överbyggd

iloveyou

Trådstartare
kanske lagt tråden fel, flytta gärna på den isf. En dum fråga men hur ser hästen ut om den är överbyggd. Bra eller dåligt?

Sv: överbyggd

En häst som är överbyggd har högre kors än manke. Min häst är 150 cm i mankhöjd men 154 cm över korset.

(Står inte helt plant på bilden, men du får ett hum om hur det kan se ut iaf.)
15257231.jpg

Det är väl inte helt nyttigt att ha den hör exteriören, hästen får svårare att samla sig och sätta under baken ordentligt. (Kan visa en bild på min häst i "slappe-skritt" :angel: BILD Som att rida i nerförsbacke.) Om, eller vad, hästen kan få några följdproblem av att vara överbyggd kanske nån annan kan svara bättre på. Jag har inte märkt nåt på min häst än. Mer än att det är sabla svårt att få en sadel att ligga still... :cool:

överbyggd häromkring menas med att hästen fortfarande växer och då brukar bakdelen vara högre än framdelen. Efterhand som hästen växer rättar det här till sig och hästen blir propotionerlig. Så länge en häst är överbyggd brukar den växa mer på höjden.

överbyggd häromkring menas med att hästen fortfarande växer och då brukar bakdelen vara högre än framdelen. Efterhand som hästen växer rättar det här till sig och hästen blir propotionerlig. Så länge en häst är överbyggd brukar den växa mer på höjden.

Det behöver inte betyda att hästen fortfarande växer. En häst kan vara överbyggd fast den är äldre:)
En överbyggd häst kommer alltid vara en överbyggd häst(om den inte är överbyggd när den är unghäst bara, för då kan det som ovanstående sa, räta ut sig)

Det behöver inte betyda att hästen fortfarande växer. En häst kan vara överbyggd fast den är äldre:)
En överbyggd häst kommer alltid vara en överbyggd häst(om den inte är överbyggd när den är unghäst bara, för då kan det som ovanstående sa, räta ut sig)

Precis! Vår pålle är lite överbyggd men han växer inte mer, han är 13 år.

För övrigt hörde jag en gång en hopptränare uttala sig om att en överbyggd häst kan vara en bra hoppare!? Jag vet dock inte om det ligger något i det. Fast visst hoppar vår lille pålle som bara den! :D

Det är svårt ibland att betona ord när man skriver, min mening var att betona brukar alltså vanligtvis, men naturligtvis inte alltid!!! ;)Har just nu häst i stallet där det skiljer 9 cm mellan kors o manke visserligen kommer den att växa mer men tror alltid att den kommer att vara lite överbyggd...

Det är svårt ibland att betona ord när man skriver, min mening var att betona brukar alltså vanligtvis, men naturligtvis inte alltid!!! ;)Har just nu häst i stallet där det skiljer 9 cm mellan kors o manke visserligen kommer den att växa mer men tror alltid att den kommer att vara lite överbyggd...

Ja, jösses vad ett litet ord eller en betoning kan göra skillnad! Jag fattar nu vad du menade :)

Inte alls, en växande häst är oproportionelig av naturliga orsaker, allt växer inte lika snabbt men det finns hur mkt hästar som helst som är överbyggda, bland islandshästar som jag håller på med är det väldigt vanligt.

På ett hbl kan jag inte se så mkt fördelar med att vara överbyggd då dessa rids i vanligt markarbete/dressyr , i hoppning kan det vara så att de kanske stampar av bättre om de har längre bakben, men inget jag vet med säkerhet.

På islandshästar däremot är det bra med lite överbyggdhet på 5 gångare & passhästar då de med längre bakben har lättare att skjuta från & många får bättre pass.
Men i töltarbete samt på vanliga ridhästar, dressyr & ridning som kräver samling, är det negativt eftersom en överbyggd häst har svårare att trampa under sig än en normalbyggd.

Som skrivits tidigare så finns det både för och nackdelar med en överbyggd häst.
Om det är en för eller nackdel beror på vad hästen ska användas till.
Som sprinter i kapplöpningsvärden är det bra för den hästen får ett väldigt bra påskjut med sim bakdel och kan nå max fart väldigt fort. Jämför med hur en kanin eller hare är byggd. Det är denna egenskap som också kan vara bra på en hopphäst den får mer kraft och påskjut i bakdelen och behöver inte samma ansats mot ett hinder. Eller som Chrysler skriver för vissa grenar för islänningar.

Men som skrivet i ett par trådar innan som ren ridhäst och/eller dressyrhäst så är det en nackdel. den blir svårare att samla ihop och kan lättare få obehag av att slå ihop bak och framben då den är samlad. Om den dessutom har en smal framdel och hals kan den av vissa ryttare upplevas obehaglig att rida på. De upplever det som om de ska fall fram och att det inte finns någon häst framför dem.

knapplån

Lånar tråden lite och ställer en ny fråga. Hoppas att det är OK.
Hur lång tid tar det innan hästen har slutat att växa så att det blir så?
Jag förstår att det är olika för olika typer av hästar. Min newforestponny är född -01. Jag tyckte häromdagen att hon hade blivit lite överbyggd igen. Växer de så pass mkt i den åldern?

Min förra häst som var en NF korsning växte till hon var 8. Det är ju så klart helt inviduellt och vissa raser växer långsammare...Men det finns ju en anledning till att ponnies slutmäts när de är 8, då räknas de som färdigväxta...

Rid hästen lång och låg! Då arbetar den upp ryggmuskelaturen så att ryggen "jämnar ut sig".

Att arbeta upp mer muskler fram på bogen är nödvändigt för en helhet i exteriören. Skritta på lång tygel i backar och låt hästen gå på lång tygel med huvudet så långt ner den vill

Precis! Vår pålle är lite överbyggd men han växer inte mer, han är 13 år.

För övrigt hörde jag en gång en hopptränare uttala sig om att en överbyggd häst kan vara en bra hoppare!? Jag vet dock inte om det ligger något i det. Fast visst hoppar vår lille pålle som bara den! :D

Kan nog stämma, våran överbyggda ponny hoppar "hus".

*delvis kl*

Det där med hoppförmåga kan nog diskuteras, min överbyggda häst har ett fint språng och avstamp, men för att själva överbyggdheten sas ska göra verklig skillnad i sig krävs att hästen verkligen kan utnyttja sina långa bakben och sätta de under sig i avstampet, vilket kräver rätt muskulatur och god ridning.
Annars har jag märkt att överbyggdhet kan leda till ett flackare språng snarare, med frambensfel, då en överbyggd häst lättare får kraft framåt än uppåt. detta har varit mitt största problem tidigare i hoppningen på min överbyggda häst, och innan jag hittade rätt knappar och fick ihop henne ordentligt på marken fick jag inte de fina sprången jag får nu.
detta är ju iofs ett generellt problem, men problemet förstärks av överbyggdheten skulle jag tro.

*delvis kl*

Det där med hoppförmåga kan nog diskuteras, min överbyggda häst har ett fint språng och avstamp, men för att själva överbyggdheten sas ska göra verklig skillnad i sig krävs att hästen verkligen kan utnyttja sina långa bakben och sätta de under sig i avstampet, vilket kräver rätt muskulatur och god ridning.
Annars har jag märkt att överbyggdhet kan leda till ett flackare språng snarare, med frambensfel, då en överbyggd häst lättare får kraft framåt än uppåt. detta har varit mitt största problem tidigare i hoppningen på min överbyggda häst, och innan jag hittade rätt knappar och fick ihop henne ordentligt på marken fick jag inte de fina sprången jag får nu.
detta är ju iofs ett generellt problem, men problemet förstärks av överbyggdheten skulle jag tro.

Med min pålle är det tvärtom - gör höga språng som ibland har tendens att bli för kort i stället.
River i princip aldrig varken m fram el bak.

min pålle är överbyggd o har hög manke o kan av vissa upplevas som svanlig, han är 8 år o färdigväxt.
En fördel är att han ar bra tryck i sina bakkärra tack vare sina långa bakben, han hoppar väl med riktigt fina bakben.
Nackdel att han får svårt att jobba i en korrekt form, även när han höjer ryggen så rygglinjen blir rak är baken högre o man luras lätt av det o tror att han sänker ryggen.
Galoppen blir gärna fyrtaktigt o lite framtunf eftersom han även har lite lång rygg o svårt att vinkla sina hser o sätta sig i galoppen.

23.09008.jpg

25.07033.jpg

http://i43.photobucket.com/albums/e387/Dossahund/Flash Man/66881_1199209034.jpg

Till alla er som resonerar ang att det är bra med överbyggda hästar för hoppning: Är det inte så att det lättare uppstår belastningsskador på deras framben än på en "normalbyggd" hopphäst?

det tror jag inte, inte sålänge man rider dem i en bra form där de lägger vikten på rumpan.

Liknande trådar

Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
508
Senast: iNHALE
·
Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023