Överbyggd bak...

scizofren

Trådstartare
hejsan svejsan alla glada! som vanligt börjar jag med att erkänna att jag inte har en aning om jag egentligen är på rätt ställe.. men jag undrar en liten grej..
min häst är en aning överbyggd bak, vilket jag typ precis har upptäckt.
vad är nackdelarna med det och kan överbyggdhet göra det svårare för hästen att arbeta i korrekt form? isåfall, varför kan det vara svårare?
:bow:

Sv: Överbyggd bak...

börjar med att fråga om din häst är ung?
då många hästar växer lite så att de kan bli högre bak i perioder... brukar växa ur det.
det händer även att ston är det oftare än hingstar och valacker...

men som dressyr häst så vill man ju ha en häst som är korrekt byggd. och med det menar man att den ska vara byggd så att dressyr arbetet blir naturligt.
det man vill är ju att dom ska vara låga bak, så att fram (bog, o framben) blir lufftigt. med en korrekt ansatt hals är ju hästen nästan stöpt "på tygeln"
och att de redan "sitter" lite... så att samlingen blir lättare...

om det är en nackdel för din häst är svårt att svar på då jag inte sett den arbeta... och då jag inte vet vad du har för mål och ambitioner....
skulle nog kunna svara på att i lätt/msv klass inte spelar så stor roll då man faktiskt inte kräver så värst mkt av hästen...
medans en svårklass häst /GP häst nog bör vara korrekt byggd för att hålla

gud så jag svamlar... hoppas du förstår något iallfall:o

Senast ändrad:

han är inte ung.. han fyller 18 år i sommar så han är en gammal veteran:D
finns det något speciellt som jag kan tänka på för att underlätta arbete för honom? en speciell muskelgrupp som bör stärkas eller så? jag vill ju att han ska tycka att dressyr är något som är enkelt och roligt.:)

Enligt min egna erfarenhet av min travare som är skapt med korta framben och långa telefonstolpar till bakben så är ingenting omöjligt, han klarar det riktigt bra trots att han både har kropp och ursprung emot sig

Men både jag och min tränare vill hellre ha honom i en öppen form och "över tygeln" när han ska jobbas i rätt form, han hittar rätt arbete bättre då än om han rullar ihop sig det minsta eller blir för djup, då hamnar han på bogarna direkt

och så alltid tänka "balansen på bakdelen". Det stämmer väl överrens med alla hästar men jag tänker alltid extra mycket när jag rider min egna :angel:

Det kräver mer av hästen och ryttaren. Men det är inte omöjligt på något sätt. Du ska jobba precis som på andra hästar med att flytta bak vikten, och det är bara svårare för din häst.

Det beror ju en på hur rörlig hästen är i kroppen och bla sina leder, det krävs mer som sagt.

Jag har ridit fullblod nästan enbart sista 20-25 åren och de är överbyggda de allra flesta så jag kan ju titta avundsjukt på en häst byggd i uppförsbacke:d men samtidigt tycker jag inte det är så svårt att få hästarna att flytta bak vikt, fullblod är också så rörliga ofta så att det kompenserar en hel del, tycker i alla fall jag.

Sträva efter att hästen ska arbeta i jämvikt och var noga med var du har din egen vikt så att du inte förstärker framvikten.

Lånar tråd och knapp

Hur många cm överbyggdhet rör det sig om, som kan försvåra arbetet? Min arab är ca 1 cm överbyggd där bak, men har kortare framben än framben. Jag upplever inga problem, bara att nedförsbackskänslan kommer fram ibland.

1 cm är inte mycket, det kan vara 6-7.

Okej! För det verkar vara en del som blir helt hysteriska när hästen är överbyggd. Personligen så tycker jag att 1-3 cm inte gör något, men man blir ju lite "orolig" när alla tjatar om överbyggdhet och försämrade prestationer i arbetet.

Har själv ett fullblod som är ngt överbyggd bak.
Sålängen du i din träning strävar efter att få din häst att sätta under sig mkt bak så är det inga problem. (Det får dock inte vara allt för mkt.)
Det är dock svårare om hästen inte har långa ben utan kortare, (mindre luft under magen).
Min lilla är jätte fin i dressyren och hon är inte så gammal än, så starkare i bakpartiet blir hon.

Kämpa på...:bump:

KL

Min ena unghäst är lite överbyggd bak, men jag måste säga att hon jobbar mer i jämnvikt än de flesta unghästar. Hon är aldrig för djup eller på bogarna, utan tvärtom luftig och elastisk fram. Särskilt undersatt är hon i galoppen. Jag tror inte att någon centimeter hit eller dit har någon betydelse. Det är helheten som är viktig. Och hur man rider. Jag tycker nog generellt att för många ryttare rider sina unghästar på bogarna, överbyggda eller ej.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 242
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka