Övergångar från galopp till trav

C

CalleNy

Jag har en underbar liten arab :) Jag har jobbat mycket med att få honom att ta stöd på bettet! Har gjort hundratals övergångar skritt - trav- skritt -trav. Nu fungerar detta mkt bättre! Han tar bra stöd utan att spänna sig och vi får fina övergångar från skritt till trav och tvärtom! Har nu börjat jobba med galoppen lite mer( förut rusade han runt men har nu fått honom i en lugn galopp där han börjat söka sig framåt o nedåt) Men har svårt att få honom dels att inte spänna sig i fattningen,han vill gärna springa in i fattningen. Försöker därför fatta galopp från skritt, saktar av när han rusar in i fattningen och berömmer mkt när jag får honom att fatta galoppen direkt från skritt. Men har också problem med avsaktningen från galopp, även att vi nu har en hyfsat lugn o någorlunda samlad galopp blir avsaktningarna till trav väldigt knyckiga o ryckiga:crazy: Vet inte riktigt hur jag ska göra/träna för att få min häst starkare i dessa övergångar!:confused: Ngn som har tips o råd om detta???

Sv: Övergångar från galopp till trav

Läste häromdagen ett tips som The_connemara (tror det var så h*n hette) skrev i en annan tråd ang. detta. Och det var just att inte tänka avbrott, utan tänka trav.

Tänkte bara dela med mig av det, vill du ha vidare "information" om detta så tror jag inte att h*n har några problem med att du frågar :)

Okej, tack, ska försöka leta upp den tråden!!!:)

för oss har det fungerat att böja igenom honom ordentligt i innersidan innan övergången eller bakdel/framdelsvändning innan igångsättning. då har du redan hästen på bakdelen
tex rider du en liten, liten volt i skritt och gör sedan galoppfattningen när hästen går på böjt spår och är rikigt eftergivet i innersidan
likadant kan du göra i galopp. du går in på en liten liten volt och saktar sedan av i volten

Senast ändrad:

Jag jobbar lite tvärtom med min. Skritta på en volt, ställ hästen utåt o led in framdelen så den spårar med bakbenen, inför galoppfattningen samla upp skritten, hästen ska skritta på med bakbenen i låg form och mellan skänklarna, sedan försiktig galoppfattning (det blir lätt att de kastar sig iväg när de inte riktigt orkar), galoppera på något/några varv med hästen svagt utåt ställd, och peta in ytterbogen/framdelen med ledande inner tygeltag och ytter skänkel, när hästen känns mjuk, och jobbar lågt, samlat i bra tempo, bryt av, o där kan du ju lägga din trav om du orkar, jag går ned till skritt o börjar om.
Ibland kan få man få ställa utåt, inåt, utåt i galoppen innan de mjuknar o går ner i form, var noga med tempot, att hästen inte bara springer. För min häst är galoppen den jobbigast gångarten;) De här skritt- galopp styrketräningen är jättebra, jag gör dne ofta ute på sand/mjukare underlag, det blir bra sug och han aktiverar bakbenen mer ute;)
När jag går från galopp till trav har jag ett kommando så han går över i trav (fusk jag vet) och sedan måste jag hålla om rejät med skänkeln och vara mjuk i handen för att få honom rak o framåtgripande, blir lätt att jag bromsar med handen o glömmer skänkeln o då blir det bara hattigt o spänt. Så driv hellre på framåt en mjuk hand så han sätter runder sig o inte springer iväg. Du kan ju rida lätt i början om dte känns spänt att sitta ned.

Tack för era tips! Ska testa dessa!!!:)

Se till att kolla sadeln också, mina och ponnys problem blev mycket bättre när vi bytte ut vår gamla sadel. Nu tycker jag lite synd om ponnyn som hade den sadeln...(jag stoppade om den och kollade den en gång i halvåret så den var ok, men det fanns sadlar som underlättar för oss..)

lycka till!

Låter precis som min halvblodsdam när jag fick henne ;) jag har fått träna, träna och träna på avsaktningar ifrån galopp (avsaktningar överhuvudtaget eftersom hon är ett krutpaket med egen vilja..) att vara bestämd och ge samma signaler vid varje avsaktning tycker jag är grund, det funkar inte att bara dra i tyglarna.. i början provade jag det flera gånger, hon sprang bara fortare då.. haha.

Avslappnad, sätt dig tillbaka, bli tung och tänk trav som en skrev här ovanför. Att välja en viss sträcka att galoppera och sen SKA det vara trav vid "den" eller "den" bokstaven brukar fungera, då blir man lite omedvetet bestämd i sig själv. I början kunde jag inte galoppera för lång sträcka, för då hann hon få upp farten.. ;) då var det kanske ett kvarts eller ett halvt varv på volten som gällde, sen avsaktning. Med tiden sen ökade jag sträckorna, och nu tar hon avsaktningar när som helst.

Jag är ingen expert, men det här har fungerat på min dam iallafall, nu sköter hon sig och saktar av när jag ber henne om det iallafall :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag har börjat kunna rida mer galopparbete på min travare nu på sistone. (Han kan fatta galopp från skritt i båda varven och...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: Lager
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 263
Senast: Boj
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama