verrdogan

Trådstartare
Om hästen får överben, va kan man då göra åt det? Varför får dom det. är det bara pga överansträngning eller vad är det som händer i benet?
Vart kan dom få det?

Sv: Överben?

Överben kan komma av överansträngning, eller av yttre våld (t ex en spark/islag). Kan uppkomma nästan var som helst på benen, men vanligast är på sidan av skenbenet, in eller utsidan, samt framsidan av skenbenet.

Vad man kan göra åt det för att förhindra det beror ju på orsaken, är det överansträngning lägga om träningen, är det av påslag ge hästen skydd (om den sparkar sig själv), eller ändra flocksammansättningen om den får sparkar av andra hästar.

När överbenet är aktivt och ömt så kyl i akut skede, sen låt hästen vila, samt i den mån hästen tillåter så massera det.

Vid tveksamma placeringar eller misstake även om underliggande skada är det bäst med veterinärkoll.

Glömde ju vad som händer. SJälva benhinnan blir retad och irriterad, och kroppens försvar är då att 'bygga på' benet på det aktuella stället för att stärka det. Det är det vi ser som ett överben. Från början i den akuta fasen är det inte 'riktigt ben', men sen när processen avstannat och det är svalt, oömt och benhårt så.

hur lång tid snackar vi om?

min häst har antalgien dragit på sig ett överben efter ett slag. på utsidan av höger fram. inte stort alls men precis vid förstärkningsbanden till djupa böjsenan :(. Vet ska få utvärdera under veckan som kommer om det är överben eller inte osv..

men som sagt, rent genrellt, hur lång tid innan man kan rida fullt ut igen? Hur ser tidsintervallet ut?

Det som jag fått rekommenderat är att smörja det aktiva överbenet med en cortison/löksoppe blandning.

Beror väldigt på. Min dam smällde på skenbenet på VB, mitt fram på skenan, med tillhörande sår. Överbenet var varmt men inte ömt, och hon var ohalt. Jag skrittade henne två veckor tills överbenet var svalt och sen red jag som vanligt.

När hon smällde på sig på utsidan av frambenet, rakt över griffelbensfästet däremot så var hon både varm och väldigt trycköm. Inte halt, men lindrig markering i trav (som jag inte såg, men vet).

Hade förutom ett synnerligen aktivt (och stort) överben även en inflammation i benhinnan i griffelbenet. Smällde på sig 19 maj, var in på kliniken 24 maj. 10 dagar finadyne och liten hage samt skritt vid hand. Sedan vanlig hage med fortsatt skritt tills överbenet var svalt och inte tryckömt längre. Det tog till andra halvan av juni, tror det var kring den 20 juni som det slutade vara ömt.

Så där tog det en månads 'konvalescens', med behandling etc. Och i förra fallet 2 veckor, utan minsta behandling. Så som sagt, varierar väldigt.

hm ja det är ju det där som är klurigt alltid :) jag lider av total paranoia när det gäller min hästs ben. "bulan" är inte varm eller så.

min fick vila 14 dagar sen började jag gå med honom 2 km varje dag i två veckor, sedan ahr jag ridit 4 km i tre veckor nu med lite inslag av trav, typ 200 m. denna vekca har jag börjat rida 5 km med travinslag :) Jag är helt paranoid på hans ben så hellre för sakta än för fort :)

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
6 830
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka