Överben på utsidan, hur allvarligt?

prinsonemmy

Trådstartare
Har nu kommit fram till att min unghäst (3,5 år) har ett överben på utsidan, strax under knät. Det jag undrar är, om det är farligt? Kan det någon gång bli komplikationer? Finns det något att göra för att "få bort det"?

Hade faktiskt inte hört talas om detta förut, så vet inte så mycket, förutom saker jag nyss läst på internet. Ni får gärna skriva lite allmänt om det, egna erfarenheter osv.

Sv: Överben på utsidan, hur allvarligt?

Beror ju på om det är ett aktivt överben eller ej och vart exakt det sitter om det är aktivt .... Går inte att svara på din fråga utifrån det du skriver Ffa inte ngn som inte bedömt hästen om den haft problem eller kollat den och är veterinär .

Kan man bränna/frysa bort ett överben som redan är där? Vetten sa till mig att man kan frysa ett aktivt överben men då stannar det bara av, det försvinner inte det som redan är där utan det bara stannar av? Vårt fullblod har ett fult överben som jag gärna skulle vilja ha bort, besvärar honom inte men det är väldigt fult:grin:

Min unghäst hade ett överben på insidan av ena frambenet- mitt på skenbenet när jag köpte henne för ca 2½år sen. En ganska stor "bula" ca 4 cm avlångt och ca 1cm "djup". Men som mer var ett skönhetsfel än att det påverkade hennes gång - det finns med i besiktningsprotokollet som gjordes vid köpet. Överbenet har faktiskt minskat med åren och är nu knappt synbart. Jag tror att det är så att om överbenet sitter på ett mer kritiskt ställe, tex en led kan det säkert påverka mer.

Men ett riktigt överben består ju av brosk som ombildas till ben hur kan det försvinna med tiden? Önskar att det kunde försvinna med tiden, är ganska fult där det sitter:crazy:

Men ett riktigt överben består ju av brosk som ombildas till ben hur kan det försvinna med tiden? Önskar att det kunde försvinna med tiden, är ganska fult där det sitter:crazy:

Min unghäst fick ett överben strax under carpus, på insidan av benet, under sommaren då hon var 2 år.

Det minskade sedan vartefter hon växte och var helt borta efter några år. Det var nästan som att hon växte i det, att hela benet växte upp runt överbenet. :confused:

Hon hade aldrig problem av det, vet trodde att det berodde på att det var en väldigt torr sommar och hon gick på väldigt hårt underlag på betet.

Vår är 11 år så han får nog dras med sitt fula överbenet:cry: Det sitter i alla fall bra till, stör inte, är bara så himmlans fult.

har ingen aning om det :) Trodde faktiskt inte heller att de försvann men min hästs har minskat som sagt var och hon har inte växt betydligt sen jag fick henne, hon var tre och ett halft när jag köpte henne och nu är hon sex år.

Mina häst fick överben vid ca 7 års ålder, orsakat av tryck från skydd alt. att han slagit sig. Dessa sitter som de flesta på insidan av frambenen. Eftersom de inte växt över senorna eller ömmat så har ingen åtgärd behövt göras. Veterinärer har även sagt att det inte stör och är ofarligt.

Jag har dock använt vissa lotions med örter över åren och "gröngröt" från Alyose har en bra effekt på överben och både jag och en vän har märkt skillnad på våra hästars överben. Min häst är idag 16 år och överbenen är inte lika märkbara utan har gått tillbaka. Nu vet jag inte om det verkligen har kunnat påverkas av våra örtkurer eller om det är kroppens egna gång genom åren som gjort detta. Det tar dock som sagt några år ;)

Om överbenet sitter på utsidan av benet och inte kommer åt några senor så kan du nog vara lugn. Däremot så se upp för om det ömmar eller om rörelserna är annorlunda. En bekants häst hade ett överben på utsidan precis under och en bit upp över knät. Det störde rörligheten i själva knät. Men oftast behöver man inte vara orolig, undvik dock skydd som trycker över det lilla skönhetsfelet för då kan du minska risken att det blir större och låta tillväxten av det stanna av. Testa också lite örtlotion, även om jag inte helt säkert kan svara på om det bara är en tillfällighet att det gett resultat på två hästar.

Min unghäst har vi också nyss upptäckt överben på, hon var inte halt men när veterinären klämde på dom markerade hon märkbart i trav.
De var såkallade aktiva överben och veterinären kom en vecka senare och frysbrände dessa.
Om några dagar ska hon återigen börja sättas igång, dock lite fundersam över att hon är varm på överbenen fortfarande.

Någon som har erfarenhet av hästar som fått överbenen frysbrända?

Liten uppdatering sedan jag postade tråden: MIn häst har absolut inga problem med det och har inte haft sedan jag upptäckt det, väldigt lättande! :) Visst ser det lite fult ut men om det inte stör eller gör ont så.. What ever! :P

har haft 2 hästar med överben ingen av dom har påverkts av detta, men man kan ju alltid göra besiktning och böjprov för att vara säker, det gjorde jag. :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 988
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 950
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Jag har tvekat fram och tillbaka på om jag ska göra den här tråden. Den lär väl spåra ur som alla andra mina jäkla trådar. Men jag gör...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 714
Senast: Casteloro
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat