Sv: Överben

På en häst med korrekt benställning fram (framifrån sett) så kan man dra en lodrät linje rakt genom underarm, framknä, skena, kota, krona och hov.

Det finns två typer av benställningar som man brukar kalla parellellförskjuten fram:
- linjen är rak ned till framknäet, sedan är själva knäet snett (drar man en linje genom knäet är den linjen inte lodrät utan sned). Detta medför att skenan inte sitter på en rak linje under underarmen.
- linjen är rak ned till och igenom framknäet (även knäet är lodrätt placerat), men skenan är inte placerad mitt under framknä och underarm utan är lite förskjuten åt sidan. (Kallas även "felaktig inskening i framknäet".)

Jag har bilder men vet tyvärr inte hur man lägger in dem.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 393
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar