Sv: Överben

Vad är ett överben?
Hur uppstår det?
Hur gör man för att förhindra att det uppstår?

Det är en inflammation i benhinnan. En pålagring (av ben).
Det uppstår oftast av att hästen har fått en spark.
Tror iofs att det är svårt att förhindra det mer än att se till att ligamenten inte blir överansträngda.
Ungefär vad jag kommer ihåg.

Hästen kan bli sparkad och på så vis på ett överben.
Hästen kan slå på sig själv (är de uttåad och nystar i traven kan de slå på sig om de inte skyddas av senskydd/bandage).
Hästen kan även ha en defekt benställning och därmed vara svagare, vid kraftig regelbunden belastning stärker kroppen benet med ett överben.

Ett överben är en "pålagring" eller påbyggnad av benvävnad på ett ben som blivit "svagt" av någon anedning. Kroppen bygger på benvävnad på ex en skada eller en överbelastning för att förstärka benet.

Min tränare sa något om att man ska se till att håll igång blodcirkulationen i benhinnan och på så vis förhindra att det blir en förhårdnad - alltså ett överben.
Hur gör jag detta på bästa sätt?

I mitt fall är det så att hon antagligen har råkat sparka sig i hagen.
Vi har ganska omjämn terräng nämligen och ibland kommer dom i full fart nedför berget så det är inget märkligt om hon råkat sparka till sig själv.. :grin:

I inledande skede kyler man upprepade gånger de första dagarna sen byter man kyla mot värme..Tar man hästen till klinik kan man med röntgen se om överbenet är aktivt eller inte.

Att det fortfarande växer och bildar ny benvävnad menar man när det är aktivt ett aktivt överben känns oxå varmt när man tar på det och hästen kan även öma vid tryck.På röntgen syns det med att ytan på överbenet är taggit och ojämt lite genomskinligt nästan.Ett vilande/klart överben har en jämn yta som inte är genomskinlig.

Senast ändrad:

Tackar då vet jag..
Man lär sig nya saker hela tiden i den här hästvärlden och det bästa är att man aldrig blir fullärd! :)

Ofta är det ingen fara med överben så länge dom inte sitter i närheten av senor osv.sitter det illa till kan det påverka hästen användbarhet.Sitter det bra till blir det mest ett skönhetsfel.

Om ett överben är aktivt, finns det något man kan göra för att få det att gå tillbaka eller sluta växa?
För om det inte är aktivt antar jag att det inte finns något att göra?

Överben kan oxå dyka upp på hästar med sneda ben, som en reaktion på belastningen. Ex om hästens skenben är missbildade i en liten böj utåt så kan överben uppstå på insidan...om jag inte har fel.

Om din häst har en förmåga att ge sig själv överben så fundera lite på någon form av benskydd i hagen. Överben kan ställa till det om det är för mycket. Svårt att sätta på skydd när du ska träna som inte skaver på överbenet, släpper in grus å annat elände för att överbenet gör att skydden inte sitter ultimat. självklart är det ju i såfall väldigt viktigt att benskydden hålls rena på insidan så det inte smiter in en massa grus och som i sig kan skapa överben på en känslig häst.

Det enda man kan göra är att gå på det med kyla precis när det uppkommit och fortfarande är aktivt för att hämma det något.Jag vet inte om man frysbränner längre .Har för mig att man gjorde så förr.

Har förmåga att ge sig själv överben vet jag inte om hon har.
Hon har slagit sig en gång i hagen och jag vet ännu inte om det kommer bli något överben.
Ska be en riktigt kunnig titta på det i morgon.

Jag har inget särskilt att tillföra i tråden ang. överben då det inte är min starka sida på så sätt, men min häst har överben på höger sida fram, efter en spark som unghäst & det blev bara skönhetsfel, han tränas & rids fullt ut helt utan problem, så tänkte bara ge dig lite pepptalk att det inte behöver vara något :D

Tackar! :)

I morse när jag skulle släppa ut så var hon svullen i hela benet igen så nu är UL tid bestäld.
Hoppas få svar på både det ena och det andra då!
Hoppas bara inte att det är börja till ett överben.. :crazy:

Tackar! :)

I morse när jag skulle släppa ut så var hon svullen i hela benet igen så nu är UL tid bestäld.
Hoppas få svar på både det ena och det andra då!
Hoppas bara inte att det är börja till ett överben.. :crazy:

I hela benet???Du menar väl att det är ett litet lokalt område som typ en ärtas upp till köttbulles storlek som är svullet,annars är det nog något annat än ett
överben!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 026
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 672
Senast: Fibusen
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
717
Senast: ylvali2
·
Samhälle Två toppolitiker i Alingsås har avgått efter avslöjanden om en hemlig chatt. Det har också varit en tredje f.d. politiker i chatten som... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
4 110
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka