Överkänslig mot syntetiska vitamin/mineraler

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare annapanna123
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 6 468
A

annapanna123

Min häst tål inte syntetiska mineral/vitamintillskott. Jag ger honom Minecyl från Homeopathuset vilket har fungerat jättebra, men letar nu efter ett lite billigare alternativ. Har funderat på att prova Hippo K9:s algtillskott som ska innehålla allt hästen behöver, men undrar även om det finns någon "vanlig produkt" som säljs i affärerna som inte är syntetiskt tillverkad? Några förslag?

Sv: Överkänslig mot syntetiska vitamin/mineraler

Det finns en hel del vitaminer/mineraler på Hälsokost som inte är sytetiskt framställt. Även om det är för människor bör det fungera bra till häst bara men ger rätt dosering.

Min häst tål inte syntetiska mineral/vitamintillskott. Jag ger honom Minecyl från Homeopathuset vilket har fungerat jättebra, men letar nu efter ett lite billigare alternativ. Har funderat på att prova Hippo K9:s algtillskott som ska innehålla allt hästen behöver, men undrar även om det finns någon "vanlig produkt" som säljs i affärerna som inte är syntetiskt tillverkad? Några förslag?

Min har också reagerat negativt på mineraler, anledningen är att han inte tål melasstillsatsen som finns i många mineralfoder.

Jag har köpt till rena pulver av de mineraler som jag anser att han behöver ha samt som han har haft brist på och kommer prova ett melassfritt fullmineralfoder under våren.

Har även provat alger från A-Börje och det fungerade också.

Hur har ni kommit på att det just beror på att de är syntetisk framställda?

Senast ändrad:

Alger innehåller alldeles för höga halter av Jod, vilket kan leda till jodförgiftning och struma. Så DET tycker jag att du ska vara försiktig med!

Sen undrar jag om det här med "syntetiska" mineraler - VET ni inte att mineraler ÄR just kemiska grundämnen i olika konstellationer? De är inte mer syntetiska än de mineraler de kan peta i siggenom att äta jord och grus ute i hagen.... Skillnaden är bara att i köpemineralerna är mängderna av de olika mineralerna och spårämnena balanserade för att passa perfekt till våra hästar!

Alger innehåller alldeles för höga halter av Jod, vilket kan leda till jodförgiftning och struma. Så DET tycker jag att du ska vara försiktig med!

Sen undrar jag om det här med "syntetiska" mineraler - VET ni inte att mineraler ÄR just kemiska grundämnen i olika konstellationer? De är inte mer syntetiska än de mineraler de kan peta i siggenom att äta jord och grus ute i hagen.... Skillnaden är bara att i köpemineralerna är mängderna av de olika mineralerna och spårämnena balanserade för att passa perfekt till våra hästar!

Även om mineraler i sig är kemiska grundämnen så "köper" jag inte att framställningen till slutprodukt är naturlig och helt utan syntetiska tillsatser i mängder av olika former.

Inte ens algerna är utan vissa icke naturliga ämnen i mina ögon vid slutprodukten.

Detta med jod är överdramatiserat, längs vissa kuster som naturligt har hög jodhalt ska man vara extra försiktig men för övrigt så behöver man inte vara speciellt orolig om man bara har lite koll.

Du vet väl att för lite jod också det ger struma, vilket det gjort på min häst som inte ätit det i tillräcklig mängd i sitt liv.

:bow: :bow: :bow:

Förstår inte heller hur man kan kalla det "syntetiska" mineraler...

Mineralerna är väl så gott som alltid "naturliga", det är vitaminerna i många billigare kosttillskott som är syntetiska. Har kontaktat några leverantörer och de säger att produkten blir för dyr om de bara skulla använda sig av naturliga vitaminer.

Men algtillskott i rekomenderad mängd ger ett jodtillskott som bara ligger ngt under den svenska maxtoleransgränsen,redan på den nivån finns det dokumenterat skadliga effekter.
Så nej om man letar fram fakta är det ganska klart att varningen inte är överdriven. Hästen jodbehov täcks bra om man ger en matsked joderat salt till en 500 kgs häst.
PL

Varför måla fan på väggen i onödan? Nu är det ju så att många kan tänka själva och ge sin häst utifrån helheten. Och tittar man på resterande djur som får helt fel dos av det mesta så lever de och mår bra ändå.
Det är ett fåtal djur som fått sviter/dött men inte tillräckligt för att måla fan på väggen över att man ger sin häst jod i varje fall som några här gör, då borde det blir förbud på att ge sin häst salt varje dag med jod i istället tycker jag om man skall vara noggrann.

Min häst äter inte salt mer än pyttelite sommartid vilket han började med denna sommar som först inget alls vintertid, försöker jag då att ge salt i maten så slutar han äta. Så ska han ha i sig nåt jod nån gång så blir det vissa dagar sommartid + de gånger jag ger han vintertid från algerna.

Senast ändrad:

De flesta här har inte haft en aning om hur högt jodinnehållet i alger är innan diskussionerna.
Jag målar inte fan på väggen, jag påtalar faktiska risker.
Vill man ge ett jodtillskott så är alger alldeles utmärkt, ungefär två gram per dag blir lagom!
Som mineraler däremot passar alger oftast inte särskilt bra trots att reklamen menar att de är ett komplett mineraltillskott.
PL

Vet inte exakt vad han fått för symptom, men han blev tidigare dålig av att äta Kraft, och de fick svaret av en homeopat att han inte tålde syntetiska vitaminer. Det var den förra ägaren som sa att jag inte fick ge honom Kraft eller några syntetiska tillskott. Men som jag har förstått det så är det så att en del djur såväl som människor har svårare att ta upp syntetiskt framställda vitaminer, så kanske han helt enkelt inte fick i sig allt han behövde och därför blev hängig. Hur som helst så vill jag inte chansa, den förra ägaren har haft honom sedan han föddes och nu är han åtta år så jag litar på hennes åsikt. När han får Minecyl mår han jättebra, men smakar det så kostar det ju också...

Vet inte exakt vad han fått för symptom, men han blev tidigare dålig av att äta Kraft, och de fick svaret av en homeopat att han inte tålde syntetiska vitaminer.

Vet man inte vilka symptomen var så kan man inte utesluta t ex mögligt eller på annat sätt skadat foder. Man börjar självklart med att undersöka foderkvalitét och foderhygien. Är det allvarligare symptom bör man minst ta kontakt med veterinär. Att veta är bättre än att tro...

Om du blåst på en massa pengar för dyra tillskott är kanske inte så farligt om hästen inte lider av något, det drabbar bara din plånbok. Om hästen har en verklig överkänslighet mot något så skulle i alla fall jag utreda med veterinär så att jag utgående från innehållsförteckningar kan undvika det i framtiden.

En av SLUs hästfoderexperter sa att alger var i princip det enda fodermedel hon aldrig skulle kunna tänka sig att fodra med. Betyder rätt mycket för mig.

Jag ser inte alls att fördelarna med alger på något sätt skulle kunna uppväga nackdelarna. Men sen står det naturligtvis var och en fritt att fodra sin egen häst med det den tror på, men för mycket (relevant och saklig) information har ingen dött av...

Dessutom genomgår förmodligen de sk naturliga vitaminerna även en del kemiska processer vid framställande.

Till TS; syntetiska mineraler "finns inte", mineraler är grundämnen. Du har helt rätt i att flera av vitaminerna har ett sämre upptag om de framställts syntetiskt, men att hästen skulle bli dålig av det...njae...låter rätt otroligt tycker jag. Har du sett att han blivit dålig?

En av SLUs hästfoderexperter sa att alger var i princip det enda fodermedel hon aldrig skulle kunna tänka sig att fodra med. Betyder rätt mycket för mig.

För mig betyder sådant, bra att veta och ha i bakhuvudet.

Jag ser inte alls att fördelarna med alger på något sätt skulle kunna uppväga nackdelarna. Men sen står det naturligtvis var och en fritt att fodra sin egen häst med det den tror på.

Eller vad just en häst behöver. Du behöver inte se några som helst fördelar, förstår inte va det har med min hästs lilla jodintag att göra. Det handlar inte alltid om vad man som ägare tror på eller inte, hästen skall ha vad den behöver och då tar man det från vad den tål, svårare än så är det inte för mig. Visserligen så kan jag ju ställa ett fat med ren jod i boxen och hoppas han skall andas i sig sin dos, problemet blir då att även andra hästar kan bli drabbade och det vore ju dumt när de kanske inte alls behöver.

Men för mycket (relevant och saklig) information har ingen dött av

Vissa saker kan blir rätt så tjatiga när det glöms bort att ta hänsyn till varje individ och när varje hästägare som går mot stömmen ofta blir tagna för att besitta mestadels okunskap. Information är ofta att jämföra med referensvärde de är tagna som ett medeltal, men säger inte mycket om individen som faller utanför dessa ramar. Ska man bara strunta i dem eller göra som alla andra trots att det inte är det bästa? För mig är det de som ger ökad kunskap och utveckling.

Senast ändrad:

Har du läst innehållsförteckningen? Det är inte svårt att ersätta innehållet i Minesyl!
För att tillverka ett kg tar du

995 gram laktos (mjölksocker)
25 mg askorbinsyra (vitt pulver från kryddhyllan),
0,025 mg Riboflavin (gult pulver från apoteket),
0,025 mg Tiamin (pulver från apoteket),
50 mg krita (Kalciumkarbonat) från färghandeln
7,5 mg Magnesiumlaktat, köpes enklast som receptfri tablett på apoteket
5 mg Kaliumjodid. Från apoteket el välsorterad färghandel.
4,2 gram icke uppgivet innehåll

Sen blandar du och säljer för 175 kr/ kg!

Den traditionella homeopatin spädde ut saker i vatten. Den moderna skolan tycks spä ut ämnena i mjölksocker! Att vuxna hästar inte kan spjälka mjölksocker tycks man inte bry sig om. (dock är det på intet sett olämpligt att ge, men nyttan kan ifrågasättas).

Det finns inte en chans att hästen får i sig de mineraler de behöver på detta sätt!! Dock stor chans att tillverkaren får en god inkomst. HH

Om han har problem att ta upp syntetiskt framställda vitaminer kanske han helt enkelt fick vitaminbrist. Jag tycker inte att det finns någon orsak till att utreda om han är överkänslig mot något, jag föredrar själv naturliga tillskott, och vill hellre ge honom det också (dock har han aldrig fått alger som tillskott). Han mår prima nu och det är det viktigaste. Min fundering i tråden var bara om någon visste någon annan leverantör som säljer naturliga tillskott. Jag återgår nog till Minecyl som jag vet fungerar bra på honom, för alger verkar det ju vara mycket delade åsikter om. Men tack för alla svar. :)

Jag återgår nog till Minecyl som jag vet fungerar bra på honom, för alger verkar det ju vara mycket delade åsikter om. Men tack för alla svar. :)

Mitt budskap blev visst otydligt!

Vad hästen får i sig ur Minecyl är mjölksocker. Det behöver den inte. En liten, liten skvätt inte ens ett gram är delvis syntetiska, delvis koncentrerade vitaminer C o B. Dessa tillverkar hästen i betydligt större mgd själv.
I en dos, 25 ml, finns ju knappt något spår av mineraler. Du måste ge många kg Minesyl om dagen för att tillfredsställa kalkbehovet t ex. HH

Så vad rekommenderar du? Vad ger du själv din häst?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·
Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 697
Senast: spaderÄss
·
S
Foder & Strö Vad ska man utfodra sin häst med vid pälsfällning? Jag är en ganska nybliven förstagångs hästägare och detta är en djungel för mig...
Svar
1
· Visningar
1 912
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka