S

Sanne:L

Mitt fullblod har under sommarbetet fått ett överben på vänster fram. Det är rätt stort och sitter på insidan strax nedanför knät. Jag har inte brytt mig om det så mkt då han inte har varit halt av det, eller verkar störas, MEN, häromdagen var det en som sa "oj vad stort, och det sitter precis över gaffelbenet". Är det någon som vet om det gör överbenet farligare för honom, kan han bli halt pga att det sitter så? Det är ju givetvis inte kul med ett så stort överben, ser lite tråkigt ut, men jag trodde inte det störde hästen så länge det inte satt vid/på en böjled.... och det finns väl inget man kan göra åt ett överben? :confused:

Sv: Överben

Är överbenet "aktivt" alltså är överbenet varmare än resterande benet?

Det är ganska vanligt att hästar drabbas av kompensatoriska överben strax nedanför carpus, kan uppstå av överansträngning etc. Detta är oftast inget att oroa sig för men om det är aktivt så är det smärtsamt och hästen bör tas om hand därefter. Fullblodsben är dessutom ofta knöliga och fula och håller bra ändå ;)

Är det ett stort överben så kan man behöva opperera bort det eftersom det kan orsaka stort obehag för hästen,jag antar att du har haft hästen i vila ett tag eftersom det oftast är då som benpålagringarna kommer i dagsljuset utan att hästen har varit halt eller haft benbrott å liknande trauman på benen tidigare.Troligtvis beror hästens överben på alltför mycket påfrestning under ridning,träning och den har hellt enkelt inte haft tillräkligt upptränade ligament,muskler och skelett för att klara av ridningen utan har utveklat en inflamation i benet som sedan har börjat att läka under den lugnare sommarbetes perioden=överben.Ta det lugnt med hästen ett tag och låt det läka ut ordentligt innan du säter igång med träningen igen ta ut en bra häst veterinär att bedömma hur ny skadan kan vara och ev träningsprogram för dig och din hästsådant går inte att bedömma över internet utan måste utvärderas på plats :rofl:

Åh, det här var precis vad jag behövde höra. Låter lite som min ena häst hemma. Var helt säker på att det var både det ena och det andra, men nu verkar ju varenda mening i denna tråd - samtliga svar - stämma överrens med vad jag har hemma just nu. Ibland tänker man inte till ordentligt utan tar värsta tänkbara ;). Tar ut vet. för säkerhetsskull och kollar. Men jag kan nog sova hyfsat gott inatt iaf!

Har inte så mkt förtroende för veterinärerna i de småländska skogarna, då åker jag heldre ner till Skåneland till en bra veterinär ;) Tror inte det är ett kompensatoriskt överben... min förra häst hade det, och detta sitter liksom inte likadant, utan som en friliggande bula lite längre nedanför knät. Det är inte varmt och han verkar må bra, var mest orolig för det där som någon sa att det sitter över gaffelbandet... Ska be min tränare titta på det när träningarna börjar i höst igen :) Skönt att höra att det inte verkar vara katastrof iallafall!!!! :)

Fast han gick nog rätt hårt i våras innan bete... kanske finns nåt samband.. fast då tyckte jag inte det var så farligt ;)

Varför skulle fullblodsben vara knöligare o fulare än andra??? :confused:

Tror att fullblod anses, och är, känsligare än många andra raser.. det behövs inte lika hård smäll på ett fullblodsben som en annan häst för att de ska utveckla överben....

Överben kan lika gärna uppstå av att hästen får en smäll eller slår på sig, behöver inte alls innebära överansträngning.
Lednära överben kan det vara vettigt att röntka då de kan påverka leden

Varför skulle fullblodsben vara knöligare o fulare än andra?
Det lär man sig efter att ha tillbringat halva sitt liv med fullblod ;) De verkar mycket disponibla till att få överben, minsta lilla smäll etc generar gärna en liten bula på de ack så långa o smidiga fullblodsbenen. Senskydd med smala remmar kan nästan bränna av ett fullblodsben en het sommardag och sedan blir det överben av det med. Men själv skulle jag aldrig velat byta ut mina knöliga fullblodshästar mot någonting annat :p

Liknande trådar

Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 567
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 990
Senast: Ray
·
Hästvård I väntan på Vet. som kommer nästa vecka tänkte jag dela med mig av mina funderingar och se om någon varit med om något liknande. Min...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: hep
·
K
Hästvård har för ett tag sen köpt en häst, har inte så mycket erfarenhet av överben men antar att han har ett på vänster fram på insidan efter...
Svar
2
· Visningar
1 101
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama