Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
överbyggd häromkring menas med att hästen fortfarande växer och då brukar bakdelen vara högre än framdelen. Efterhand som hästen växer rättar det här till sig och hästen blir propotionerlig. Så länge en häst är överbyggd brukar den växa mer på höjden.
Det behöver inte betyda att hästen fortfarande växer. En häst kan vara överbyggd fast den är äldre
En överbyggd häst kommer alltid vara en överbyggd häst(om den inte är överbyggd när den är unghäst bara, för då kan det som ovanstående sa, räta ut sig)
Det är svårt ibland att betona ord när man skriver, min mening var att betona brukar alltså vanligtvis, men naturligtvis inte alltid!!!Har just nu häst i stallet där det skiljer 9 cm mellan kors o manke visserligen kommer den att växa mer men tror alltid att den kommer att vara lite överbyggd...
överbyggd häromkring menas med att hästen fortfarande växer och då brukar bakdelen vara högre än framdelen. Efterhand som hästen växer rättar det här till sig och hästen blir propotionerlig. Så länge en häst är överbyggd brukar den växa mer på höjden.
Precis! Vår pålle är lite överbyggd men han växer inte mer, han är 13 år.
För övrigt hörde jag en gång en hopptränare uttala sig om att en överbyggd häst kan vara en bra hoppare!? Jag vet dock inte om det ligger något i det. Fast visst hoppar vår lille pålle som bara den!![]()
*delvis kl*
Det där med hoppförmåga kan nog diskuteras, min överbyggda häst har ett fint språng och avstamp, men för att själva överbyggdheten sas ska göra verklig skillnad i sig krävs att hästen verkligen kan utnyttja sina långa bakben och sätta de under sig i avstampet, vilket kräver rätt muskulatur och god ridning.
Annars har jag märkt att överbyggdhet kan leda till ett flackare språng snarare, med frambensfel, då en överbyggd häst lättare får kraft framåt än uppåt. detta har varit mitt största problem tidigare i hoppningen på min överbyggda häst, och innan jag hittade rätt knappar och fick ihop henne ordentligt på marken fick jag inte de fina sprången jag får nu.
detta är ju iofs ett generellt problem, men problemet förstärks av överbyggdheten skulle jag tro.