterna ersätter inte veterinärmediciner."

Jag har inget emot att man använder alternativa metoder i samråd med veterinär. Det är när man prioriterar så att hästen blir lidande som jag kan bli upprörd. Har pengarna tagit slut för att man köpt en massa tillskott...

Har du pengar över och vill lägga det på tillskott så ser jag inget fel i det. Var bara observant på att det du ger inte kan skada hästen eller att det ersätter något som hästen verkligen behöver.

Vi ger våra hästar Biopromin, ett helt örtbaserat mineral- och vitamintillskott, det bästa jag provat. Vill du veta var man köper det kan jag skicka dom uppgifterna till dig eftersom reklam är förbjuden i Forumet.

Strajder, jag vet inte om du antyder att jag på något sätt riskerar min hästs häsla, men om du gör det så är du orättvis. Vad ger du själv din häst, och varför är det bäst? Jag är ingen expert men jag vill det bästa för min häst, och vad jag lägger mina pengar på är enbart min ensak. Syntetiskt eller inte så tror jag att det skiljer ganska mycket i kvalitet på tillskotten som finns ute på marknaden, och jag vill ge min häst ett tillskott av bra kvalitet. Istället för att anklaga någon som vill ha råd, ge ett förslag på ett syntetiskt framställt tillskott och motivera varför det är bäst. Du kanske kan omvända mig...:smirk: Jag är inte trångsynt utan nyfiken på olika alternativ.

Tack Maggie! Jag har kollat runt på internet och hittat ett ställe som säljer den produkten. Låter spännande, men ska läsa på lite mer om tillskottet först. :)

Så vad rekommenderar du? Vad ger du själv din häst?

Mina hästar får de mineraler och vitaminer som saknas i fodret och som de inte kan göra själva i form av ett komineral som är det bästa utifrån vad som behövs.

Vad som behövs beror ju helt på vad hästen får i sig från fodret. Därför kan man inte ge ett råd som passar alla.

Ingen kan dock behöva Minesyl. Jag såg en uppgift om ett pris på 690 kr för ett nettoinnehåll på 4 kg – men det kan väl inte vara sant? Vad betalar du?

4 kg innehåller alltså 3980 gram mjölksocker och 15, 2 gram av det som jag redovisade ovan och 4,8 gram icke angivet innehåll. Känn dig lurad. HH

Ett mineral som kan stämma med ditt grovfoder, kolla det först innan du bestämmer dig för vad hästen bör ha.
Numera är det ju så fiffigt att mineralerna är tillverkade utifrån var bristerna finns, förr fanns bara ett tillskott oavsett brist eller inte. Dessutom i grusform, numera i pellets också.

Strajder, jag vet inte om du antyder att jag på något sätt riskerar min hästs häsla, men om du gör det så är du orättvis.

Inte alls avsett som angrepp. Betvivlar inte alls att du har din häst bästa för ögonen.

Det jag blir bekymrad är när hästägare glatt slänger pengar på en burk "undergörande" preparat som kostar mer än en grovfoderanalys. Ser personligen inga problem så länge inte preparaten skadar hästen utan bara hästägarens ekonomi. Ser tyvärr ibland exempel på hästägare som blir så fokuserade på tillägg och tillsatser att hästen blir lidande. Ibland är det billigare och tryggare att ta ut en veterinär bara för konsultation än att köpa tillsatser!

Vi tar själva analyser av vårt grovfoder som vi även odlar själva och kompletterar där så behövs med proteinkraftfoder samt pelleterat mineraltillskott.

Prioriterar följande:

Hög foderhygien (Foderbord, förvaring)
Rätt foder (inga "onödiga" tillsatser, enkelt)
Veterinärkontakt (alltid samma veterinär som kan våra hästar)

Vi ger våra hästar Biopromin, ett helt örtbaserat mineral- och vitamintillskott, det bästa jag provat. Vill du veta var man köper det kan jag skicka dom uppgifterna till dig eftersom reklam är förbjuden i Forumet.

Kunde inte låta bli att fortsätta mitt räknande. Tittade på innehållsförteckningen i Biopromin.

Av de vitaminer och aminosyror, mineraler och spårämnen som finns i en dagsdos av preparatet återfinns alla utom 3 i minst samma mängd i 100 gram genomsnittsligt lusern. Undantagen är kalk och några av b-vitaminerna där BP innehåller lite mer per dagsdos. Den lusernätande hästen lär dock äta mer än 1 hekto!

Ytterligare en –i mitt tycke - onödig produkt alltså. HH

För mig betyder sådant, bra att veta och ha i bakhuvudet.

Eller vad just en häst behöver. Du behöver inte se några som helst fördelar, förstår inte va det har med min hästs lilla jodintag att göra. Det handlar inte alltid om vad man som ägare tror på eller inte, hästen skall ha vad den behöver och då tar man det från vad den tål, svårare än så är det inte för mig. Visserligen så kan jag ju ställa ett fat med ren jod i boxen och hoppas han skall andas i sig sin dos, problemet blir då att även andra hästar kan bli drabbade och det vore ju dumt när de kanske inte alls behöver.

Vissa saker kan blir rätt så tjatiga när det glöms bort att ta hänsyn till varje individ och när varje hästägare som går mot stömmen ofta blir tagna för att besitta mestadels okunskap. Information är ofta att jämföra med referensvärde de är tagna som ett medeltal, men säger inte mycket om individen som faller utanför dessa ramar. Ska man bara strunta i dem eller göra som alla andra trots att det inte är det bästa? För mig är det de som ger ökad kunskap och utveckling.

Och för mig betyder det att jag måste se OTROLIGT stora fördelar för att fodra med det. Vilket jag inte gör.

Min passus om information var mest riktad till att du tyckte att PL målade fan på väggen när han kom med saklig och korrekt information om jodinnehållet i alger kontra maxdosen per dag.

Jag säger ingenting om din kunskap eller ickekunskap, jag reagerar bara när någon rekommenderar/förespråkar alger eftersom jag tycker de har så många nackdelar.

Visst ska man se till individen men hästägaren i gemen är mycket benägen att se sin häst som mer individuell än vad den faktiskt är...:smirk: ...maxdoser och liknande är nog dessutom inget man ska laborera med och kolla om ens egen häst ligger på medelvärdet eller ej....

Kvaliten ska faktiskt inte kunna skilja, om du med kvalitet menar att produkten ska innehålla det som det står på innehållsförteckningen. Sånt finns reglerat i lag. Däremot skiljer det mycket i hur mycket vitaminer/mineraler som finns i produkterna, men det är ju lätt att kolla upp (som också HH gjort).

Som ett svar på ditt originalinlägg så kollade jag faktiskt en hel del på sk naturliga mineral-/vitaminfoder för något år sedan. Men jag gav upp just pga deras antingen mycket låga innehåll eller i flertalet fall helt obefintliga innehållsförteckningar avseende både vad de var gjorda av och hur mycket vitaminer/mineraler de innehöll.

Jag fodrar mina hästar med "vanliga" mineraler.

Har du läst innehållsförteckningen? Det är inte svårt att ersätta innehållet i Minesyl!
För att tillverka ett kg tar du

995 gram laktos (mjölksocker)
25 mg askorbinsyra (vitt pulver från kryddhyllan),
0,025 mg Riboflavin (gult pulver från apoteket),
0,025 mg Tiamin (pulver från apoteket),
50 mg krita (Kalciumkarbonat) från färghandeln
7,5 mg Magnesiumlaktat, köpes enklast som receptfri tablett på apoteket
5 mg Kaliumjodid. Från apoteket el välsorterad färghandel.
4,2 gram icke uppgivet innehåll

Sen blandar du och säljer för 175 kr/ kg!

Den traditionella homeopatin spädde ut saker i vatten. Den moderna skolan tycks spä ut ämnena i mjölksocker! Att vuxna hästar inte kan spjälka mjölksocker tycks man inte bry sig om. (dock är det på intet sett olämpligt att ge, men nyttan kan ifrågasättas).

Det finns inte en chans att hästen får i sig de mineraler de behöver på detta sätt!! Dock stor chans att tillverkaren får en god inkomst. HH

Ja allt går att sälja med mördande reklam spec om man har hjälp av någon som ställer en "medicinsk" "diagnos".
Man kan ju fråga sig hur det går att få till det här naturligt.
PL

Fördelen med homeopatiska tillsatser är att de sällan är direkt skadliga för hästen, däremot kan de skada hästägarens ekonomi. Det kan vara svårare att få insyn i produktionen av tillsatserna från dessa mindre leverantörer jämfört med den mer "etablerade" foderindustrin.

Frågor som man kan försöka få svar på är: Vilket ursprungsland har denna delsubstans? Finns analysresultat från oberoende laboratorium? Ingår genmodifierade produkter? Innehåller det något som är dopingklassat (eller kan ombildas till sådant ämne)? Påverkan på olika kvalitetssystem som man följer såsom KRAV?

Kan man inte räkna med att få skriftliga svar på dessa och andra frågor så skulle jag tänka mig för många gånger innan jag stoppade i mina hästar detta.

Här är det knappast fråga om homeopatiska substanser utan regelrätta tillskott i full koncentration som måste vara syntetiskt framställda eller renade.
PL

Vilken spädning har hoempatiska mineraler? C10?
Vad bygger sen upp skelettet? Vatten med minne istället för kalk o fosfor?
PL

Den traditionella homeopatin spädde ut saker i vatten. Den moderna skolan tycks spä ut ämnena i mjölksocker! Att vuxna hästar inte kan spjälka mjölksocker tycks man inte bry sig om.

Hej!

Jag har bara en liten fråga här. Om hästar inte kan bryta ner laktosen, kan vi då "förutsätta" att de är laktosintoleranta? Och i såna fall, borde inte hästarna få ont i magen och bli gasiga av allt mjölksocker, det blir ju jag när min mage inte bryter ner laktosen..

/ Lavinia, fundersam laktosintolerant

Om man ger så små mängder i taget som i detta preparat bör det inte ge besvär. Skulle man ge en plötslig stor mgd till en vuxen häst finns nog risk för orolig tarm. Men till skillnad från dig så kan den vuxna hästen träna upp sin laktasproduktion! HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 697
Senast: spaderÄss
·
S
Foder & Strö Vad ska man utfodra sin häst med vid pälsfällning? Jag är en ganska nybliven förstagångs hästägare och detta är en djungel för mig...
Svar
1
· Visningar
1 912
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka