Överbyggd - problem?

I

indra76

Har idag tittat på en 13-årig valack som vi blev väldigt förtjusta i. Han har bra tölt (har fått runt 6 poäng), bra skritt (8) och bra trav och galopp.

Han är rätt kraftigt bygd, 142cm hög. Lite kort rygg (inte extremt) och kraftiga ben. Han är dock överbyggd. Är det ett framtida problem? Tyckte även att halsen var rätt grov och kanske lite underhals.

Han är inte riden alls på volt eftersom de inte har ngn, utan bara i terräng. Han flyttar sig dock lätt för skänkeln och hade god kontakt med bettet när jag red honom, sprang inte med huvudet upp, lite hög form i tölten, men inget extremt.

Hur mkt ska man värdera de exteriöra bitarna? Vill ha en häst för lättare klubbtävlingar, "hemmadressyr" och skogsritter.

Vad tror ni experter?

Sv: Överbyggd - problem?

Är det tävlingspoäng du menar, alltså 8 för skritt och 6 för tölt?
I så fall lär han ju garanterat kunna gå lättare tävlingar utan problem om han är så fin :)

Hur mycket överbyggd är han?

Många islandshästar är överbyggda så det ska nog inte vara några problem. Dock kan det vara svårt att hitta en sadel som ligger bra på en överbyggd häst.

Är hästen mkt överbyggd? Isånnafall skulle jag strunta i den. Helt kasst.
Kan man hitta en häst som går för de poängen på tävling (antar att poängen är höga i övrigt?) utan överbygdhet så tycker jag man ska satsa på den.

Jag har en unghäst med god exteriör och en valack som är överbygd och vilken skillnad det är på de två! Den lilla har på så många sätt och vis mkt lättare att sätta under sig än den vuxna. En häst med korrekt exteriör sitter sadeln bättre på också.

Är hästen mkt överbyggd? Isånnafall skulle jag strunta i den. Helt kasst.
Kan man hitta en häst som går för de poängen på tävling (antar att poängen är höga i övrigt?) utan överbygdhet så tycker jag man ska satsa på den.

Jag har en unghäst med god exteriör och en valack som är överbygd och vilken skillnad det är på de två! Den lilla har på så många sätt och vis mkt lättare att sätta under sig än den vuxna. En häst med korrekt exteriör sitter sadeln bättre på också.

Håller med dig om detta :grin: Min häst är ju rätt så rejält överbyggd och det är SVÅRT att få han att sätta under sig och arbeta bra med bakdelen. Riktigt svårt. Så nästa gång blir det en häst som inte är överbyggd. Men då har ju min häst lång rygg också och det hade tydligen inte TS häst.

Vet ej hur mkt, är ingen expert, men han har rätt kort rygg och tydlig manke, så sadel passar utan problem. Han har ju fått bra poäng på gångarterna och har bra tölt, så då borde han väl trampa under sig ordentligt, eller???

helt kasst??
Hm jorunn är idag överbyggd då hon håller på att växa i jan var hon ej de men nu är hon de och har växt lite ser jag!

Hon är inte på långa vägar ens helt kass att rida.

Det är synd att min kamera ej kan föra över filmer till datan mysko för jag har en film där jag rider jorunn på volt. skritt. underbar trav och en bärande galopp.
Hon är en dröm att rida man verkligen känner hur hon arbetar med baken, skjuter upp ryggen nästan så man åker fram:love:

Och vad jag fått läsa här så den unghäst du har hans mamma har väl potensialer för SM planerna var väl att rida henne i de innan ägaren vart gravid själv.
Tror jag läst nått sånt här.

Och den hästen är överbyggd om nått men endå kan gå så fint och bra klasser.
Rids dom rätt och så kan även en överbyggd häst visa vad dom går för:D

Det kan vara lite lurigt med överbyggda hästar. För dom flesta hästar är inte så överbyggda som dom ser ut. Utan dom blir otroligt musklade där av att dom har tölt. Och muskler som inte stretchas blir hårda och byggs på.
Min häst var "överbyggd" trodde jag. Men med hjälp av en duktig equiterapeut så har hon lossat spänningarna och jag kör regelbundet olika övningar i bäcken för att om forma dom hårda musklerna. Vilket nu har resulterat i att han faktiskt inte längre är överbyggd! :laugh:

Jag menade krasst, som Freyr påpekade några inlägg upp.

Jag har inte skrivit någonstans att överbyggda hästar inte kan gå fint - de kan de. Min egen är överbygd och han är för tillfället B-klassad i tölten, vi siktar på A-klass. Det är inte helt fy skam.

Det jag menar är att en överbyggdhet har inte samma fördelar som en korrekt byggd häst har. Jag vet hur Gauti har det här, hennes häst ska tydligen vara grymt överbyggd och vad hon får kämpa med att hästen ska kunna sätta under sig rätt.

När jag köper häst nästa gång ska jag vara bra mycket petigare när det gäller exteriören. Överbyggdhet är inget man ska sträva efter.

Min häst är också överbyggd men det är inget som jag märker överhuvudaget när jag rider henne. Hur känns hästen att rida? Känns det som hästen är framtung och inte jobbar in under sig med bakbenen. Eller är den lätt i fram och kan jobba med baken in under sig? Om det sist nämda stämmer så ser jag inga problem med överbyggdheten :)

Jag vet hur Gauti har det här, hennes häst ska tydligen vara grymt överbyggd och vad hon får kämpa med att hästen ska kunna sätta under sig rätt.
.

Ja, det är nästintill omöjligt att få till det :crazy: Men då har han väldigt lång rygg också. Men han kan gå fint han också, bara man får till det :) Och Gauti är ju Gauti, TS häst är ju inte samma individ och verkar ju ha fått fina poäng för gångarterna så det kan gå bra i alla fall.
När det gäller Gauti så har han andra fina kvaliteér som jag värdesätter jättemycket!

Ja satsar man på toppen som du så ska de ju inte vara annat än toppen hästar man köper.

Man kan inte köpa B om man vill nå A så att säga=)

Men många vill inte nå ända upp utan nöjjer sig med lättare klasser mer träningar kurser hemma å familjehästar.

Han är rätt kraftigt bygd, 142cm hög. Lite kort rygg (inte extremt) och kraftiga ben. Han är dock överbyggd. Är det ett framtida problem? Tyckte även att halsen var rätt grov och kanske lite underhals.
---
Hur mkt ska man värdera de exteriöra bitarna? Vill ha en häst för lättare klubbtävlingar, "hemmadressyr" och skogsritter.

Vad tror ni experter?

Att det beror på hur kinkig man är, och hur lätt man vill ha det för sig. Är hästen bara lite överbyggd så spelar det ingen större roll. Är den mycket överbyggd kan det bli svårt att samla ihop hästen och få den att trampa under sig ordentligt. Men det behöver inte vara så.

Gå på känslan du har när du rider hästen och umgås med den. Känns den underbar på alla sätt och vis. KÖP, strunta i exteriöra "fel". Men om du känner att du tycker att den är bökig att samla och verkar ha svårt för sig, låt bli. Men med tanke på vilka fina poäng den har fått på tävling så låter det som en bra häst.

Med tanke på dina mål så verkar ju hästen vara rätt. Är den bara lite överbyggd och väldigt sammarbetsvillig, trevlig att rida och snäll och hantera så skulle jag om jag vore dig köpa om priset är rimligt.

Även de bästa hästarna har nån skavank. För dig är det nog viktigare att hästen har väl separerade gångarter, framåtbjudning och är allmänt trevlig.

Det finns faktiskt en del överbyggda halvblod som går medelsvår klass med stora framgångar, där krävs från samling till ökat i alla gångarter. Så visst går det att rida mer avancerad ridning med en överbyggd häst.

Titta på hur hästen ser ut när nån annan rider. Ser den ut som den går i nerförsbacke och är framtung? eller ser man bara överbyggdheten när man ställer upp hästen och granskar den?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 770
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar