L
Luxus
Sv: Överbyggda Quarter/paint
Du är min favorit
Du är min favorit
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tror jag inte heller. Mina allmänna funderingar bara , varför man bryr sig om någonting som man inte har. Man kan ju vara ärligt nyfiken o bli mer allmänbildad. T ex jag har en man o inte går jag o funderar på varför grannens gubbe ser ut som han gör. Är du ärligt nyfiken eller vill du bara röra om i grytan lite?
Det tror jag inte heller. Mina allmänna funderingar bara , varför man bryr sig om någonting som man inte har. Man kan ju vara ärligt nyfiken o bli mer allmänbildad. T ex jag har en man o inte går jag o funderar på varför grannens gubbe ser ut som han gör. Är du ärligt nyfiken eller vill du bara röra om i grytan lite?
Så hästarna SER bara knasigt överbyggda ut! Men vissa quarter/paint är så fula att jag inte ens skulle vilja ha dom om jag fick en gratis.
Som denna. Groteskt stor röv, spinkiga ben, halsen och huvudet ser ut att komma från en modell mycket mindre häst... Att någon kan tycka att denna häst är vacker är för mig ett mysterium!
Jag är ÄRLIGT nyfiken och vill veta saker! Är det nåt fel idet???
Jag har lärt mig att en överbyggd häst är en häst som är högre över korset än över manken. De flesta quarterhästar är då i mina ögon överbyggda. Och när jag dessutom får en förklaring på hur man egentligen mäter överbyggdhet, en förklaring jag aldrig hört förut så undrar jag ännu mer.
Men förlåt, jag visste inte att någon som "bara" har en islandshäst inte får fråga frågor om andra raser i ett annat forum...
Håller med digNär jag tittar på bilder på quarterhästar/paint, då mest hingstar, så är många av dem mer eller mindre överbyggda. Vissa ser ju inte riktigt kloka ut, ser ut som om de ska stå på näsan...
Varför ser de ut så?? Kan det verkligen vara bra att ha en så överbyggd häst som ridhäst? Hållbarheten borde bli sämre eller?
Berätta för mig som inte har någon koll på dessa raser.
Här nedan är några länkar till bilder jag hittat på nätet på hingstar som är överbyggda, så ni vet vad jag menar.
http://www.springriverranch.com/images/mack2.jpg
http://www.harrispainthorses.com/newimages/hotwheels/wheelsEmotions.jpg (Denna ser ut som en belgian blue ungefär! )
http://www.engagefarms.com/images/HOT_ROD_NEW_BEST%20email.jpg (Denna var jäääkligt snygg! )
F*N va du är bra morsan!
TS; och ska vi ändå snacka exteriöra skillnader - dom finns inom hbl med, welsh cobs osvosv..
Men att jämföra en halter/pleasure avlad qh med en varmblodig ridhäst det är som att jämgöra en 18hjulare med en traktor - starka fordon båda två men utvecklade för olika saker.
Som tidigare påpekats Väldigt snyggt är exteriören ett resultat av "avelsmål" och användningsområden. Men att säga "fye vilken FUL överbyggd hästras!!" när det handlar om muskelmassa och inte benstomme tycker jag indikerar på ett visst påläsningsbehov och/eller en viss "röra runt i soppan"tendens. Fast..
jag är iofs ras-ist som heter duga.
Av hundra islandshästar är det tre som är värda att rida, resten har autopilot
Av hundra araber är det fyra som är vettiga i skallen
Av hundra halvblod är det 75 som är spattiga, vassmankade, nerviga och allmänt urusla och duger inte till något annat än hoppning så dom slipper tänka på något annat än "galoppgaloppHoppHopp!"
Av hundra haffies är det Tre som inte behöver få ett järnrör dängt i skallen för att börja tänka
Av hundra fjordingar är det tio som är väluppfostrade
Av hundra qh är det 10 jag skulle vilja ha, resten var bara tråkiga.
Av hundra shettisar är det 17 som jag skulle vilja träna... om 15 av dom hade munkorg.
Av hundra halvblod är det 25 som är värda att rida dressyr på, och av dom är 20 stenhårda i käften.
..eller så är jag bara petigare med deras personlighet än med deras ras.
Det finns alltid en anledning att en hästras och dess kategorier inom rasen utvecklas som de gör - och alla passar inte alla. En häst är en häst och de fungerar i grund och botten likadant (därför tror jag Inte att man mäter överbyggdheten olika då Överbyggd indikrerar på att BENSTOMMEN bak är för hög.. och Benstomme är en annan femma än muskler.) men att uttala sig negativt om en ras baserad på En avelslinje inom den rasen retar mig en aning.. att fråga är en sak men att säga "Jag skulle inte ens vilja ha en sån om jag fick betalt" är rejält pantat.. vad skulle hända om jag skrev om de vassmankade, trekantsrövade, långbenta hbls skrällena jag Avskyr rent exteriört inne på dressyr/hopp?
Nu är jag iofs rätt trött i skallen idag, men.. Ta till dig vad tips och fakta du får från donnorna här inne - dom kan sin sak och formulera dig lite annorlunda nästa gång du funderar över en hästs exteriör. Det är alltid en bra idé att kolla upp en hästras historia och användnings område.. Mamsens jämförelse med islandshästar var faktiskt ganska bra.. Det ÄR ridhästar och borde med andra ord vara jämförbara med andra ridhästar så som fullblodsaraber, holsteiners, vielko polski och quarters - Rent exteriört är skillnaderna dock Enorma men icke desto mindre är de ridhästar men att jämföra islänningar med fullblodsaraber skulle få en idiotförklarad var som helst. Så varför då jämföra QH/PH/Appys med islänningar/hbl/fjordingar?
Jag lovar vara trevligare och mer utsövd nästa gång jag skriver i tråden.
Kram.
men varför finns olika mätsätt och begrepp på "överbyggd häst"? Det förstår inte jag. En överbyggd häst borde vara en överbyggd häst vilken ras det än är. (jag har själv en häst som är aningens överbyggd)
Att jämföra Quarter med halvblod är annars ganska fånigt. De är avlade för att användas på ganska olika sätt och ser givetvis inte alls lika ut i kroppen. Det är väl inte så konstigt.
MEN i Usa finns det stoora stuterier som avlar fram quarters för hoppning, dressyr, körning, fälttävlan osv. Det är en av världens mest användbara raser och är världens mest populära hästras, därför tycker jag att det är alldeles ypperligt att jämnföra den med en annan populär hästras för oss -Halvblodet.De är avlade för att användas på ganska olika sätt och ser givetvis inte alls lika ut i kroppen
[/QUOTE]Och f.ö tycker jag att mina bilder tidigare visade hur olika man måste titta? Kan knappast bli tydligare än så.
Det är att blanda ihop äpplen och päron tycker jag. Hästarna är avlade för olika ändamål och ser alltså olika ut. Men att en överbyggd häst är en överbyggd häst är en helt annan sak. Det spelar ju ingen roll att de är avlade olika då. Antingen är en häst överbyggd eller inte. Det ska ju inte ha med rasen att göra.
Eller att quatern är låg ställd främ som en dragster,
dom var avled for 1/4 mil Drag Racing i början.
Arizona