Överbyggda Quarter/paint

Sv: Överbyggda Quarter/paint

Vad har det här med saken att göra?
Tråden handlar om hur man ser huruvida en quarter är överbyggd och nu har flera berättat och illustrerat med bilder.
Och nu jämnsförde jag med en relativt vanlig ras för att visa skillnaden, och VARFÖR man kollar annorlunda på en quarter gentemot ett halvblod.
Jag svarade bara dig, så det har med saken att göra. Grejen är ju att om två lika byggda hästar är av olika raser så är den ena överbyggd och inte den andra om den andra skulle vara en Quaarter. En överbyggd häst borde vara just en överbyggd häst oavsett vilken ras det är. Definitionen av "överbyggd" borde vara likadan. De westernryttare jag träffar som har flera Quarterhästar har samma definition på detta som alla andra jag känner med andra raser.

Den sista bilden är ingen blanding av mätsätten. Båda bilderna är mätta från höftknölen på respektvie häst och visar klart och tydligt varför folk tror att quartern är överbyggd när den inte alls är det egentligen.
Den bilden jag menade är strecket från höftknölen till mankens översta del.
Jag förstår inte vad det är du argumenterar emot, när det är en vida känd metod för att avgöra om en häst med mycket muskelmassa bak är överbyggd eller inte eftersom det är/kan vara svårt att se!
Vad jag argumenterar emot skrev jag innan. Antingen är en häst överbyggd eller inte helt oavsett vilken ras den tillhör.

Men om linjen är vågrät så är det ju INTE frågan om överbyggda hästar, eller hur!
När det gäller halvblodsaveln så har du helt rätt. Aveln vill ha fram hästar som är byggda i uppförsbacke för att de då har lättare att bära vikt bak och blir lättare i framdelen.
Det är ganska stor skillnad på halvbloden för 25 år sedan och idag. (fast jag tycker nog inte att det är enbart positivt)

Men om linjen är vågrät så är det ju INTE frågan om överbyggda hästar, eller hur!
När det gäller halvblodsaveln så har du helt rätt. Aveln vill ha fram hästar som är byggda i uppförsbacke för att de då har lättare att bära vikt bak och blir lättare i framdelen.
Det är ganska stor skillnad på halvbloden för 25 år sedan och idag. (fast jag tycker nog inte att det är enbart positivt)

Det är Absolut INTE positivt. Studera hur majoriteten halvblod bär sig egentligen - antingen så har uppförsbackeaveln sabbat hästarnas bärighet och hållbarhet eller så har vi ryttare tappat Otroligt mycket kunnande..

Det jag menade med mitt inlägg var att det verkar Otroligt svårt att inse att den Vågräta linjen Torde vara den korrekta och därvidlag över det i denna tråd bevisat att qh överlag Inte är överbyggd även om det verkar vara ganska svårt att få fram till vederbörande..

"Vi" klassiska ryttare är så pass vana vid att se snedbyggda hästar med sämre muskelmassa än "vi" westernryttare vilket Dessvärre bäddar för en hel del klincher kategorierna emellan. Men.. det Retar mig som Bara den att man anser det korrekt att jämföra en qh med t.ex. ett halvblod där det i Ärlighetens namn finns fler vågrätt byggda hästar än det finns överbyggda inom qh emedan det Nuförtiden i stort sett bara finns uppförsbackestacketrövade älgar till halvblod och att Dessa anses vara normen.

Nah, jag befinner mig dessvärre kvar i gammelstamshalvblodssmaken och har Väldigt svårt att se några som helst fördelar med en häst som avlas ojämn med en allt mer minskande muskelmassa rent genetiskt och allt fler uppenbara rasproblem som härrör från exteriören.

Har ridit min beskärda del halvblod, araber och div andra roliga hästar.. och i ärlighetens namn är det Hittills qh/ph som är lättast att hitta bärigheten och samlingen i.

(..jaa.. jag vet, jag flyter ut i jagärtröttihuvudetochhopparlitekonstigtiminatankar just nu) Förlåt om jag verkar otrevlig.

*kl*

Kan inte låta bli att vara lite dryg... men här är några mycket välanvända hingstar som finns i de flesta halvblods stamtavlor... Lite skillnad mot hur halvbloden ser ut i dag :angel:

Abbé 435
abbe435.jpg

Lansiär 377
Lansiar377.jpg

Utrillo 432
utrillo.jpg

Kan dessutom inte låta bli att visa läckra Powerboy, svensk ridponnyhingst på flyinge :love:
powerboy_ext_stor.jpg

Halleluja, Bew!!! Du har fått med allt i ett och samma inlägg. Jag är inte heller imponerad av halvblodsaveln idag utan vill ha den äldre typen som Lewellyn så gulligt la in bilder på:bow:

..de där bilderna är som Amen i Kyrkan...
Men visst är det så det är.. Felen Har blivit "Normen" och resulterat i en felaktig aveln baserat på tamigtusan mode inom halvbloden i alla fall..

Teorin om att en häst med högre manke har högre luftkapacitet och därtill ett bättre steg har nog gjort sitt till, den lite lustiga vinklingen efter HÖJD är läskigt med.. Känns som om dom avlas smalare, högre och klenare.

*kl*

Kan inte låta bli att vara lite dryg... men här är några mycket välanvända hingstar som finns i de flesta halvblods stamtavlor... Lite skillnad mot hur halvbloden ser ut i dag :angel:

Abbé 435
abbe435.jpg

Lansiär 377
Lansiar377.jpg

Utrillo 432
utrillo.jpg

Kan dessutom inte låta bli att visa läckra Powerboy, svensk ridponnyhingst på flyinge :love:
powerboy_ext_stor.jpg

Ja det var tider det. Lansiär ..jag får något drömmande i blicken:love: Så ska stabila starka halvblod se ut enligt min mening (som läst hela debatten)

..säg nu att du gillar Urbino och Janko/Jovialpojkarna med.... ;)

Gäller dig med Rajjan! ;)
tja...okey då..Bara ni gillar levande snygga Bernstein då :D, gulbrun som han e'..lustigt mitt förra HBL var efter Bernstein liten o nätt, endast 160 cm, hon var gulbrun (buckskinn) Quartern vi har nu e' buckskinnfärgad:p öhh.gult e fult hörde man som barn...

tja...okey då..Bara ni gillar levande snygga Bernstein då :D, gulbrun som han e'..lustigt mitt förra HBL var efter Bernstein liten o nätt, endast 160 cm, hon var gulbrun (buckskinn) Quartern vi har nu e' buckskinnfärgad:p

:rofl::rofl:
Det kan jag nog säga.. *S* Vilken stam är det på honom? Och vågar man fråga om du vet vad han har i betäckningsavgift? ..stoet mitt är ju E: Urbino, UE; Utrillo UUE; Janko/Jovial.... :angel: ;) :rofl:

..jag som inte ens gillar havblod...

:rofl::rofl:
Det kan jag nog säga.. *S* Vilken stam är det på honom? Och vågar man fråga om du vet vad han har i betäckningsavgift? ..stoet mitt är ju E: Urbino, UE; Utrillo UUE; Janko/Jovial.... :angel: ;) :rofl:

..jag som inte ens gillar havblod...
Bernstein 761 E: Napoleon 625 (Iran 533- Juan 370)
U: Bristol Cream E: Kew Gardens xx U: Bragansa 9664 E. Brabant 448- Pompe 401
Bernstein är premierad A och har legat på topp listan 8 år i rad som bästa gångartsnedärvare i dressyrlistan.:idea:
Helt klart en modern topphingst med gammnalt blod i sig, starka ben mm.
Har lämnat godkända hingstar såsom Bayron, Bolero, Mr Bean....
pris betäckning..meila ell ring dem
Mitt sto som hade Bernstein som far hade Utrillo som morfar...kombinationen med ditt Hbl och han kan bli ett gott resultat..oj snacka om trådkapning nu..

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Då det kommit in på prat om halvblod nu kan jag inte annat än hålla med angående den gamla stammen, hade innan ett Urbino sto, som hade ridbarhet till att heta duga :p och inga skador där inte heller. Va denna dam som fick mig att börja med western :D
Betäckte henne även med ett äldre halvblod av äldre stam :D
Så här fin var tanten :love:
21b0d6a9.jpg

Och hennes (e:Nactus) avkomma tycker jag är snyggare än alla taniga långbenta sakerna. :D
21448605.jpg

hehe.. ibland är trådkapning inte helt fel ;) Det blev ju så mkt trevligare nu... *flin*

Helt klart en kombo att fundera på.. så får jag slå mitt aktiva slag för att Fortsätta på gamla fina svenska sporthästlinjer.. :angel: den avkomman kanske tom skulle bli värd att rida på... :rofl:

Slut på trådkapning ;)

*kl*

Då det kommit in på prat om halvblod nu kan jag inte annat än hålla med angående den gamla stammen, hade innan ett Urbino sto, som hade ridbarhet till att heta duga :p och inga skador där inte heller. Va denna dam som fick mig att börja med western :D
Betäckte henne även med ett äldre halvblod av äldre stam :D
Så här fin var tanten :love:
21b0d6a9.jpg

Och hennes (e:Nactus) avkomma tycker jag är snyggare än alla taniga långbenta sakerna. :D
21448605.jpg
Avkomman blev otroligt snygg, rejäl kropp med starka ben, kan nästan tro att det är en Quarter:rofl:

Jepp gå sen in i en Pleasure klass o vänta på publikens jubel när Domarn säger Extended JOGG...:rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka