Övereagerar jag??

Underbar

Trådstartare
Jaha ett sto har kommit till stallet med 6 valackar. Och det blir ju lite problem när det kommer ett sto tyvärr. Kan inte gå med dom andra för det blir bara massa bråk.

Men det verkar som att det är MIN häst som ska gå med stoet. Och jag vill helst inte att han ska gå med ett sto för han blir :love:. Dom andra stona han har gått med, har han blivit helt galen när dom går ur hagen. Springer framåt och tillbaka och gnyggar. Vissa dagarn när jag kom hade han massa intorkad svett :( Jätte kul när man kommer till stallet och ska köra måste man ducha hästen. Så får det ju absolut inte bli i vinter då blir han ju sjuk. Och han måste skydda stoet hela tiden, och bråkar då med dom andra hästarna. Men dom kommer ju gå ensama så då behöver han ju inte skydda henne. Och en väldigt stor nakdel till är att dom kommer ha en jätte liten hage. Jag hatar små hagar! Det blir massa lera och har inget att göra där. Ingen stans att ta skydd.

Detta känns jätte tråkigt, vill helst inte bråka med någon om det för trivs jätte bra i stallet och tycker väldigt mycket om alla där. Allt har varit så problemfritt och så kommer detta :cry

Kände bara att jag behövde skriva av mig. Vad tycker ni övereagarar jag?

Senast ändrad:
Sv: Övereagerar jag??

Varför blev det just din häst som skulle gå med stot? Måste han gå själv med henne? Kanske blir bättre om någon annan är kvar i hagen om hon försvinner...

Själv har man en valack som går med 5 ston. Han har lagt beslag på 2 st, eller rättare sagt; en av dem har lagt beslag på honom...

Det lätt så på dom, jag undrar det också. Men vi ska ha ett stallmöte om det. Men vissa verkar tro bara för man har en shettis så ska den vara sällskap till andra hästar om dom blir sjuka eller kommer en ny.
Men så är det inte med min!

okej är det något bråk?

Det behöver inte vara något problem om det kommer ett sto till några valacker. Vi har alltid haft tre valacker och ett sto. Det har fungerat hur bra som helst. De går oftast tillsammans allihop. Det första stoet vi hade var bästa kompis med fullblodsvalacken men det gick att sära på dem ändå. När jag sedan köpte ett nytt sto och hon kom hem till dessa tre så gick det också bra.
Med detta menar jag att om det inte fungerar med din häst och det kan säkert vara så, så borde det ju fungera med någon av de andra. Du kan väl säga att han inte kan gå med ett sto och att ni får testa med någon av de andra?

Hallå?! En shettis är också en häst. Förklara det för dem och hur han reagerat när han gått med ston. Borde ligga i stallägarens intresse att de som hyrar stallplats är nöjda... Dessutom frågar man innan, eller exempelvis (/åtminstone) säger "det vore bra om din häst bla, bla för att bla, bla", alltså kommer med någon slag förklaring. Inte bara tar din häst för givet. Stå på dig!

Två av stona i "min" hästflock är väldig ranghöga och min häst får flytta på sig och det är NU, o inte sen. Med de andra är det inget bråk. Den nya tjejen som kom är ett welsh sto som är skimmel. Min häst är skäck, men väldigt vit, så han tycker väl att hon är tilltalande i färgen. Det är faktiskt en shettis som har lagt beslkag på min häst (kanske har något med rasen shettis att göra ;)). Det ser lite roligt ut för min häst är NSV/halblods korsning. Hon ser ut som ett litet föl i jämförelse med honom...:rofl:

Skulle dock tippa på att det blir annorlund om det kommer ett sto till ett gäng grabbar... Ökad rivalitet o så. Du skulle kunna förklara hur din häst reagerar och gå med på att de går ihop på prov och sen säga att det inte fungerar.

Det behöver inte vara något problem om det kommer ett sto till några valacker. Vi har alltid haft tre valacker och ett sto. Det har fungerat hur bra som helst. De går oftast tillsammans allihop. Det första stoet vi hade var bästa kompis med fullblodsvalacken men det gick att sära på dem ändå. När jag sedan köpte ett nytt sto och hon kom hem till dessa tre så gick det också bra.
Med detta menar jag att om det inte fungerar med din häst och det kan säkert vara så, så borde det ju fungera med någon av de andra. Du kan väl säga att han inte kan gå med ett sto och att ni får testa med någon av de andra?

Okej det va bra att det har gått bra :) Men vi får se när det är stallmöte hur det blir. Det blir nog inte min i alla fall ska säga att det absolut inte vill det. Och hoppas på att det finns någon annan som kan stå med henne.

Hallå?! En shettis är också en häst. Förklara det för dem och hur han reagerat när han gått med ston. Borde ligga i stallägarens intresse att de som hyrar stallplats är nöjda... Dessutom frågar man innan, eller exempelvis (/åtminstone) säger "det vore bra om din häst bla, bla för att bla, bla", alltså kommer med någon slag förklaring. Inte bara tar din häst för givet. Stå på dig!

Två av stona i "min" hästflock är väldig ranghöga och min häst får flytta på sig och det är NU, o inte sen. Med de andra är det inget bråk. Den nya tjejen som kom är ett welsh sto som är skimmel. Min häst är skäck, men väldigt vit, så han tycker väl att hon är tilltalande i färgen. Det är faktiskt en shettis som har lagt beslkag på min häst (kanske har något med rasen shettis att göra ;)). Det ser lite roligt ut för min häst är NSV/halblods korsning. Hon ser ut som ett litet föl i jämförelse med honom...:rofl:

Skulle dock tippa på att det blir annorlund om det kommer ett sto till ett gäng grabbar... Ökad rivalitet o så. Du skulle kunna förklara hur din häst reagerar och gå med på att de går ihop på prov och sen säga att det inte fungerar.

Ja varför ska mna ta en av valackarna som har svårt för det. Bättre att ta något som det går bättre med.

Jag är lite trög i dag :rofl: menar du att shettisen har blivit kär i din häst ?:) i så fall shettisar :rofl: dom är roliga. Händer en del när dom är iblandade i något. :D Haha okej men det är rätt gulligt när en liten och en stor häst går tillsammans . Ser ut som ett litet föl då ja. :rofl:

Ja tror också att det blir rivalitet då. Det är 3 av dom som är rätt rang höga också.
Ja tänkte också på det att ha han på prov, men vill ändå att vi ska göra hagen större då. Men får se. :smirk:

Jo, det är shettisen som är kär i min häst. Hon gnäggar när man varit ute o ridit och är allmänt närgången mot honom. En gång var hon lite väl intresserat, tyckte min häst, så han gick och ställde sig på ett ställe i hagen där det var surt...

Stå på dig på erat stundande stalllmöte. Du kommer bara ångra dig om du inte gör det. Du har ju inget att förlora!

Vill du inte att ponnyn skall gå med stoet så säg ifrån redan nu innan din fäster sig för mycket vid stoet.

Ja på stallmötet kommer jag stå på mig.
Aa det är det jag är rädd för att han ska färsta sig. Står bervid varandra i boxen med då blir dom tillsammans hela tiden. Räker med att dom står med varandra på kvällen i boxen. Så dom inte fäser sig så.

Det är ju inte roligt om han skall springa och ropa efter henne hela tiden heller. Slutar ofta med skador bara.

Ja det med kärlek är underligt.... Det gick ett halvblodssto o en halvblodsvalack ihop o sen kom mina isiskillar. Kristall o stoet är nog ihop efter bara en vecka, hon gnäggar o gnyr så fort vi lämnar hagen(tar ut dem o ryktar o pysslar o ev rider en sväng varje dag). Och hon går efter som en liten hund fast hon inte e så liten. Kristall är på kurs den här helgen så när vi lastat honom så var det ett evigt gnäggande o springande i hagen. Ja han gnäggade också och sparkade i transporten.

Så jag förstår dig, det blir lite oroligare i hagen o hästen får lite svårt att koncentrera sig när man ska arbeta. Som Åke sa, fort går det också! Och det här uppstår visst oavsett storlek på hästarna. Så om de med större hästar inte vill förstå att din shettis är lika viktig för dig som deras hästar är för dem så får du väl förklara det - att han inte är nån maskot eller vad de nu tror om de alltid tar för givet att din ska va sällskap.

Och överreagera, om nu ingen annan vill ha sin häst i den lilla hagen med det nya stoet så är det kanske ingen överreaktion - då hade ju nån annan kunnat göra det.

Ja det blir så himla jobbigt när dom blir så tajta. Sparkade i transporten låter inte kul. I alla fall om det inte är ens egna transport :D
Det är väligt jobbig när man är ute och kör eller något annat, när dom har svårt att koncentrera sig! Min har redan svårt för det ska alltid titta på saker. Han har blivit bättre på det sen hans förra kompis flytta som va ett sto.

Så om de med större hästar inte vill förstå att din shettis är lika viktig för dig som deras hästar är för dem så får du väl förklara det - att han inte är nån maskot eller vad de nu tror om de alltid tar för givet att din ska va sällskap.

:bow::bow:

Men det verkar som att det har löst sig nu. En islandshäst i stallet har fått så mycket eksem. Så han måste gå i en annan hage och då kan stoet gå med han. Och senare till vinter om det funkar med dom ska de gå ihop :)

Har läst lite i tråden här ismyg. och mitt stora halvblod blir förälskad i alla brudar (ja iaf om de går själva) han tar det till den nivån att han hoppar över för att följa med!

Så vi får se hur de går i vinter!

Men det är skönt att det har löst sig för dig, och om de strular till de säg ifårn med en gång att de inte ens ska tänka på de!

Knepigt när det blir sådär! Prata med den stallansvarige och tala om att du inte vill ha din valack tillsammans med stoet.

Har själv haft en häst (Ledarhäst dessutom) som vart tokig när det kom nya hästar till stallet - speciellt ston! Vart kär i alla! Riktigt bad att det inte skulle vara ett sto varje gång en ny häst skulle komma.
Ridningen blev bara skit - för han skulle bara ha koll på de andra hästarna, kom vi bort från stallet skrek & taktade han sig igenom ridpasset - Jättejobbigt!

Men en dag skulle en kallblodstravare komma och jag var så glad över att det var en valack - Denna herre visade sig vara riktigt dominant - spöade upp min häst och tog själv över som ledarhäst! Sedan blev min häst riktigt lugn, avslappnad & harmonisk att sköta & rida.

Prata du med stallansvarig och tala om hur du känner inför detta! //Linda

Senast ändrad:

man lämnar ALDRIG en häst ensam i hagen ! Om man inte bergsäkert vet att den funkar att vara ensam.

Dock så kan jag förstå att man väljer att shettisen skall gå med stoet. Om någon av de andra (jag gissar större valackerna) betäcker så kan det blir problem, men shettiskillen lär inte nå upp !

man lämnar ALDRIG en häst ensam i hagen ! Om man inte bergsäkert vet att den funkar att vara ensam.

Dock så kan jag förstå att man väljer att shettisen skall gå med stoet. Om någon av de andra (jag gissar större valackerna) betäcker så kan det blir problem, men shettiskillen lär inte nå upp !

Men alltså vad har ni för hästar? :confused:
Dom flesta valacker betäcker inte. Och dom flesta hästar kan stå själva i hage så länge dom ser andra hästar.

Det beror ju mycket på vad det är för ston också mina två har betäckt/försökt betäcka och jag säger att de inte kan gå med ston. Självklart finns det undantag just nu går de med ytterligare en val och ett sto. Men rent genrellt så säger jag nono till ston. För stor skaderisk för bägge parter. :crazy:

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur