Överbyggda Quarter/paint

Sv: Överbyggda Quarter/paint

Den tycker jag ser väldigt alldaglig ut och skulle kunna vara av vilken ras som helst :crazy:

När jag ser hästar av andra raser tycker jag dom ser väldigt muskelfattiga ut :eek: och då tillhör min pålle inte det "stora" gänget ;)

Haha..samma här...:laugh:

Så hästarna SER bara knasigt överbyggda ut! Men vissa quarter/paint är så fula att jag inte ens skulle vilja ha dom om jag fick en gratis.

Som denna. Groteskt stor röv, spinkiga ben, halsen och huvudet ser ut att komma från en modell mycket mindre häst... Att någon kan tycka att denna häst är vacker är för mig ett mysterium! :p
http://www.harrispainthorses.com/newimages/hotwheels/wheelsEmotions.jpg

Denna är däremot otroligt snygg i min ögon. :love:
http://www.benzranch.com/images/dakotajoejack1.jpg

Ganska otroligt att de kan se så olika ut och ändå vara samma ras.
Ja tänk som se kan va. De finns hästar o de finns islandshästar. Varför ska man försöka sig på att förstå någonting om det inte har ett utbildningsvärde. Det finns nog många hästar som ser lite konstiga ut i kroppen, litet huvud , smala ben, stor röv. Det är som med människor, vi e så olika o ändå är vi av samma ras.:angel:

Vadå det finns hästar och det finns islandshästar?

Jag gillar massor med olika hästar, just nu har jag islandshäst men det har passerat engelskt fullblod, shire, fjording, varmblodstravare och arab tidigare i mitt liv och jag har ridit western ett tag och då var det mest quarter och paint jag red.

Så jag är absolut ingen "hästrasrasist". ;)

Jag gillar massor med olika hästar, just nu har jag islandshäst men det har passerat engelskt fullblod, shire, fjording, varmblodstravare och arab tidigare i mitt liv och jag har ridit western ett tag och då var det mest quarter och paint jag red.

Tror Pax ville visa lite på olikheterna inom raserna. Ta Welsh Cob som exempel. Vissa är långlinjerade medan andra är korta och knubbiga små muskelpaket med anlag för fetma...som min t.ex.:o Inom travhästgruppen finns korta, långa, små upp till höga älgar med sjumilakliv. Det är lika inom fullblodsleden o.s.v.

KL
Quarter är en väldigt "bred" ras, de avlas fram för flera olika syften, allt från galoppörer till arbetshästar (då tänker jag på grövre ranchhäst), med olika specialiteter som halter, reining eller t o m klassisk dressyr.
Så det är lite fel att sammanfatta att "QUARTERN är si o så", beror alldeless på vad den är avlad till...
Och ja, vi har alla olika smak, och det är väl bra, det finns en quarter-typ till alla ryttare;)!

Överbyggd för dig är alltså när rumpans högsta punkt är högre än manken?

Då förstår jag att du tycker att i princip varenda quarter är överbyggd eftersom de har (som ju tidigare flitigt påpekats i tråden) så mycket mer muskelmassa där än de flesta andra raser.

Det jag fått lära mig att man ska kolla efter är höftbenets högsta punkt och bogbladets högsta punkt. Titta på denna bilden. Denna häst kan ju vid en första anblick se överbyggd ut.
champion-stallion-paint.jpg

Men kollar man lite nogrannare så ser man att höftbenets högsta punkt är i linje med bogbladets högsta punkt
verbyggdhingst.jpg

Chili är däremot väldigt överbyggd på denna bild ;)
verbyggd.jpg

Rätta mig någon om jag har fel :D

Överbyggd för dig är alltså när rumpans högsta punkt är högre än manken?

Då förstår jag att du tycker att i princip varenda quarter är överbyggd eftersom de har (som ju tidigare flitigt påpekats i tråden) så mycket mer muskelmassa där än de flesta andra raser.

Det jag fått lära mig att man ska kolla efter är höftbenets högsta punkt och bogbladets högsta punkt. Titta på denna bilden. Denna häst kan ju vid en första anblick se överbyggd ut.
champion-stallion-paint.jpg

Men kollar man lite nogrannare så ser man att höftbenets högsta punkt är i linje med bogbladets högsta punkt
verbyggdhingst.jpg

Chili är däremot väldigt överbyggd på denna bild ;)
verbyggd.jpg

Rätta mig någon om jag har fel :D

Du har helt rätt! :D

O säg den åring/unghäst som inte är överbyggd i perioder.....

haha. yes! :banana:

jo det är klart att de små ofta är överbyggda i perioder, jag kunde bara inte hitta något bra exempel på en häst som var överbyggd så jag tog en övertydlig bild :D

Mäter man överbyggdhet på olika sätt beroende på vilken ras det är?

Här är två halvblodshingstar som vid visning fått utlåtandet överbyggda. Och på dessa är korset högre än manken, men om man tittar som ni säger att man ska titta så är de inte alls överbyggda?

http://www.tidningenridsport.se/img/Artikelbilder/2008%20jan-feb/hingstar/5_QuintusB_ridsp.jpg

http://www.tidningenridsport.se/img/Artikelbilder/2008%20jan-feb/hingstar/5_WonderboyD_ridsp.jpg

Mäter man överbyggdhet på olika sätt beroende på vilken ras det är?

Här är två halvblodshingstar som vid visning fått utlåtandet överbyggda. Och på dessa är korset högre än manken, men om man tittar som ni säger att man ska titta så är de inte alls överbyggda?

http://www.tidningenridsport.se/img/Artikelbilder/2008%20jan-feb/hingstar/5_QuintusB_ridsp.jpg

http://www.tidningenridsport.se/img/Artikelbilder/2008%20jan-feb/hingstar/5_WonderboyD_ridsp.jpg

När halvblodsfolket dömde alla Quartrar/Paintar på avelsvärdering fick de överlag extremt dåliga poäng och utlåtandet överbyggda. Detta hingstar med super härstamning, meriter och överlag mycket bra. Detta är anledningen till varför så många av "oss" är så anti dessa avelsvärderingar och exteriörbedömningar nu för tiden.... :grin:

När halvblodsfolket dömde alla Quartrar/Paintar på avelsvärdering fick de överlag extremt dåliga poäng och utlåtandet överbyggda. Detta hingstar med super härstamning, meriter och överlag mycket bra. Detta är anledningen till varför så många av "oss" är så anti dessa avelsvärderingar och exteriörbedömningar nu för tiden.... :grin:

Jo, men det var inte det som var frågan.

Frågan var om man mäter olika på exempelvis quarter och halvblod när man ska se om hästen är överbyggd eller inte?

Jo, men det var inte det som var frågan.

Frågan var om man mäter olika på exempelvis quarter och halvblod när man ska se om hästen är överbyggd eller inte?

Nej varför skulle man göra det...

Det säger väl mer att de som ska döma inte har kolla på olika rasers standard och exteriör och inte SER vad som är muskler och vad som är skelett. Mycket möjligt att halvlodshingstarna är överbyggda, eftersom de inte har lika mycket musklemassa som quarter. Eller så hade de ett väldigt välmusklat kors och bedömaren blev lurad av detta, och ansåg hästen var överbyggd.

Finns dessutom en hel del överbyggda quarter/paint men i de allra flesta fall är det så litet att det inte borde spela större roll än en lika stor skillnad på ett halvblod, men återigen så blir det kraftigt försärkt
eftersom Quartern i övrigt är byggd som den är.

Snarare än att man ska bedöma/mäta olika så handlar det nog om att den som bedömer en viss ras inom tex avelsvärdering eller liknande verkligen ska veta vad den gör och hur man ska bedöma den specifika rasen!

Håller med dig jag. Den första hästen ser faktiskt hemsk ut. och även om man plockar bort muskler från den så kommer den att vara överbyggd.
Den andra var fin!

Men om det stämmer som skrivs i tråden så är det olika faktorer som avgör om en Quarter är överbyggd jämfört med andra raser. Det tycker jag är konstigt. (men jag är inte alls hemma bland Quarter så ni som säger det vet nog vad ni pratar om)
Samtidigt kan jag tycka att det kanske inte är så konstigt att det finns så mycket tråkiga barriärer mellan olika discipliner när tom en sån sak skiljer.

Senast ändrad:

Det tror jag inte heller. Mina allmänna funderingar bara , varför man bryr sig om någonting som man inte har. Man kan ju vara ärligt nyfiken o bli mer allmänbildad. T ex jag har en man o inte går jag o funderar på varför grannens gubbe ser ut som han gör. Är du ärligt nyfiken eller vill du bara röra om i grytan lite?:angel:

Det tror jag inte heller. Mina allmänna funderingar bara , varför man bryr sig om någonting som man inte har. Man kan ju vara ärligt nyfiken o bli mer allmänbildad. T ex jag har en man o inte går jag o funderar på varför grannens gubbe ser ut som han gör. Är du ärligt nyfiken eller vill du bara röra om i grytan lite?:angel:

:rofl::bow: F*N va du är bra morsan! :)

TS; och ska vi ändå snacka exteriöra skillnader - dom finns inom hbl med, welsh cobs osvosv..

Men att jämföra en halter/pleasure avlad qh med en varmblodig ridhäst det är som att jämgöra en 18hjulare med en traktor - starka fordon båda två men utvecklade för olika saker.

Som tidigare påpekats Väldigt snyggt är exteriören ett resultat av "avelsmål" och användningsområden. Men att säga "fye vilken FUL överbyggd hästras!!" när det handlar om muskelmassa och inte benstomme tycker jag indikerar på ett visst påläsningsbehov och/eller en viss "röra runt i soppan"tendens. Fast..

jag är iofs ras-ist som heter duga.
Av hundra islandshästar är det tre som är värda att rida, resten har autopilot
Av hundra araber är det fyra som är vettiga i skallen
Av hundra halvblod är det 75 som är spattiga, vassmankade, nerviga och allmänt urusla och duger inte till något annat än hoppning så dom slipper tänka på något annat än "galoppgaloppHoppHopp!"
Av hundra haffies är det Tre som inte behöver få ett järnrör dängt i skallen för att börja tänka
Av hundra fjordingar är det tio som är väluppfostrade
Av hundra qh är det 10 jag skulle vilja ha, resten var bara tråkiga.
Av hundra shettisar är det 17 som jag skulle vilja träna... om 15 av dom hade munkorg.
Av hundra halvblod är det 25 som är värda att rida dressyr på, och av dom är 20 stenhårda i käften.

..eller så är jag bara petigare med deras personlighet än med deras ras.

Det finns alltid en anledning att en hästras och dess kategorier inom rasen utvecklas som de gör - och alla passar inte alla. En häst är en häst och de fungerar i grund och botten likadant (därför tror jag Inte att man mäter överbyggdheten olika då Överbyggd indikrerar på att BENSTOMMEN bak är för hög.. och Benstomme är en annan femma än muskler.) men att uttala sig negativt om en ras baserad på En avelslinje inom den rasen retar mig en aning.. att fråga är en sak men att säga "Jag skulle inte ens vilja ha en sån om jag fick betalt" är rejält pantat.. vad skulle hända om jag skrev om de vassmankade, trekantsrövade, långbenta hbls skrällena jag Avskyr rent exteriört inne på dressyr/hopp?

Nu är jag iofs rätt trött i skallen idag, men.. Ta till dig vad tips och fakta du får från donnorna här inne - dom kan sin sak :) och formulera dig lite annorlunda nästa gång du funderar över en hästs exteriör. Det är alltid en bra idé att kolla upp en hästras historia och användnings område.. Mamsens jämförelse med islandshästar var faktiskt ganska bra.. Det ÄR ridhästar och borde med andra ord vara jämförbara med andra ridhästar så som fullblodsaraber, holsteiners, vielko polski och quarters - Rent exteriört är skillnaderna dock Enorma men icke desto mindre är de ridhästar men att jämföra islänningar med fullblodsaraber skulle få en idiotförklarad var som helst. Så varför då jämföra QH/PH/Appys med islänningar/hbl/fjordingar?

Jag lovar vara trevligare och mer utsövd nästa gång jag skriver i tråden.

Kram.

Dear Bewildered:
Ett lång inlägg! men val skrivet, Thank You.
Jag vill inte komma in efter mitt sista inlägg för jag tänkt diskussion hålla på att ballä ur, med mätting, rönkning ock mer negitive input som inte ledar till någon gott, men bara ond känslar.
Jag är inte glad alls hur många raser ser utt och jag ser dom utväckla mer problem, och det syns:
HASTEN HÅLBARHET har gott ner!
Hur många haster kan "Put In A Good Day´s
Work"?
Men som jag påpekad Show Quarter´s är inte avled for bruk.
Arizona

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka