Övergångshäst

Sv: Övergångshäst

Oj, jag hade inte läst alla inlägg innan jag började svara.

Ja jag ska nog kika lite på Tyskland och Danmark.

Fast hur många verklig KAN rida internationellt? Det är en fråga om ekonomi också. Känner ändå ganska många juniorer, visste satsar de men lika många är helt införstådda med att de har ett stopp rent finansiellt.

Penny: då skulle jag annonsera, jag fick massa intressanta förslag när jag la ut annons och köpte min senaste. Hyggliga åldrar, bra resultat, bra stam. Har de dessutom hunnit bli +12 år så håller de antagligen för den ridning, träning och tävlng.
Att rida MSVB/A-George är ingenting man måste ha en grym häst för, det räcker med en trevlig, ridbar och lydig häst!

Jag tror också att många har lite höga tankar om sig själva/sina barn, men jag har skrev bara vad jag har hört personligen från tex sådana som letar just häst. Att junioren vill till landslaget och ska ha en häst som kan räcka dit... Sedan kanske man kommer till insikt under hästletandets gång;)

Jo, det kanske är så, vet inte riktigt. Det jag tycker är att på tok för många köper hästar över sin egna kapacitet, det är en sak att köpa unghästar men jag förstår inte vitsen med att köpa en på tok för svår häst som förvisso är fin och meriterad men som man ändå inte kommer till ridning på.

En 15 åring är inte så gammalt tycker jag, utan det faller under halvgammal för mig, och en mkt välutbildad sådan är fortfarande väldigt dyr. I alla fall de jag sett. Låter som du har fått en riktigt härliga läromästare.

Nä, det där med att gå med vinst på hästar har jag gett upp för länge sedan, det händer alltid oförutsedda saker :) Så sådana planer har jag inte. Men en godkänd hingst betingar alltid ett värde då de kan "jobba" i aveln när de blir äldre, eler blir de för gamla för sådant med?

Det är sant, tänkte mig inte riktigt för innan jag svarade. Vi la ner letandet efter häst i Sverige ganska snabbt, just för att priserna på dessa läromästare var extremt höga. En vän köpte just en sådan häst som vi letade efter, fast hon köpte den från Sverige och där landade priset på 600 000 kr...

Jag har inget intresse av att han ska verka i avel, utan ser det mest som en bonus att möjligheten finns ;)

Nej, det kan jag täbka mig att du inte harnu mitt i tränings och tävlingstider:laugh: Men möjligheten finns där ......

Jag kan inte annat än att hålla med. Det gäller att hitta balansen,en häst ungen klarar av och som fortfarande är schysst att se på :)

Jag har provat lägga ut lite annonser så får vi se vad som händer.

Lycka till! Hoppas att ni hittar er en fin häst så kanske vi ses på någon tävling framöver... :)

jag annonserade här på buke att jag letade sådan häst och fick flera svar! Och sådana annonser har jag oxå sett med jämna mellanrum, men som sagt, de är ju över 15 år - för annars är de ju kvar på tävlingsbanorna

KL
Jag kanske resonerar lite annorlunda men visst läromästare i all ära men ibland är det inte så enkelt med hästar som kan "allt" heller. Jag upplever att de gärna kan köra sitt eget lilla race ibland och vara för känsliga för vanliga dödliga men det kanske är något man rider in sig på.

Jag hade köpt en något yngre förmåga som rör sig trevligt och är väl grundutbildad, bytena kan man alltid få hjälp med (skicka iväg den ett tag tex) för jag antar att hon inte ska kasta sig ut i MSV med en gång.

Fast det är nog så att många juniorer som ex ridit nationellt på ponny gärna vill "börja" på Msv-nivå. Nu får dom ju i så fall passa på i år, nästa år måste man ju kvala dit.

*KL*

Hade varit intressant att veta vilken pengar ni tänker er? När jag hade annons senast så ringde det väldigt många med liknanade situation som er, av typen:
" vi letar en häst som ska gå lägst MSV och har en budget på 40 000...."

Svaren ni får är ju väldigt beroende av prislappen, svar som cashmirs går ju tex helt bort om man inte har en ganska ansenlig summa på kontot (även om det är billigare utomlands så är det ju inte gratis...)

JA, vi hade tänkt oss någonstans 100-150 tkr och om det känns absolut rätt runt 200 tkr.

Men efter helgens SM-framgångar vill dottern nu rida ponny tills hon blir 18 så nu blir det D-ponny.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 128
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 869
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 458
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V