Sv: Överbyggda Quarter/paint
Vad jag argumenterar emot skrev jag innan. Antingen är en häst överbyggd eller inte helt oavsett vilken ras den tillhör.Jag svarade bara dig, så det har med saken att göra. Grejen är ju att om två lika byggda hästar är av olika raser så är den ena överbyggd och inte den andra om den andra skulle vara en Quaarter. En överbyggd häst borde vara just en överbyggd häst oavsett vilken ras det är. Definitionen av "överbyggd" borde vara likadan. De westernryttare jag träffar som har flera Quarterhästar har samma definition på detta som alla andra jag känner med andra raser.Vad har det här med saken att göra?
Tråden handlar om hur man ser huruvida en quarter är överbyggd och nu har flera berättat och illustrerat med bilder.
Och nu jämnsförde jag med en relativt vanlig ras för att visa skillnaden, och VARFÖR man kollar annorlunda på en quarter gentemot ett halvblod.
Den bilden jag menade är strecket från höftknölen till mankens översta del.Den sista bilden är ingen blanding av mätsätten. Båda bilderna är mätta från höftknölen på respektvie häst och visar klart och tydligt varför folk tror att quartern är överbyggd när den inte alls är det egentligen.
Jag förstår inte vad det är du argumenterar emot, när det är en vida känd metod för att avgöra om en häst med mycket muskelmassa bak är överbyggd eller inte eftersom det är/kan vara svårt att se!