Överben "på gång"..?

Puppan

Trådstartare
Överben \"på gång\"..?

Min häst fick en spark på benet. Nu har själva såret nyligen läkt, men det är en ganska ful svullnad kvar på det stället. Svullnaden känns fortfarande något varm, men är hård, går inte alls att trycka in eller hur man nu ska beskriva det.
Undrar om det är överben som är på väg att byggas upp?
Kan man göra något för att det inte ska bli så stort? Kan man rida trots att området fortfarande är lite varmt, eller kan det förvärras då? Hästen haltar inte alls i övrigt.

Re: Överben \"på gång\"..?

Det är inte farligt. Du kan rida. Överben kan vara farliga om de sitter så att de retar senor och annat. Det finns inget att göra förutom att kyla direkt när skadan uppträtt och ett par dagar efter.

Smörj på Radital, det fick jag rekommenderat av min veterinär för att undvika överben. Nu blev det ingen svullnad efter att såret läkt på min häst, så jag har inte provat själv.

Min häst fick en spark på hasleden, det blev ett rejält överben. Men så kylde inte jag i början heller och det skulle ju jag ha gjort. Jag var mest rädd för lymfangit efter broddhålen. JAg la jodopaxomslag men som sagt-kyl benet!!
Nu är hennes överben mindre men det var exakt som du beskriver din hästs. JAg åkte till veterinären och röntgade eftersom det var så stort och jag blev ordinerad 6 veckors skritt. Hon kunde inte se ngt på rtg och hästen var bara en halv grad halt. Efter 6 veckor åkte jag tillbaka för att kontrollröntga och då såg detut som att hon hade en lös benbit på utsidan av benet, men det såg lite luddigt ut så hon var inte säker. Ej halt. Ordinerad skritt varvat med trav och sen får man väl se hur det går i framtiden om hon håller. JAg märker att hon blir lite gallig om man tränar henne på volt, men det är på båda bakhasorna....
Detta är 5 månader sedan och vi bygger sakta men säkert upp henne. JAg tar det kanske lite för försiktigt...

Lycka till med hästen!

Som övriga skriver, det är normalt sett inte farligt utan mer ett skönhetsfel. Fick ett för ett tag sedan på min ena och fick då veta att det finns ett medel som är receptbelagt, kallas för "löksoppa" i vardagstal, och som kan reducera ett överbens storlek. Jag personligen tycker inte det är värt det, åandra sidan ska inte mina gå i dressyrinken och se vackra ut heller :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka