övergång

delfi

Trådstartare
Från att ha ridit "vanlig ridning" (lite som skogsmulleridning) och tanken finns att köpa en islänning, så undrar jag, måste man gå och lära sig tekniken för att rida en isl. Hade en kompis som gick på lektion ett par gånger och red isl. som sa att det var inget för henne då skulle hon få lära om allt från början att rida. Men en vanlig trav och galoppfattning gäller väl en isl. också.En knäpp fråga kanske!!!!!!!!!

Sv: övergång

Kanske är bättre att du vänder dig till islandsforumet, finns dessutom flera liknande trådar där redan!

En islandshäst är ju precis som en vanlig häst i den allmänna ridningen, och rids ju helt enkelt enligt ryttarens stil. Men det du framförallt måste lära dig är att kunna skilja på diverse taktfel och kunna hantera gångarterna när det finns 1 eller 2 till gångarter att blanda in i de övriga. På de flesta hästar är detta mycket svårare än vad många tror, då det kan behövas mer teknik att få in allt rätt. Till skillnad från en tregångare där ju principen egentligen bara är att driva frammåt, så behöver du förstå hur islandshästen fungerar för att få den effekten du vill och inte bara ett virrvarr av allting...

Så ja, jag anser att man behöver ta sig tid för att lära sig rida just islandshäst för att få ut det bästa både för ryttare och häst.

Ska du inte tävla, så rid hästen som du vill, jag "hamnade plötsligt" bland isllandhästar som jag bara skulle motions rida, ägaren förklarade lite enkla kommandon och efter ha ridit ca 3 gånger började jag klart känna om hästen gick "rent" eller inte och kunde rätta till. Red även en som skulle tävlas senare och de va ganska teknik och "känna" krävande, och jag behövde instruktör.

Häst som häst - det är ingen skillnad förutom växlarna. Ska du tävla och rider en häst med fler kvalitéer så måste du såklart också vara med precis i hjälpgivning och kunna rida takten i gångarterna på ett annat sätt. Men en vanlig juste skogsmulle är inga problem - starta, stanna, svänga... ;) Be att de visar dig hur du ska göra i tölten bara.

Tack alla för svaren. Ska "skogsrida" är tänkt, men det känns som att det skulle vara bra med några lektioner på islandshäst

Det beror helt på vad det är för häst. Jag har själv en islänning och när jag började rida honom var det grispass för hela slanten. Jag kunde inte, och han hade väl kanske inte jättelätt för gångarterna heller.

Det funkade ju, men han var stel och spänd och gick ju inte i någon fördelaktiv form precis. Det tog lång tid innan jag kunde kontrollera traven helt och hållet (typ 2 år) innan dess var det blandat med en massa grispass, som inte är så roligt, varken för ryttaren eller hästen.

Jag lärde mig ganska fort känna skillnad på de olika gångarterna, men det var först när jag började rida för en bra tränare som jag började förstå hur jag skulle göra för att få den gångarten jag ville. Nu har jag fått en häst med väl separerade gångarter, som har rena och fina gångarter. Det är mycket roligare att rida en sån häst om du frågar mig!

Jag tävlar inte, utan är väl mer av en skogskulle som tränar för att det är roligt att lära sig något och för att få en hållbarare häst. Han är 22, men det kan man verkligen inte tro! Hade han varit kvar i samma skick som för några år sen hade han nog kännts betydligt äldre.

Jag har lärt mig väldigt mycket själv, men det är alltid nyttigt och rida för någon som kan sina saker. Och framförallt så är det riktigt roligt om man hittar en tränare som passar ens egna mål och träningssätt. Vi tar allt i min och hästens takt och det är ingen press, bara roligt! :D

Kan ju tillägga att långt ifrån alla islänningar jag ridit kan vanlig trav och galoppskänkel. Det krävs ofta en del träning och mycket känsla för att hitta alla gångarter och vilka knappar man ska trycka på.

En islandshäst är ju också en häst och ska ridas och arbets som en sådan. Sen finns det mer att lära om de olika gångarterna, men det kan en duktig islandsinstruktör hjälpa dig med.

..//Men det du framförallt måste lära dig är att kunna skilja på diverse taktfel och kunna hantera gångarterna när det finns 1 eller 2 till gångarter att blanda in i de övriga. På de flesta hästar är detta mycket svårare än vad många tror, då det kan behövas mer teknik att få in allt rätt. ..//behöver du förstå hur islandshästen fungerar för att få den effekten du vill och inte bara ett virrvarr av allting...// man behöver ta sig tid för att lära sig rida just islandshäst för att få ut det bästa både för ryttare och häst.

Utgå ifrån att det ÄR skillnad - och ställ in dig på att lära. Lär "från början" istället för att "lära om". Det går betydligt snabbare och är roligare.

Jag håller med Rein. Jag red islandshäst under en tid - lärde massor som jag har med mig även nu när jag inte rider islandshäst. Om du inte redan varit där - "prata" med folket på islandshästforumet.

Lägger till att jag är big fan av raggsockorna :love: UNDERBARA hästar av mindre format med integritet.

Åka islandshäst är lätt, rida i rätt gångart och form kräver en hel del i början.
Islandshästar rids i en öppnare form med mer energi.
Man måste få känna gångarterna och allt oönskat som finns däremellan.
Alla hästar är olika så det är bra att lära känna hästen när man är helt novis.
De flesta är väldigt känsliga för balansen hos ryttaren, lite obalans så blir det en annan gångart ,går på bogarna mm.
Alla islandshästar jag känner kan precis allt som andra hästar kan.
Kanske inte på högsta dressyrnivå men har separerade gångarter. Kan galoppfattning,
galopp på volt, skänkelvikning mm.
Men det kräver mer känsla av ryttaren då det finns fler gångarter att hålla reda på.
Min häst travar och töltar ogärna med en storhäsryttare men har inga problem med en 7 årig ryttare, då sitter traven. Töltar som en klocka med en ryttare som vet hur man töltar annars blir det en oinspirerad grisepass.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA