Överbyggda Quarter/paint

Sv: Överbyggda Quarter/paint

också en alldeles Underbar typ av halvblod.. jag vill se Fler som ser ut så! :) :bow:

Skulle också ta den för en Quarter:bow:
Snygg HBL

Klart man är snygg med Hertigen i blodet :P Min senaste tävlingshäst var efter Hertigen - Krevad. Unerbar att träna, men jösses vilket humör... :D

Hertigen e' också en snygging...:D

Sigge var alldeles speciell...underbar kille att rida in. Hade honom här som fyra- och femåring. Såldes sen till Skåne. Fick erbjudandet att köpa honom billigt men, inte riktigt min typ. För hög, tyvärr...

...säger jag som har en åring som verkar kunna rusa i höjden:o

Jag är inte helt överens med dig den här gången. Det jag menar är negativt med nutidens halvblodsavel är inte att de oftare är byggda i uppförsbacke. Det tycker jag är positivt för de har så lätt för samling och självbärighet med den exteriören. Nej det är andra saker med aveln som jag inte gillar. (men det hör nog till en annan diskussion)
Jag gillar också den gamla typen av halvblod mera, även om de inte har lika lätt för samling. De har andra klara fördelar som gör att de är trevligare hästar över lag. (då generaliserar jag förstås)
När det gäller överbyggd eller inte så kan jag inte se ett enda skäl till att man ska ha olika sätt att definera det på. Antingen är hästen överbyggd eller inte. Oavsett ras. Det finns ingen logik i det hela annars.
Sen vet jag inte om var och varannan Quarter är överbyggd som endel hävdar. Jag har sett många bilder där de ser överbyggda ut, men en bild visar inte alltid sanningen. Det spelar mycket in hur hästarna står. Av de Quarters jag sett irl är någon enstaka överbyggd. Däremot har de jag ridit har svårt att bära vikt bak och haft svårt för samling. Det är ju inte så konstigt heller med tanke på att de är lågställda och då har svårare att bli lätta fram. De som dessutom är byggda i nedförsbacke har ju ännu svårare av naturen. Men Quartern är ju inte avlad för att gå i hög samling så varför sträva efter det på en sån?
Om man anpassar ridning och träning efter hästens förutsättningar blir det alltid bra. Inget positivt kommer ut om man jämför med andra med helt andra förutsättningar.

det började ju med att "quartrarna är överbyggda" till slutsatsen att det In Facto är halvbloden av idag som är "uppförsbackebyggda" (och inte alls är lättare att samla Trotts att bakkärran är lägre än framkärran..^^)
[/QUOTE]

De hästar som är byggda i uppförsbacke är oftast mycket lättare att samla. De har det naturligt eftersom de har exteriören för det.

Dina Sista meningar var PRecis vad jag har försökt få fram! :)

Man ska ALLTID anpassa ridningen efter hästen.. och dess muskelstyrka. Att alltid rida ett halvblod i hög form sliter det med, de behöver "trilla ner" också..

Däremot så av erfarenhet tänker jag tjabba emot.. det är lättare att hitta den ärliga bärigheten och samlingen i en qh än i ett halvblod överlag (..jag får säga så.. jag äger själv halvblod ;))

Det är inte alla gånger vi kommer överens du och jag :) Men no hard feelings, eller hur? Man lrä sig så lite om alla tycker samma sak hela tiden.

Överlag tycker jag halvbloden avlats väldigt snett.. både exteriört och mentalt.. och det är klart bilder kan ljuga - så även muskelmassa.. det är därför man skall fokusera på skelettets uppbyggnad vid dömmande av en häst exteriör :) Samt dess rörelsemekanik :)

:bump:

De hästar som är byggda i uppförsbacke är oftast mycket lättare att samla. De har det naturligt eftersom de har exteriören för det.[/QUOTE]

men det innebär Fortfarande inte att en vågrät byggd häst är överbyggd :)

och.. med hälsning från Lewlan; Det BORDE vara så ja.. men att dömma av vad man ser ute på banorna idag med den yngre generationen halvblod så neeeh.. men om det är hos ryttarna eller hos hästarna felen ligger kan tom jag och Lewlan diskutera utan att komma fram till något 100% ;)

men det innebär Fortfarande inte att en vågrät byggd häst är överbyggd :)

Nej en vågrät häst är självklart inte överbyggd. det har inte jag påstått.

Det är möjligt att du tycker Quarters är lättare att samla. Det är din erfarenhet. Min är helt annan. Jag har inte varit i närheten av samling på en sådan. De har haft jobbigt att använda bakdelen som jag vill. (för att få grunden till högre samling) Men det är min erfarenhet. Att däremot rida i en bra balans i lång/låg form funkar jättebra på dem. De är ju byggda så att de kommer i den formen av sig själva.

Sen tror jag att vi pratar om lite olika saker när vi pratar samling. Det verkar så när jag läser i alla fall. (och även andra trådar i ämnet)
Jag tror samling för westernryttare är något annat än samling för dressyrryttaren.

Nej en vågrät häst är självklart inte överbyggd. det har inte jag påstått.

Det är möjligt att du tycker Quarters är lättare att samla. Det är din erfarenhet. Min är helt annan. Jag har inte varit i närheten av samling på en sådan. De har haft jobbigt att använda bakdelen som jag vill. (för att få grunden till högre samling) Men det är min erfarenhet. Att däremot rida i en bra balans i lång/låg form funkar jättebra på dem. De är ju byggda så att de kommer i den formen av sig själva.

Sen tror jag att vi pratar om lite olika saker när vi pratar samling. Det verkar så när jag läser i alla fall. (och även andra trådar i ämnet)
Jag tror samling för westernryttare är något annat än samling för dressyrryttaren.

har du sett quartern i QJornal?
en riktigt snygg dressyrhäst :d
den gjorde väl piaff o passae (om jag minns rätt) och tävlade st george (och högre? kommer ej ihåg hela artikeln)

Utrillo de' va en riktig häste de':love:

jag har en pålle eee:utrillo.

senast igår fick jag rågan om ha var en quarter.
han har även varit en duktig kallblodstravare ( "han har gått bra på travet va? han ser snabb ut!" :rofl: )
en fin mamma (han är valack och ponnyn äldre än honom)
en tinkerkorsning osv.

men ack så lättskrämd. men blivit bättre med åren.

den gjorde väl piaff o passae (om jag minns rätt) och tävlade st george (och högre? kommer ej ihåg hela artikeln)
Läste tidningen , kul..i USA används ju Quartern i alla dicipliner. Och vi har ju flera i Sverige också som har gått o går bra i hoppning och fälttävlan.

jag har en pålle eee:utrillo.

senast igår fick jag rågan om ha var en quarter.
han har även varit en duktig kallblodstravare ( "han har gått bra på travet va? han ser snabb ut!" :rofl: )
en fin mamma (han är valack och ponnyn äldre än honom)
en tinkerkorsning osv.

men ack så lättskrämd. men blivit bättre med åren.
Ja de e' inte lätt att ha en sån häst:D
frågor vi brukar få av okunniga vid hoppträningen brukar vara, är det en hingst, en Connemara???:o
när man sen svarar nej ett sto och HON är en Quarter, då kommer det ibland, VA KAN DE HOPPA ?...jisus..sen måste man stå där o förklara vart rasen kommer ifrån och att Quartern faktiskt är värdens största hästras...men de brukar då bli positivt överaskande, ser att vi kan gjöra annat än att tvärnita o tvärvända, stoppa, mm som de okunniga offtast tror att vi gjör me ' dess pållar dagligen...skrattar lite nu..

Senast ändrad av en moderator:

Nej den har jag inte sett. finns det bild på nätet någonstans?

*kl*
på tal om överbyggd, hittade denna på internet, en korsning appaloosa/mustang
:eek:
Appaloosa_Mustang_by_showcasestock.jpg

det står inte, men tycker inte den ser ung ut om man kollar huvud och ben, men ska fråga den som tog kortet .

tänkte inte på den :p men då det är appaloosa i den så har jag sett många "vuxna" men mycket mindre svans en denna så vet inte om man kan gå efter svansen heller tex denna. Men har frågat hon som tog kortet så hoppas på få svar bara :)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka