Övergångshäst

P

Penny

Moderator, om jag lagt tråden fel så flytta den. Ska köpa storhäst till dottern som rider nationellt på ponny. Det är såklart en stor skillnad på att rida ponny och häst. Jag behöver lite hjälp att resonera hur jag bör tänka. Lite input helt enkelt. Jag har ingen stor plånbok och ingen ponny att sälja (den hon rider nu är inte vår). Å ena sidan tänker jag att jag vill köpa en som kan alla grejer men då får det bli en "riktigt gammal" häst och då måste jag ju återinvestera i en ny om något/några år och då är hela den köpeskillingen förbrukad - jag har betalat för kunskap. Eller ska man köpa en "halvgammal" häst som kan en del och där i allafall bytena är befästa? Eller ska jag köpa en talangfull yngre häst som inte är färdigutbildad - men då kommer problemet med att dottern kan ju ju till exempel inte rida byten själv - svårt att lära någon då :) Självklart skulle ett sådant köp ske i nära samråd och samarbete med duktig tränare. Så hjälp mig nu, hur bör jag resonera?

Sv: Övergångshäst

Jag gick över från ponny till häst förra året då jag blev 18, vi hade heller inte så mycket pengar att leka med. Min ponny är dock väldigt lik en storhäst att rida så för mig var inte den över gången speciellt svår. Jag tycker faktisk min storhäst är lättare att rida än mn ponny :o

Jag köpte mig en föredetta hopphäst född -96 (med en helt vansinnig stamtavla dessutom, e.beach boy ue.standford) som egentligen inte gjort ett dugg, som knappt satt sin fot på en tävlingsbana. Men ganska väl grundutbildad var han och han har goda grundgångarter som utvecklas hela tiden. Det som var viktigt för oss var just att hästen skulle byta rent och bra. Vilket denna herre gjorde. Det är så lätt att det blir fel med bytena kände vi att den risken vill vi inte ta då jag siktar på högre klasser.

Hästen hade aldrig haft ett kandar i munnen, vilket vi haft lite problem med men nu verkar det peppar, peppar, vara löst, det har mest sutit i ridningen och accepterandet av bett och hand. Men vi lyckades kvala till junior-SM på några månader förra året, red det också men då var vi väl egntligen inte riktigt redo. Idag rider vi Msv A/st. George på godkända procent och målet nästa år är YR-SM. Dessutom har jag en underbar kompis som jag kan göra allt med, hoppa, rejsa i skogen med och tuffa dressyrpass på banan. För mig var det viktigt att det fortfarande skulle kunna vara allsidigt och mycket lek - en ponny i stort format!

Jag skulle råda till att köpa en häst som tjejen kan ha kul med i alla lägen, vad jag stött på är att många känner att det blir för stort allvar när man kliver upp till häst. Så länge ni känner att ni har god tillgång till bra hjälp så köp en "halvgammal" häst som byter stadigt och som har de grundkvaliteter ni vill ha. Det blir kanske lite mer slit (men man lär sig ändå kanske lite extra på resan?) än att köpa en helt färdig läromästare men mindre risk än att köpa den unga talangen.

ag skulle råda till att köpa en häst som tjejen kan ha kul med i alla lägen, vad jag stött på är att många känner att det blir för stort allvar när man kliver upp till häst. Så länge ni känner att ni har god tillgång till bra hjälp så köp en "halvgammal" häst som byter stadigt och som har de grundkvaliteter ni vill ha. Det blir kanske lite mer slit (men man lär sig ändå kanske lite extra på resan?) än att köpa en helt färdig läromästare men mindre risk än att köpa den unga talangen.

Håller med dig...

Vi har ju en som inte är lastgammal, men som inte gjort så himla mycket tävlingsmässigt. Men byter gör den, ner till varje om piloten sköter sig. Men hästen är bussig och vettig i huvudet även om den kanske inte är lika lätt som om vi hade köpt en stadig läromästare för en halv miljon...

Jag tror också att det är viktigt att man inte köper en "för svår" häst till en ung junior. Ridning ska vara roligt och det blir det oftast inte om man köper en för svår häst.

*kl*
Till TS: Vad har dottern för mål med stor häst? Det måste man också fundera över när man köper häst.

Hej, tack för svar. Vad roligt att det gått så bra för dig och din häst :)

Lite som du resonerar jag också, en halvgammal som i allafall byter rent. Ponnyn min dotter rider nu är också "storhästkänslig". Du får inte balansera det minsta i tygeln, du får inte ha vikten det minsta fel...Var en resa att rida in sig på men nu kommer hon ha lite "gratis" när hon går upp på storhäst säger tränaren.

En annan tanke jag har är att köpa en halvfärdig D-ponny med gång och ridbarhet som hon kan rida ett par år eftersom hon är 16 år. Men då ska man ju ut i karusellen med att sälja och köpa igen. Man fäster ju sig så vid hästarna. Samtidigt är ponnytiden så kort och ska kanske njuta av hela den?

Ni verkar ha hittat det perfekta alternativet låter det som.

Jag håller absolut med om att det inte får vara för svårt för det ska vara roligt.

Du har helt rätt i att målen är viktiga. På lång sikt vill hon kunna rida Intermediere och sedan får delmålen vara olika beroende på vilken typ av häst vi köper. Hon kommer få en lång resa dit eftersom plånboken som sagt är tunn:) Men hon vill ha målet att under nästa år rida MSV och försöka kvala till Junior SM men det långsiktiga är Intermediere. Och det är här, hur hon ska kunna nå det (när hästarna är så dyra) som velandet om bästa väg slår till.

Tack för kloka inlägg.

Det är helt klart roligare med ponnytävlingar än storhäst tävlingar - det blir inte samma gemenskap med Agda 45 som åker hem direkt efter sin start ;) Men att sälja en vän är inte det lättaste, där måste man ju göra en avvägning av vad man faktiskt vill. Eftersom hon bara är 16 så om ni väljer att köpa häst så hitta någon där hon fortfarande kan göra de saker hon hade gjort till vardags på en ponny. Vardagen är viktigast, tävlar gör man ändå bara ibland.

:laugh: Agda 45, haha.

Bra tänkt där med vad hon gör till vardags. Det hon tycker är allra roligast är att träna :) Och känna att hon gör framsteg och utvecklas. Fick hon, skulle hon kunna träna för instruktör varannan dag, nu blir det ett par ggr per vecka. Sedan rider hon såklart varierat men det hon tycker är riktigt kul är att träna (och tävla såklart). Det är likadant med fotbollen - hon älskar att träna:)

Jag tror att man nog inte ska låsa sig vid att "den här hästen ska jag ha livet ut" även när man köper sin första stora häst (iaf inte om man ska tävla högre än Msv). Vi vet tex att vår häst inte kommer att räcka till i högre klasser även om den gör mycket av krumelurerna. Den har sina begränsningar men är bra att lära sig på.

Men min dotter tycker det är mycket roligare att rida stor häst än ponny!

..min dotter var lyrisk när hon provridit den första storhästen - hon tyckte att det var så roligt :)

Nej jag är helt inne på att hon kommer att ha flera storhästar innan hon når sitt mål. Kanske en halvgammal med befästa byten först som hon kan utvecklas vidare med och sedan kanske man kan få en läromästarslant för den och man kan köpa sig en yngre förmåga. Att man då blivit så pass duktig att man kan utbilda lite själv och därför köpa en outbildad men med mer kapacitet än den halvgamla läromästaren. Tänker jag tokigt?

Jag skulle försöka hitta någon som ändå gått typ MSV B och har några år på nacken (behöver ju inte vara lastgammal) bara för att det är faktiskt en stor övergång, helt annorlunda ridning o.s.v.
Och alla utbildade hästar är inte snordyra, de kanske har någon liten defekt eller så som inte har någon betydelse. Bara för att hästen inte är superflashig betyder det ju inte att den inte kan gå högre klasser, om man åker ut och tittar på en George eller Int I behöver det absolut inte vara några sjukt häftiga hästar som ändå presterar bra.
Sen förstår jag att det kan vara svårt att hitta, jag har nog bara haft tur (fast jag är något äldre än din dotter) och köpte en 13åring som gått upp till MSV B:4 med ok resultat och kan mer än så.
Men det är värt att kolla efter, sätta ut en egen annons kanske!
Om man inte satsar på att slåss mot de i toppen om typ landslagsplatser öppnar sig en helt annan värld där ridbarhet är viktigast.

Om man inte satsar på att slåss mot de i toppen om typ landslagsplatser öppnar sig en helt annan värld där ridbarhet är viktigast.

Fast hur många juniorryttare har inte som främsta mål att ta en plats i landslagstruppen? ;) Jag tycker att det är ganska vanligt bland ponnyryttare som går över på stor häst. (Och då handlar det om att ryttaren själv eller dennes förälder uttryckligen sagt att det är dit man vill).

Jag gick från ponny förra året, strax efter att jag hade fyllt 17 år. Hade då ridit nationellt och SM på ponnyn och kände att jag var "färdig" med henne.
Ville dessutom hinna med ett junior-år på storhäst och gick därför från ponny "ett år för tidigt".

Eftersom jag ville fortsätta på samma nivå som jag slutade på ponny, valde vi alternativet att köpa en äldre läromästare. Gör man så får man, precis som du säger, vara beredd på att man slänger pengarna i sjön. Du får aldrig tillbaka pengarna du lägger ut, men köper du en häst som är runt 15 år så handlar det inte längre om några fantasisummor heller. Se det som läropengar!

För mig blev det en 15 årig godkänd hingst, utbildad grand prix. Jag kommer aldrig att ångra mig, hästen är helt fantastisk och jag har lärt mig massor. Men så har jag snälla föräldrar som inte kräver att vi ska gå med vinst på alla hästar vi säljer heller...

Fast du köpte en tysk häst. I Sverige ligger iaf den begärda prislappen på liknande hästar på en halv mille (eller väldigt nära iaf). Det tycker jag är dyrt iaf...

Då kanske jag ska komma med ett helt annat svar - försök hitta en gammal läromästare att ha på foder! Jag har sett många "färdigtävlade" hästar i 17-20 års åldern som vill ha nytt hem för en tid och som ändå ska hållas i trim men som kanske egentligen "gjort sitt" på tävlingsbanorna när det kommer till att prestera bland de bästa, men som fortfarande kan lära en ung tjej MASSOR o plocka många rosetter på enbart rutin. Sen när dottern lärt sig rida stor häst o tagit sig upp i klasserna så kan man spana efter en ganska ung förmåga att utbilda själv ett tag - för då har dottern redan lärt sig göra bra byten o andra krumelurer på en rutinerad häst men ni har ändå alla pengar kvar! (och har dessutom hunnit spara lite mer ;) )

Fast du köpte en tysk häst. I Sverige ligger iaf den begärda prislappen på liknande hästar på en halv mille (eller väldigt nära iaf). Det tycker jag är dyrt iaf...

Helt sant. Det är många som vill ha sånna hästar här, och när det finns så få bra läromästare i Sverige blir de jättedyra...

Får väl lägga till då: TS, om ni har några bra kontakter (tränare mm) så leta utanför Sveriges gränser, Danmark eller Tyskland har många bra hästar som inte har fantasipriser. Dock får man självklart räkna in pengarna för lastbilstransport till Sverige och annat, men efter att ha provat en del hästar utomlands hävdar jag bestämt att det är mer häst för pengarna utanför Sverige. Jag köpte som sagt min läromästare från Hamburg i Tyskland.

En 15 åring är inte så gammalt tycker jag, utan det faller under halvgammal för mig, och en mkt välutbildad sådan är fortfarande väldigt dyr. I alla fall de jag sett. Låter som du har fått en riktigt härliga läromästare.

Nä, det där med att gå med vinst på hästar har jag gett upp för länge sedan, det händer alltid oförutsedda saker :) Så sådana planer har jag inte. Men en godkänd hingst betingar alltid ett värde då de kan "jobba" i aveln när de blir äldre, eler blir de för gamla för sådant med?

Vi har absolut ing planer på landslagstrupper eller vara med i toppen, för det kommer vi aldrig att kunna vara.

Men kunna prestera hyggliga resultat i MSV och utvecklas mot Georg vad det lider...

Det skulle jag gärna göra, problemet är att hitta dem.

Finns ju flera altenativ, de går ju o köpa en lovande ungponny som dotten kan utbilda och tävla på de viset får hon ju alla dom roliga ponnyåren och förhoppningsvis går ni ju i vinst när den säljs o kan då köpa en fin storhäst. självklart är de svårt o sälja den men ska man nå toppen så är de bara o bita ihop :)
Ett annat alt är att köpa en äldre läromästare som hon kan ha kul med o lära sig en massa.
Eller skaffa en yngrehäst med mycket kapacitet o utbilda den själv med hjälp av duktiga tränare.
De som är bra med yngrehästar som inte är så utbildade är att man ofta kan få dom till ett bra pris o sen sälja dom dyrare o då köpa en bättre lite äldre häst :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 128
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 869
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 458
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V