Sv: överben

Överben stärker det svaga stället i benhinnan när hästen tex har fått en spricka genom yttre våld (som en spark eller överansträngning).
Om stället är varmt och ömmar, så ska man vänta i ca 1,5 månad innan man börjar anstränga hästen igen.

Om hästen har fått ett överben på benet så om du då tar handen och stryker den längs med benet så känner du att det kan bukta ut på ett ställe, då kan det vara ett överben. Det syns oftast också om man tittar, då ett överben blir som ett litet "skönhetsfel".

hoppar in och gör ett tillägg...;) Ibland kan det också vara så att det finns ärr efter skadan, hade jag skulle du få en suverän bild på ett överben, jag har det på en av mna hästar:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 558
Senast: EZMK
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Amk
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka