Sv: övergång
Det beror helt på vad det är för häst. Jag har själv en islänning och när jag började rida honom var det grispass för hela slanten. Jag kunde inte, och han hade väl kanske inte jättelätt för gångarterna heller.
Det funkade ju, men han var stel och spänd och gick ju inte i någon fördelaktiv form precis. Det tog lång tid innan jag kunde kontrollera traven helt och hållet (typ 2 år) innan dess var det blandat med en massa grispass, som inte är så roligt, varken för ryttaren eller hästen.
Jag lärde mig ganska fort känna skillnad på de olika gångarterna, men det var först när jag började rida för en bra tränare som jag började förstå hur jag skulle göra för att få den gångarten jag ville. Nu har jag fått en häst med väl separerade gångarter, som har rena och fina gångarter. Det är mycket roligare att rida en sån häst om du frågar mig!
Jag tävlar inte, utan är väl mer av en skogskulle som tränar för att det är roligt att lära sig något och för att få en hållbarare häst. Han är 22, men det kan man verkligen inte tro! Hade han varit kvar i samma skick som för några år sen hade han nog kännts betydligt äldre.
Jag har lärt mig väldigt mycket själv, men det är alltid nyttigt och rida för någon som kan sina saker. Och framförallt så är det riktigt roligt om man hittar en tränare som passar ens egna mål och träningssätt. Vi tar allt i min och hästens takt och det är ingen press, bara roligt!