överdriver jag ?

Sv: överdriver jag ?

Håller med Lovisaleonora_, det är intressant och jag undrar också varför. Hur tänker man då? Jag lägger hellre ner tid/pengar på en undersökning innan där jag vet vad jag kommer få betala än att chansa och inte ha en aning om vad det kan kosta tillslut. Konstigt att inte folk verkar resonera så.

Vill inte ägaren besiktiga?
Menar, det är väl bättre att göra en besiktning än att det kommer upp dolda fel senare?
Det är ju alltid en "för säkerhetens skull"-åtgärd att göra innan man tar hem en häst!

På de foderhästarna jag har haft har jag alltid gjort besiktning både innan jag tagit hem och innan jag lämnat tillbaka för att veta att hästen är 100% frisk!

Nej du överdriver inte, och i övrigt är jag på Lovisaleonora´s linje. I sämsta fall kan detta bli en dyrköpt historia för din vän.

Inte ens om det är fodervärden som är orsaken till skadan? Vilket du ju inte kan veta utan att göra en besiktning innan du lämnar ut hästen.
Jag skulle själv inte lämna ut en häst på foder utan att göra en besiktning. Speciellt inte om hästen var värd en del.

Men jag tycker inte att världen exploderar om någon inte gör en veterinärbesiktning. Eftersom de avstår från besiktningen är människor medvetna om riskerna, speciellt eftersom de fått det påtalat för sig.

Vuxna människor får sköta sina liv som de vill, inkl att skita i att besiktiga foderhästar.

Jag tycker att TS överreagerar på allvarligheten i sakfrågan. Så länge det är två vuxna människor som är överens om hur hästen ska ha det och hur allting ska gå till så tycker jag att det är så det får vara. Visst kan det bli tvister ifall hästen blir sjuk/halt och det inte är reglerat i ett avtal hur det ska skötas. Men dessa två människor är upplysta om det, de vet om situationen. Då får man låta det vara ifred. Vuxna människor får göra som de vill.

Senast ändrad:

I min ungdom var jag dum nog att gå med på en sådan otroligt dum formulering i ett kontrakt. En unghäst som jag skulle utbilda åt ägaren... gratis...
Kontraktet skulle skrivas när hästen lämnades och Då krävde ägaren att jag skulle godkänna hästens tillstånd, och att jag skulle vara ansvarig för hästens vet. kostnader.
Jag vart så ställd så jag gick med på det, väldigt dumt.

Efteråt fick jag veta att hästen hoppat över bommen påväg till mig. (trotts att ägaren lovat att hästen var 110% transportsäker).
Redan dagen efter ankomst var hästen sjuk, och så fortsatte det.
Först fick hon en knytnävesstor bula redan på morgonen, trotts att hon inte varit med de andra hästarna. Denna kom från att hästen hoppat över bommen på väg till mig.
Sedan fick hon ett svullet ben utan förklaring. väldigt konstigt då jag inte ridit henne mer är några minuter i skritt.
Vet.kostnaderna för bölden, som kom pga att hästen hoppat över bommen, lovade ägaren att själv stå för eftersom det hänt innan ankomst. Det gjorde h*n dock aldrig...

Den läxan kostade mig ett par tusenlappar. Jag sa upp avtalet efter att hästen varit konstant skadad i 2 månader, ägaren vägrade först ta hem hästen men gav med sig tillslut. Samma dag som hästen skulle åka ringde hon och sa att hon inte kunde ta emot hästen och att jag var så elak som tyckte att hon skulle behöva fixa någon som tog emot hästen, men jag stod på mig och sa att hästen inte fick stanna kvar.

Ägaren var den som beställt transporten, enligt kontraktet skulle vi båda dela på transportkostnaden, när hästen lastats och skulle åka frågade transportören (firma) "Det var du som skulle betala hela sa XXX?"
Inte nog med att hon lurat mig på vet.kostnaderna för en sjuk häst, hon försökte lura mig att ta hela transportkostnaden.

KL

I min bekantskapskrets av hästfolk har nog alla haft eller lämnat ut foderhäst någongång. Bara jag har råkat riktigt illa ut med en fodervärd. ( Fick hästen helt förstöd) Men desto fler vänner har stött på skrupellösa ägare som sett sin chans att dumpa problemhästar eller få sjuka hästar fixade hos en fodervärd. Ägare som inte är seriösa nog när hästen ska iväg på foder brukar sällan vara medgörliga när hästen skall tillbaka.

Det klassiska när felen uppdagats är att ägaren plötsligt inte kan ta hem sin häst och sedan gör sig icke anträffbar.

Vill man inte bli blåst på häst, tid och pengar så är det säkraste att besikta. Om man nu tycker att det är för dyr, tar tid eller är för jobbigt så har man inte stor koll på hur det är att sen stå där med en trasig häst.

Man kan inte skydda sig mot oseriösa ägare men mot dåliga hästar och dåliga foderavtal.

Mvh Voff

Hästen äter nu nytt hö och är dålig i magen.
Vem ringer fodervärden till för tips ???
Jo mig så klart . Jag sa att hon vid frågor skulle kontakta ägaren. Men det känns väl av nån anledning bättre att ringa mig.... suck

Hej från Hambo

*kl*

Jag har både haft häst på foder och köpt häst utan att besikta. Foderhästen visste jag hade varit konvalecent länge och jag skulle rida igång den. Det var inga som helst problem mellan mig och ägaren och hästen höll sig fräsch under tiden. Jag blev erbjuden att köpa hästen billigt efter fodertiden, men tyvärr fanns inga pengar då.

Jag brukar ofta rådfråga människor i min omgivning, men det innebär ju inte heller att jag måste lyssna på alla råd jag får. Hade mina vänner reagerat som du och blivit sur för att jag inte lyssnat på denne i en fråga så hade jag blivit besviken. Det kan mycket väl vara så att din väninna rådfrågat ytterligare en person som tyckt "nej, det behövs inte besikta" och haft argument för det, så har hon kanske hellre lyssnat på denne.

Håller med dig !
Hon har säkert lyssnat på nån annan .
Det är troligtvis därför hon måste fråga mig igen .

Hej från Hambo

Nej !! Jag är absolut inte sur på henne, jag blir lätt irriterad av att hon inte tar till sig mina tips när hon frågar efter dom och jag har lagt ner måååååånga timmar på att hjälpa henne ( inte bara med detta alltså ).

Men det har jag sagt åt henne också, så det är ingenting som hon inte vet om.

Men hon går gärna den enkla vägen och jag kan inte göra så mycket åt det utan att säga stopp ( för min egen skull alltså ).

Jag tror ändå att det blir bra i slutändan !

Hej från Hambo

Om jag skulle låna ut en häst på foder så skulle jag se till att få den besiktigad innan bara för att få det på papper att hästen är fullt frisk när den lämnas till fodervärden. Jag skulle sedan se till så hästen är ordentligt försäkrad. Om något skulle hända med hästen under fodertiden så ska fodervärden betala självrisken och eventuella andra kostnader som inte går på försäkringen. Jag skulle dock inte låta fodervärden betala för försäkringen utan det skulle jag göra.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag ville höra lite tankar.. jag ska ev ta en 5 åring på foder som inte är mkt mer än inriden och gått i alla gångarter. planen... 2
Svar
22
· Visningar
3 656
Senast: Andromedae
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 804
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 103
Senast: shia
·
Ekonomi & Juridik Säkert en helt självklar fråga men jag blir så frustrerad så jag måste ändå höra mig för. Har haft hästen utlånad på foder och i avtalet...
Svar
13
· Visningar
1 872
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka